یادداشت/ جهانبخش زنگنه تبار

عملیات بازی‌دراز نتیجه عنایت الهی و اتحاد ارتش و سپاه

استقرار دشمن در این ارتفاعات برای مجاهدان راه حق در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی قابل تحمل نبود، اتحاد میمون و مبارکی که همیشه بین این نیرو‌ها وجود داشت در اینجا به اوج خود رسید و بحمدالله منجر به نتیجه گردید.
کد خبر: ۵۸۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷ - 04May 2023

عملیات بازی دراز نتیجه عنایت الهی و اتحاد ارتش و سپاهگروه استان‌های دفاع‌پرس «جهانبخش زنگنه تبار» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس؛ ارتفاعات استراتژیک بازی‌دراز با نقش حیاتی که از نظر نظامی درون مثلث قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب دارد در روز‌های اول جنگ به اشغال دشمن بعثی درآمد و آزادسازی آن برای ایران اسلامی بسیار حیاتی بود؛ لذا استقرار دشمن در این ارتفاعات برای مجاهدان راه حق در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی قابل تحمل نبود، اتحاد میمون و مبارکی که همیشه بین این نیرو‌ها وجود داشت در اینجا به اوج خود رسید و بحمدالله منجر به نتیجه گردید.

این عملیات که در تاریخ ۱۳۶۰/۲/۱ آغاز شد به مدت هشت روز طول کشید، رزمندگان اسلام و نیرو‌های بعثی بار‌ها به تک و پاتک متقابل پرداختند، که در این عملیات هوانیروز قهرمان هم به کمک سایر گروه‌ها آمده و نقش بسزایی ایفا کرد در همین عملیات بود که خلبان نامی کشورمان شهید «علی اکبر شیرودی» به آرزوی دیرینه خویش رسید و به فیض عظمای شهادت نائل آمد.

لیست تجهیزات منهدم شده دشمن شامل ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، دو فروند هلی کوپتر و دو دستگاه ادوات مهندسی بود. ۱۲ دستگاه تانک و نفربر ۵پنج دستگاه ادوات مهندسی دشمن نیز توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد. علاوه بر این هزار و ۵۰۰ نفر از نیرو‌های حزب بعث کشته و زخمی و ۷۰۰ نفر هم به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

همچنان که شهید وزوایی از فرماندهان این عملیات فرمودند: عملیات غرورآفرین بازی دراز، آبادان را هم از خطر سقوط نجات داد. رژیم بعث دو لشگر را برای تصرف آبادان آماده کرده بود که با عملیات بازی دراز آن دو لشگر را از جنوب به غرب منتقل کرد که نیرو‌های آن‌ها در بازی دراز کشته، اسیر یا فراری و مجروح شدند.

رژیم بعثی ۳۲ پاتک انجام داد که بزرگترین آن حضور همین دو لشگر اعزامی از جبهه جنوب و همچنین یک تیپ کامل مکانیزه به فرماندهی مستقیم صدام بود که توسط رزمندگان اسلام در هم کوبیده شدند.

یاد همه شهدای این عملیات غرورآفرین را به خصوص فرماندهان شهید آن همچون «حسین ادبیان»، حجت‌الاسلام «محمد غفاری»، «علی اکبر شیرودی»، «محسن وزوایی»، «غلامعلی پیچک»، «علیرضا موحد دانش»، «محسن حاج بابا»، «احمد کشوری»، «اصغر صالحی»، «محسن چریک» و «محمد بروجردی» را گرامی می‌داریم.

شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی پس از پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات فرمودند: از قول من به عرفا بگویید عرفان واقعی، خانقاهش در بازی دراز است. به استناد آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعاٌ ولا تفرقوا» وحدت قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری‌های حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه‌ای (مدظله العالی) همیشه موجب امید دوستان و یأس دشمنان اسلام بوده، با همین اتحاد همه جانبه آینده روشنی در انتظار ملت بزرگ ایران و امت اسلامی است.

«واعدوالهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار