افزایش ابتلا به سرطان؛ فاجعه بزرگی که اشغالگران آمریکایی در عراق رقم زدند

یکی از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان در عراق گفت: ماشین نظامی آمریکا در پس پرده نیمی از موارد سرطان در عراق است و مستقیماً پشت هزاران مورد نقص و تغییر شکل جنین قرار دارد؛ فاجعه بزرگی که اشغالگران آمریکایی در عراق ایجاد کرده تا دهه‌ها ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۵۸۲۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶ - 10April 2023

فاجعه بزرگی که اشغالگران آمریکایی در عراق رقم زدندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ترکی العتبی» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، امروز (دوشنبه، ۱۰ آوریل)، آمریکا را به استفاده از تجهیزات نظامی که باعث افزایش ابتلای سرطان در عراق شده است، متهم کرد. 

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه»، تصریح کرد: تمامی گزارش‌های بین‌المللی بدون هیچ تردیدی تأیید می‌کنند که واشنگتن از صدها تن اورانیوم ضعیف شده در عراق بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ و پس از آن برای بمباران صدها هدف، عمدتا غیرنظامی استفاده کرده است. آلودگی زیست محیطی جدی که منجر به فاجعه‌ای شد که بیماری های سرطان را تشدید کرد».

العتبی تصریح کرد: «ماشین نظامی آمریکا در پس پرده نیمی از موارد سرطان در عراق است و مستقیماً پشت هزاران مورد نقص و تغییر شکل جنین قرار دارد. فاجعه بزرگی که اشغالگران آمریکایی در عراق ایجاد کرده تا دهه‌ها ادامه خواهد یافت».

وی تاکید کرد: پرونده سرطان باید بین‌المللی شود تا به خانواده مصدومان ناشی از اورانیوم ضعیف شده، غرامت پرداخت شود.

این در حالی است که عراق به ویژه در استان بصره شاهد افزایش بی‌سابقه ابتلا به بیماری‌های سرطان است.

چندی پیش «ایگور کریلوف»، فرمانده واحد دفاع زیستی، شیمیایی و پرتویی ارتش روسیه، درباره جنایت آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۳ گفته بود که واشنگتن در زمان تجاوز به عراق در این سال، برای حمله به اهدافی در شهرهای عراق از جمله العماره، بغداد، بصره، کربلا و الفلوجه، از اورانیوم ضعیف‌شده به شکل گسترده استفاده می‌کرد.

این فرمانده ارشد روس افزود: به خاطر استفاده از این گلوله‌ها، وضعیت پرتویی در شهر الفلوجه بسیار بدتر از شهرهای هیروشیما و ناکازاکی بود. این شهر، چرنوبیل دوم نامیده می‌شود. به گفته دولت عراق، در سال ۲۰۰۵، میانگین ابتلا به سرطان در این کشور به خاطر استفاده از گلوله‌های [حاوی] اورانیوم ضعیف شده از ۴۰ به هزار و ۶۰۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

«علی حسین الفتلاوی» از رهبران ائتلاف «الفتح» و از اعضای چارچوب هماهنگی، اواخر مارس گذشته در ادامه اظهارات کریلوف از وزارت خارجه عراق خواست تا تحقیقات گسترده‌ای را درخصوص دست داشتن ارتش آمریکا در استفاده از حدود ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف‌شده در بمباران‌های خود علیه عراق آغاز کند.

وی تصریح کرد: همه دنیا می‌داند که ایالات متحده آمریکا در زمان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ از سلاح‌های کشتارجمعی و نسل‌کشی استفاده کرد و شواهد آن نیز بسیار روشن است و گواه آن، گسترش دامنه‌‌ی بیماری‌های سرطانی علاوه بر گسترش بیماری‌ها و اپیدمی‌هایی بی‌سابقه در عراق در مناطق مرکزی و جنوبی است.

وی افزود: تاکید وزارت دفاع روسیه بر استفاده ارتش آمریکا از ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف‌شده در جریان حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، شاهد دیگری برای جنایات آمریکایی‌ها علیه مردم عراق است. 

الفتلاوی از دولت عراق خواست؛ برای ارائه کلیه حقایق، اطلاعات و اعترافات مسئولان در سراسر جهان، به جامعه بین‌الملل، دادگاه‌های بین‌المللی و سازمان‌های جهانی حقوق بشری مراجعه کند.

در سال ۲۰۰۳ دولت آمریکا به ریاست جمهوری جرج بوش پسر، دو اتهام بین‌المللی را علیه دولت عراق طرح کرد که هرگز اثبات نشد: وجود سلاح‌های کشتار جمعی شیمیایی در عراق و ارتباط دولت این کشور  با تروریست‌های القاعده.

با این سناریوی آمریکایی و همکاری سازمان‌های بین‌المللی آمریکا با برنامه‌ای از پیش طراحی شده، حمله به عراق در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۰۳ و با شعار «عملیات آزادی عراق»کلید خورد. در این حمله غافلگیرانه و گسترده آمریکا با ۱۴۸ هزار نیرو، بریتانیا  ۴۵ هزار نیرو، استرالیا دو هزار نیرو و لهستان با ۱۹۴ نیرو به صورت مستقیم حاضر شدند. علاوه بر این، ۲۹ کشور دیگر از جمله ژاپن، کره، اسپانیا و .. با ارسال کمک‌های لوجستیکی به آمریکا کمک می‌کردند. 

در جریان این تجاوز، طبق آمار رسمی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار عراقی قتل عام شدند که نزدیک به نیمی از آنها زن و کودک بودند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار