در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس صورت گرفت؛

تعزیه «عمرو بن عبدود» در روز جهانی قدس+ فیلم

یکی از مسئولان تعزیه عمرو بن عبدود گفت: ما به این خاطر داستان جنگ خندق را برای تعزیه امروز انتخاب کردیم که مسبُّب جنگ خندق، یهودیان بودند و امروز هم روز قدس است و روزی است که امید داریم فلسطین هرچه زودتر آزاد شود.
کد خبر: ۵۸۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳ - 14April 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس، صبح امروز (جمعه) در سراسر کشور در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقاومت آن‌ها در برابر ستم‌های رژیم صهیونیستی برگزار شد و مردم به خیابان‌ها آمدند و شعار‌های ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی سردادند.

در این روز، گروهی تعزیه‌خوان در میدان انقلاب اسلامی به اجرای تعزیه پرداختند.

«سید امیر سیدصالحی» یکی از افراد این گروه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اظهار داشت: این گروه به نام گروه «سیدالشهداء (ع)»، به سرپرستی «مجید خسروان» تعزیه «عمرو بن عبدود» را در میدان انقلاب اجرا کردند.

وی افزود: ما در تعزیه، شاخه‌های زیاد و مجالس تعزیه زیادی داریم، اما متأسفانه بعضی‌ از مردم با شاخه‌های دیگر مجالس تعزیه آشنا نیستند و فکر می‌کنند که تعزیه تنها در مورد امام حسین (ع) و واقعه عاشورا اجرا می‎‌شود.

سیدصالحی ادامه داد: ما ۳۶۰ مجلس تعزیه در ایران و هفتصد و خرده‌ای مجلس تعزیه در موزه باتینگهام داریم که این‌ها تمام اسناد تاریخی و تمام اتفاقاتی که از بدء ورود انسان به زمین افتاده‌اند از تولد حضرت آدم (ع) و حوا تا تمام اتفاقات این ساعت را به نمایش می‌گذارند.

وی افزود: اجرای این تعزیه به سه ساعت زمان نیاز دارد، اما ما آن را مختصر کرده‌ایم. یهودیان، مسبِّب جنگ «خندق» یا جنگ «احزاب» بودند. یهودیان دعوت پیامبر (ص) به اسلام را نمی‌پذیرفتند، چون فکر می‌کردند در عرصه کاری‌شان مشکلاتی به‌وجود می‌آید.

به همین خاطر  و به این علت که عرصه بر آن‌ها تنگ شده بود، بزرگان یهود نامه‌ای به یکی از بزرگان جنگجوی خود به نام «عمرو» نوشتند.

تعزیه جنگ خندق در روز جهانی قدس/ یهودیان جنگ احزاب و یهودیان صهیونیست، وجه اشتراک تعزیه عمرو بن عبدود+ فیلم

سیدصالحی در مورد عمرو بن عبدود گفت: «عمرو بن عبدود» فردی بود که یک‌تنه، یک لشکر را حریف بود. در برخی از روایت‌های تاریخی آمده است که یک قافله دزد به کاروانی حمله کرد که عمرو در آن کاروان بوده است. این فرد یک بچه‌شتر سپر خود قرار داده بود و توسط آن با آن دزدان جنگیده و غارتگران را منهدم کرده بود.

وی در پاسخ به اینکه چرا تعزیه «عمرو بن عبدود» برای اجرای در روز قدس انتخاب شده است، گفت: ما به این خاطر داستان جنگ خندق را برای تعزیه امروز انتخاب کردیم که مسبُّب جنگ خندق، یهودیان بودند و امروز هم روز قدس است و روزی است که امید داریم فلسطین هرچه زودتر آزاد شود.

تصاویری از این تعزیه را در زیر ببینید:

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها