در آیین اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت؛

دبیرکل جشنواره فیلم مقاومت: سینمای دفاع مقدس مهم‌ترین بخش هویت سینمای کشور/ ایده «سینمای شهید و شهادت» درحال تحقق است

غفاری‌قدیر با تاکید براینکه ایده سینمای شهید و شهادت درحال تحقق است، گفت: معتقدیم اهداف ترسیم شده برای جشنواره مقاومت شعار توخالی نیست بلکه از یک امکان صحبت می‌کنیم؛ همان‌طوری که ژانر سینمای دفاع مقدس مهم‌ترین بخش هویت سینمای ماست.
کد خبر: ۵۷۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱ - 08March 2023

سینمای دفاع مقدس مهم‌ترین بخش هویت سینمای کشور/ ایده «سینمای شهید و شهادت» درحال تحقق استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم مقا‌ومت»، امشب (چهارشنبه) همزمان با میلاد مسعود امام زمان (عج) و با حضور سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شخصیت‌های سیاسی و هنری روی عرشه ناو جنگی شهید «عبدالله رودکی» در آب‌های خلیج فارس برگزار شد.

* تجلیل از خانواده رئیسعلی دلواری و حبیب والی‌نژاد

بخش اول این مراسم با اهدای جوایزی به تجلیل از خانواده شهید رئیسعلی دلواری و حبیب والی‌نژاد تهیه کننده سینما اختصاص داشت. سپس گروه سرود تنگسیر سرودی درباره شهیدان رئیسعلی دلواری و نادر مهدوی اجرا کرد.

* غفاری‌قدیر: سینمای دفاع مقدس مهم‌ترین بخش هویت

در ادامه مراسم، جلال غفاری‌قدیر دبیر جشنواره با بیان اینکه مراسم امروز صرفا یک اختتامیه نیست چراکه افتتاحیه یک راه استت، اظهار داشت: ما در جشنواره فیلم مقاومت زمینه هم‌گرایی و هم‌افزایی را ایجاد کرده‌ام لذا در آغاز راه هستیم و باید گفت تازه همدیگر را پیدا کرده‌ایم.

وی با تاکید براینکه در جشنواره امسال با حضور در خلیج فارس به‌دنبال تحقق یک رویکرد در برگزاری جشنواره‌های فیلم بودیم، افزود: شش دستاورد در این جشنواره هدف‌گذاری شده است که اولین دستاورد «تحول در رویکرد برگزاری جشنواره‌های فیلم» است. دستاورد دوم «کشف و استعدادیابی و حمایت و شکل‌دهی به نسلی از فیلمسازان گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی» است. اکران سراسری فیلم مقاومت در ایران و جهان، کمک به ائتلاف فیلمسازان جریان مقاومت، طرح موضوع مقاومت در یک تراز بین‌المللی و طرح ایده صنعت فیلم مقاومت در برابر سینمای هالیود و سینمای غرب‌زده و شرق‌زده مطرح است؛ قطعا می‌توان این اختتامیه را شروعی برای تحقق این اهداف دانست.

دبیر جشنواره پرداختن به متن و فیلمنامه در سینمای ایران و مقاومت را دغدغه این جشنواره دانست و گفت: متن ریشه در قصه و درام دارد که وابسته به شناخت است لذا باید در این خصوص سینما را هدفمند کرد.

غفاری‌قدیر اقتدار امروز کشورمان در خلیج فارس را ناشی از درکی دانست که از سینما وجود دارد و تاکید کرد: ما در جشنواره مقاومت از ایده سینمای شهید و شهادت، سینمای خلیح فارس و سینمای امید صادق، سینمای افول آمریکا و آزادی قدس و نابودی اسرائیل، سینمای زنان و جوانان و سینمای مقاومت و مقابله با امپریالیزم صحبت می‌کنیم که معتقدیم شعاری توخالی نیست بلکه از یک امکان صحبت می‌کنیم؛ همان‌طوری که ژانر دفاع مقدس مهم‌ترین بخش هویت سینمای ماست.

وی به تشریح گزارشی از روند جشنواره پرداخت و گفت: حضور آثاری در بخش‌های بلند، کوتاه و انیمشین با دو هزار و ۵۰۰ اثر از ۴۰ کشور نشان دهنده آن است که ایده مقاومت یک ایده جهان شمول برای سینماست. در بخش فیلم‌نامه در قالب‌های کوتاه، بلند و اقتباسی اتفاقات مهمی رخ داد که به‌نظر می‌رسد جشنواره در نگاهش برای ترویج ایده مقاومت به موفقیت رسیده است و نوید آن را می‌دهد که سینمای مقاومت با تولید آثار بیشتر یک سینمای بهتر در برابر سینمای غرب‌زده باشد.

دبیر جشنواره ادامه داد: اکران شش روز در ۷۳۵ سانس با ۷۰۰ اکران مردمی اتفاق افتاده است و کارگاه‌های آموزشی در طول جشنواره برای تربیت نسل جدید فیلمسازان اتفاق افتاد. حضور فیلمسازان در جزیره فارسی رقم خورد تا اقتدار کشور برای هنرمندان ملموس شود که هرکشوری قصد عبور از خلیج فارس را داشته باشد باید به زبان فارسی از ایران اجازه بگیرد.

غفاری‌قدیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را یک آغاز برای یک دوره ۱۰ ساله دانست و گفت: این طرح نیازمند حمایت است که امیدواریم مسؤلین حمایت داشته باشند.

در ادامه، بهروز افخمی رئیس هیأت داوران هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت بیانیه هیئات داوران را قرائت کرد.

* ابوشریف: صهیونسیت‌ها به‌دنبال حذف عکس و تصویر‌اند

در ادامه مراسم، «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش حماس به تشریح اهمیت عکس و تصویر در مبارزه فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونسیتی پرداخت و گفت: فیلم و تصویر سلاح‌های کارآمد امروز هستند؛ تصویر و فیلم در مبارزات علیه صهیونسیت‌ها موجب می‌شود ما در فلسطین زمان جنگ را کاهش دهیم لذا رژیم صهیونسیتی از افراد فعال این حوزه می‌ترسد و فعالان رسانه را ترور می‌کند.

وی با تاکید براینکه رژیم صهیونیستی قاتل عکس و تصویر است، عنوان کرد: از نظر‌ من عکس و تصویر مهم‌ترین سلاح‌ها در برابر جنگ امروزی است. صهیونیست‌ها با هزینه‌های سنگین واقعیت‌ها را دگرگون می‌کند درحالی که ما امکانات صهیونیست‌ها را نداریم و با تصویر‌های صادقانه و بدون مونتاژ و روتوش روایت درست را منعکس می‌کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار