نخست‌وزیر عراق: برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان ابتکار عمل داریم

السودانی گفت که عراق برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان صاحب ابتکار عمل است.
کد خبر: ۵۷۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱ - 04March 2023

برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان ابتکار عمل داریمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق امروز (شنبه) در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه اظهار داشت: بغداد (فقط) پیام‌رسان تهران و واشنگتن نیست، بلکه در این زمینه صاحب ابتکار عمل برای نزدیک کردن رویکرد‌هاست.

السودانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود افزود: به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که عراق را وارد جنگ و درگیری‌هایی بکند که در تضاد با منافع ملی عراق است.

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: نیرو‌های امنیتی دولت فدرال عراق با همکاری دولت محلی در اربیل در شمال عراق مرز‌های این کشور با ایران و ترکیه را کنترل می‌کنند.

بر اساس گزارش العربیه، السودانی همچنین در گفت‌وگو با این رسانه گفت که مخالفت با کشور‌های دیگر از داخل عراق باید مسالمت آمیز و غیرمسلحانه باشد و بغداد هرگونه تجاوز به مرز‌های خود را نمی‌پذیرد.

نخست‌وزیر عراق در بخشی از اظهارات خود با ابراز تأسف نسبت به تصمیم «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق مبنی بر کنار کشیدن از فعالیت‌های سیاسی گفت: امیدواریم که مقتدی صدر در تمام فعالیت‌های سیاسی کشور مشارکت داشته باشد.

بنابراین گزارش، «عبدالطیف رشید» رئیس جمهوری عراق هشتم اسفندماه جاری بار دیگر بر تمایل کشورش برای ادامه میانجیگری و برگزاری مذاکرات ایران و عربستان سعودی تاکید کرد.

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر اخیرش به عراق در گفت‌وگو با شبکه العالم در خصوص روابط تهران و ریاض گفته بود: بازگشت روابط ریاض با تهران را به حالت طبیعی هم به نفع دو کشور و هم به نفع منطقه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو و تعامل با عربستان سعودی استقبال کرده و با نقش‌آفرینی عراق پیشرفت خوبی در پنج دور گفت‌وگو‌های قبلی داشته‌ایم و اکنون در حال تنظیم مرحله جدیدی از گفت‌وگو‌ها هستیم.

وی با اظهار امیدواری نسبت به این‌که در این زمینه ناظر و شاهد اقدامات محسوس و نتایج ملموس و عملی باشیم، تصریح کرد، در برخی از موضوعات، توافقات اجرایی و عملیاتی شده، اما همچنان موضوعاتی هست که بین ما و طرف سعودی در حال مناقشه است. ما معتقدیم که در نتیجه این گفت‌وگو‌ها فضای مناسب برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در زمان خودش فراهم خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران همواره از مسیر گفت‌وگو، تعامل و بازگشت روابط به حالت طبیعی استقبال می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها