مفاد قطعنامه ۸۹۱۴ اتحادیه عرب درباره سوریه چیست؟

وزیران خارجه عرب در پایان نشست امروز یکشنبه خود قطعنامه شماره ۸۹۱۴ را صادر کردند.
کد خبر: ۵۸۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰ - 07May 2023

مفاد قطعنامه ۸۹۱۴ اتحادیه عرب درباره سوریه چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از روسیاالیوم، وزیران خارجه عرب در پایان نشست خود قطعنامه شماره ۸۹۱۴ را صادر کردند.

طبق این قطعنامه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بر امنیت، ثبات، عربیت، حاکمیت و تمامیت ارضی و ثبات منطقه‌ای آن و نیز راهکار برون رفت از بحران سوریه و رفع مصائب ملت سوریه تاکید کردند.

همچنین آنها بر اهمیت تداوم و تشدید تلاش کشورهای عربی به منظور کمک به سوریه برای خروج از بحران تاکید کردند.

در این قطعنامه بر ضرورت مقابله با دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه و حل تبعات ناشی از تروریسم و حل مشکل آوارگان تاکید شده است.

طبق این قطعنامه بر لزوم گفتگوی مستقیم با دولت سوریه به منظور دستیابی به یک راهکار جامع برای بحران این کشور تاکید شده است.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب همچنین لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را اعلام کردند.

طبق این قطعنامه مشارکت هیئت‌های سوری در نشست‌های شورای اتحادیه عرب از امروز از سر گرفته می‌شود. گام‌های عملی و جامعی برای حرکت گام‌به‌گام به سوی حل بحران سوریه طبق اصل گام مقابل گام برداشته می‌شود.

وزرای خارجه عربی طبق قطعنامه ۸۹۱۴ بر سر بازگشت سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب اجماع کردند.

اتحادیه عرب بر همبستگی کامل خود با مردم سوریه در برابر چالش‌های امنیتی تاکید کردند و از تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه حمایت کرد.

همچنین در این قطعنامه بر تشکیل کمیته وزارتی متشکل از اردن، عربستان، عراق، لبنان، مصر و دبیر کل اتحادیه عرب و تداوم گفتگوی مستقیم با دولت سوریه به منظور دست یابی به راهکار فراگیر بحران سوریه و همگام با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید شده است.

در این قطعنامه از مشارکت هیئت‌های دمشق در نشست‌های اتحادیه عرب و همه نهادهای وابسته به آن از روز هفتم ماه مه ۲۰۲۳ یعنی امروز خبر داده شده است.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها