امام جمعه مشهد:

مسابقه سودجویی، نابودکننده معیشت مردم/ مسئولان مکلف به پاسخگویی هستند

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: اگر منطق سودپرستی بر زندگی ما حاکم باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند سایه منحوس تورم را از سر این کشور برطرف کند. نمی‌شود هرکس تلاش کند برای تأمین سود خود پا روی منفعت عمومی بگذارد و اقتصاد کشور را میدان مسابقه برای سودآوری بیشتر بداند اما با این شرایط، معیشت مردم هم بهبود یابد.
کد خبر: ۵۸۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳ - 21April 2023

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام جمعه مشهد در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ۲۹ فروردین و روز ارتش اظهار داشت: دو روز قبل، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران آن روزی بود که فرمان نام‌گذاری روز ارتش توسط حضرت امام خمینی (ره) صادر شد.

وی افزود: آن زمان کسی حتی فکرش را نمی‌کرد که ارتش آن روز به نقطه‌ای برسد که در عرصه دفاع و بازدارندگی، چشمان مردم ما را به صلابت، قدرت و توانمندی خود روشن کند و در میدان استکبارستیزی و صهیونیسم‌ستیزی، یکه‌تاز و میدان‌دار تأمین امنیت، آرامش قلبی و آسایش فکری برای آحاد ملت باشد. امیدواریم همه نیروهای مخلص و فداکار در این نهاد مقدس به‌عنوان سربازان شایسته لشکر امام زمان (عج) محسوب شوند و موردتوجه خاص بقیة‌الله الاعظم (عج) قرار بگیرند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه مشکل امروز کشور مقارن با دو چالش اقتصادی و فرهنگی است، خاطرنشان کرد: در شرایط امروز کشور ما دو مشکل وجود دارد؛ یک مشکل همگانی مشتمل بر مسائل معیشتی و اقتصاد که با نوسانات اقتصادی عارض شده و در آن، مسائل و چالش‌هایی به وجود آمده که معیشت ملت را دچار گرفتاری کرده است و مشکل دوم، مسئله‌ای است که نیروهای انقلابی برای آن دغدغه دارند و در آن بی‌حجابی در جامعه به جولان درآمده است.

علم‌الهدی ادامه داد: نکته قابل‌توجه آن است که این دو مسئله هیچ ارتباطی به هم ندارد و اگرچه افراد بسیاری سعی دارند با غرض‌ورزی این دو را به هم ارتباط دهند اما حقیقت آن است که اقتصاد یک چالش است و فرهنگ یک مشکل جداگانه.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تشریح نخستین چالش امروز کشور که در عرصه اقتصادی به وجود آمده است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیام نوروزی امسال را در دو عبارت خلاصه کردند؛ یکی «مهار تورم» و دیگری «رشد تولید» اما آن‌هایی که ادعای فهم اقتصادی داشتند، این کلام معظم له را زیر سؤال بردند و این‌طور ادعا کردند که مهار تورم با رشد تولید همخوانی ندارد. ادعای این افراد هم آن بود که اگر تولید افزایش پیدا کند، تقاضای مردم نیز در بازار بیشتر می‌شود و این امر منجر به افزایش ناگزیر تورم خواهد بود.

امام جمعه مشهد بیان داشت: به اقرار همه اقتصاددانان دنیا، تورم از رشد نقدینگی به وجود می‌آید. اگر بنا شد نقدینگی در مردم افزایش پیدا کند، این بالابودن منجر به توسعه مصرف می‌شود و پیامد آن، توسعه تقاضا خواهد بود. این موضوع یکی از عوارض تجمل‌گرایی و سنت غلطی است که در جامعه ما وجود دارد و برمبنای آن، سطح زندگی تابعی از درآمد است و اگر درآمد ما افزایش پیدا کند، مخارج‎مان نیز بیشتر می‌شود.

خطیب جمعه مشهد توسعه مصرف را عامل توسعه تقاضا دانست و گفت: اگر تقاضا افزایش پیدا کند، باید عرضه هم باشد و ایجاد موازنه میان این دو، نخستین مسئله‌ای است که به مدیریت جامعه بازمی‌گردد اما به هر دلیلی اگر عرضه نتوانست پاسخگوی نیاز و تقاضا باشد، بدیهی است که گرانی پیش خواهد آمد زیرا مردم می‌خواهند مصرف کنند اما به‌اندازه نیاز مردم یا وجود ندارد و یا عرضه به قیمت کلان در بازار صورت می‌گیرد. در این شرایط است که موازنه عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و این شرایط ختم به تورم خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: این سخن ما به آن معنا نیست که مدیران، تحقق شعار سال را محدود به تعویض سربرگ نامه‌های اداری و تابلوهای سر در ادارات بدانند. مهار تورم مسئولیتی است که به دوش مدیران است تا همه توان خود را به کار بگیرند تا آن را کنترل کنند. در این فقره، یک ماه از سال گذشته است. بنده از تریبون نماز جمعه پیشنهاد می‌کنم که همه ارگان‌های کشور و همه نهادهای مسئول همچون دولت، مجلس و قوه قضاییه مکلف شوند تا در برابر مردم بنشینند و توضیح دهند که عملکرد آن‌ها برای مهار تورم و رشد تولید چه بوده است.

امام‌جمعه مشهد ضمن مخاطب قراردادن مردم یادآور شد: البته به‌موازات این، رهبر معظم انقلاب اسلامی از مردم هم مطالبه کردند. برادران و خواهران، این یک حقیقت است که اگر منطق سودپرستی بر زندگی ما حاکم باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند سایه منحوس تورم را از سر این کشور برطرف کند. نمی‌شود هرکس تلاش کند برای تأمین سود خود پا روی منفعت عمومی بگذارد و اقتصاد کشور را میدان مسابقه برای سودآوری بیشتر بداند اما با این شرایط، معیشت مردم هم بهبود یابد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار