نویسنده کتاب «یاران دبیرستان» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«یاران دبیرستان» از حضور ۹۵درصدی دانش‌آموزان مدرسه سپاه در جبهه می‌گوید

عطایی از چاپ خاطرات ۴۰۰ دانش‌آموز مدرسه سپاه خبرداد و گفت: کتاب «یاران دبیرستان» روایتی از حضور ۹۵درصدی دانش‌آموزان مدرسه سپاه معروف به مکتب امام صادق (علیه‌السلام) در جبهه‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس است.
کد خبر: ۵۸۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ - 05April 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «یاران دبیرستان» خاطرات شهدای مکتب امام صادق (علیه‌السلام) ویژه شهدای دبیرستان سپاه به کوشش علیرضا اشتری و داوود عطایی کچوئی توسط انتشارات مرز و بوم در هزار شماره وارد بازار نشر شد. 

داوود عطایی نویسنده این کتاب اظهار داشت: کتاب یاران دبیرستان خاطرات شهدای دبیرستان سپاه تهران معروف به مکتب امام صادق عرض ارادتی است به ۱۰۱ شهید دبیرستان سپاه که روزگاری در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۶۱ مسئولین فرهنگی و عقیدتی سپاه تصمیم می‌گیرند در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا دبیرستانی آغاز به کار کند که وظیفه آموزش و به‌خصوص تربیت فرماندهان آینده سپاه را به عهده بگیرد این دبیرستان درسه رشته معارف اسلامی ریاضی فیزیک و تجربی از سال ۶۱ آغاز به کار کرد و در هر دوره بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ دانش‌آموز انتخاب و گزینش و بعد از آموزش‌های سخت نظامی وارد کلاس‌های آموزشی درسی شدند.

چاپ خاطرات ۴۰۰ دانش‌آموز مدرسه سپاه از جنگ/ «یاران دبیرستان» از حضور ۹۵درصدی دانش‌آموزان در جبهه می‌گوید

وی تصریح کرد: رویایی بسیاری از دانش‌آموزان ورودی رسیدن به جبهه‌های جنگ و حضور در دفاع مقدس و جنگ با سربازان بعثی عراق بود. بسیاری از افرادی که وارد دبیرستان می‌شدند درسخوان بودند و آزمون ورودی سختی داده بورند اما هدف نخست آن‌ها حضور در جبهه‌ها بود. بسیاری از آنها برادر شهید یا فرزند شهید بودند و در اندیشه حضور در نبرد. و بزرگترین آرزویشان رسیدن به خط مقدم آنها قبول شدن در دبیرستان سپاه تهران را راه میانبر برای رسیدن به لشکرهای ۲۷ محمد رسول‌الله و لشکر ۱۰ سیدالشهدا لشکرهای اختصاصی تهران و کرج می‌دانستند آموزش‌های نظامی سخت و سنگین این دبیرستان که در بدو ورود و در بین سال‌های تحصیلی و تعطیلات تابستانی انجام می‌شد قدم مثبتی بود برای اینکه پایگاه‌های اعزام نیرو مانند مقداد، مالک اشتر، شهید بهشتی و ابوذر به راحتی به این عزیزان اجازه حضور در جبهه‌ها را بدهند تا سال ۱۳۶۴ و کمی قبل از عملیات والفجر ۸ مسئولین و مدیران دبیرستان  اجازه حضور دسته جمعی به دانش‌آموزان نمی‌دادند.

نویسنده این کتاب خاطرنشان کرد: بچه‌ها اعزام انفرادی می‌گرفتند شهید و مجروح باز می‌گشتند. اما برای عملیات بعدی تعداد بیشتری پنهانی  به خط مقدم می‌رفتند. مسئولین دبیرستان تهدید می‌کردند اعزام بدون اجازه خطر اخراج از دبیرستان را دارد. اما این تهدیدات تاثیری در اراده رفقا نداشت. دانش‌آموزان خطر اخراج از دبیرستان را به جان می‌خریدند اما اعزام‌ها قطع نمی شد و لانه جاسوسی سابق  آمریکا به پایگاهی برای اعزام مکرر رزمندگان پاکباخته ۱۵ تا ۲۰ ساله دانش‌آموز شده بود‌.

عطایی عنوان کرد:  دانش آموزانی که بسیاری از آنها در سنین نوجوانی به مرتبه بالای عرفانی  رسیده بودند. در طول ۵ سال از سال ۱۳۶۲ تا پایان جنگ بیش از ۹۰ نفر از ۶۰۰ یا ۷۰۰ نفر دانش‌آموز در جبهه‌ها شهید شدند و چهار نفر اسیر شدند و بیشتر از ۲۰۰ نفر از رزمندگان این جانباز و مجروح جنگی شدند. نکته جالب اینکه بیشتر از ۹۵ درصد از دانش‌آموزان مکتب الصادق در جبهه‌های جنگ حضور داشتند حضور حماسی که اوج آن در عملیات کربلای ۵ با اعزام بیش از ۲۰۰ رزمنده در سه مرحله عملیات رقم خورد و  بیش از ۳۰ شهید آسمانی شدند‌. 

چاپ خاطرات ۴۰۰ دانش‌آموز مدرسه سپاه از جنگ/ «یاران دبیرستان» از حضور ۹۵درصدی دانش‌آموزان در جبهه می‌گوید

وی گفت: در سال ۶۷ و پس از عملیاتی که عراق موفق شد جزیره فاو را پس بگیرد نیز تاریخ دوباره تکرار شد اعزام دویست نفر دانش‌آموز و مربی و تقدیم بیش از ۳۰ شهید در تاریخ دفاع مقدس صفحه ماندگار ی را رقم زد. اما این پایان قصه شهدای دبیرستان سپاه تهران نبود حتی در جریان دفاع از حرم آل الله هم عزیزان فارغ التحصیل این دبیرستان که در اواسط دهه ۸۰ تعطیل شده بود، خود را به قافله شهدا رساندند.

کتاب «یاران دبیرستان» تاکید کرد: این کتاب مجموعه‌ای منتخب از خاطراتی از حدود ۴۰۰دانش‌آموز باقی مانده از آن دوران طلایی دفاع مقدس خانواده معزز شهدا، همرزم‌های شهدا و بچه محله‌ای شهدای دبیرستان سپاه تهران است و توسط نویسندگان به چهار شهید جاویدالاثر دبیرستان، شهیدان احمد حاج ابوالفتح، سعید طالبی حمید ولی‌زاده و محمد هاشم زهی که هنوز پیکر مطهرشان به مام میهن بازنگشته‌اند تقدیم شده است.
انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار