آینده خواندنی است/ سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری اعلام کرد؛

فروش ۲۲۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

رمضانی در سومین نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران از فروش ۲۲۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.
کد خبر: ۵۸۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶ - 13May 2023

فروش ۲۲۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهرانبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «علی رمضانی» قائم‌مقام و سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (شنبه)، در سومین نشست خبری روزانه نمایشگاه کتاب با اشاره به آمار فروش کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب اظهار داشت مجازی نمایشگاه کتاب تهران به ثبت رسید.

رمضانی افزود:‌ از نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران تا ساعت ۲۱ روز گذشته دستگاه‌های کارت خوان رسمی نمایشگاه مبلغ ۳۵ میلیارد تومان برای فروش حضوری ثبت کردند که با مبلغ برآوردی کارت به کارت و فروش نقدی یا کارتخوان‌های غیررسمی حدود ۴۵ میلیارد تومان فروش را داشته است.

وی با اشاره به میزان فروش کتاب در بخش مجازی ادامه داد:‌ تا ساعت ۲۱ شب گذشته مجموعه ۲۵ میلیارد تومان کتاب فروش رفته که سهم ناشران ۱۸ میلیارد تومان و سهم کتابفروشان هفت میلیارد تومان است.

رمضانی از افزایش تعداد کتابفروشی‌ها به 210 مورد خبر داد و گفت: 43 کتاب‌فروشی از استان تهران و 167 کتاب‌فروشی از سایر استان‌ها حضور دارند.
 
وی همچنین مجموع سفارش‌های تحویل داده شده را 10 هزار بسته در بخش مجازی اعلام کرد و درباره فعالیت کمیته رسیدگی به تخلفات توضیح داد: در کمیته تخلفات یکی از ناشران که آثار بدون مجوز ارایه می‌کرد با توجه به اسناد و مدارک، متخلف شناخته شد؛ پس از ابلاغ حکم، غرفه این ناشر از امروز به مدت 3 روز تعطیل، همچنین از شرکت در نمایشگاه مجازی و استانی برای یک دوره محروم شده است.
 
رمضانی در ادامه گفت: درباره رعایت حجاب اسلامی علاوه‌بر تذکر به ناشر، پرونده نیز تشکیل شد. در جلسه دوم هیات رسیدگی به تخلفات ناشران نیز به 2 ناشر درباره بی‌توجهی به رعایت پوشش مناسب رای صادر و از ناشران تعهد کتبی مبنی بر رعایت مقررات اخذ شد.
 
وی با تاکید بر رویکرد فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران در موضوع حجاب، افزود: براساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده در مبادی ورودی نمایشگاه، همچنین داخل سالن‌ها برنامه‌های فرهنگی درحال برگزاری است.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.

رمضانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدام برخی دارندگان بن در نقد کردن اعتبار خرید کتاب در بخش ناشران داخلی، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فرآیند خرید مجازی، و دریافت به صورت حضوری است. به مسیری که طی شده نباید آسیب بزنیم؛ استفاده از یارانه‌ به‌شیوه حضوری پابرجا است اما کل فرآیند خرید باید مجازی انجام شود.
 
وی افزود: تصور نمی‌کنم هیچ ناشری حاضر باشد، بن کارت را در بخش مجازی نقد کند و بعد منتظر بماند که پول به حسابش واریز شود.
 
رمضانی همچنین درباره نمایش کتاب‌های ناشران کتاب‌ساز در جستجوی بخش مجازی نمایشگاه توضیح داد: در تنظیمات الگوریتم، جستجو به صورت عادی کتاب‌ها را به نمایش می‌گذارد، نمایشگاه مجازی در جستجو مداخله‌ای ندارد‌؛ به‌طور طبیعی آثار یک ناشر کتاب‌ساز هم اگر مطابق قوانین، مجوز عرضه داشته باشد، در این جستجوها نمایش‌داده می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای بنرهای حجاب و عفاف در نمایشگاه کتاب، توضیح داد: در میان همه زیبایی‌های نمایشگاه کتاب تهران همین یک نمونه هم دیده شده است که البته منابعی دارد. در ترجمه ممکن است کلمه حجاب به قلم مترجم برای مفهوم مشابهی استفاده شده باشد،‌ این موضوع را در روزهای آتی پاسخ خواهیم داد و اگر خطایی باشد درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.


مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره رسیدگی به تخلفات بخش مجازی نمایشگاه، گفت: در این زمینه بخش تخلفات کتاب‌فروشان به آیین‌نامه نمایشگاه افزوده شده؛ البته گزارشی از تخلفات ارائه نشده است. اگر گزارشی وصول شود به این موضوع رسیدگی می‌شود، در حوزه مجازی  یک ناشر داشتیم که سال گذشته آثار خود را دیر ارسال می‌کرد که موجب صدور رای محرومیت شد.
 
به گفته وی، این موضوع، به‌طور مستمر در مرکز پاسخگویی نمایشگاه پیگیری می‌شود و اگر ناشر یا کتابفروشی در ثبت سفارش و ارسال کتاب با تاخیر عمل کرد، پنل او چند ساعت بسته می‌شود تا بتواند پاسخگوی درخواست مردم درآماده‌سازی خرید‌ها باشد. درحوزه کتاب‌فروشان نیز این موضوع پیگیری می‌شود. 
 
رمضانی یادآور شد: در این زمینه 2 کتابفروش با توجه به تقاضای بالای کتاب درخواست بسته شدن پنل خود را دادند تا سفارش‌ها زودتر برشد.
 
وی همچنین از امکان ارسال خرید کتاب برای خریداران خارج از نمایشگاه خبر داد و افزود: امکانی فراهم شده است تا شرکت پست به نیاز درخواست‌کنندگان کتاب خارج از ایران هم پاسخ بدهند.
 
سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین درباره جانمایی ناشران دیجیتال، گفت: ثبت‌نام ناشران دیجیتال هفته قبل از شروع نمایشگاه آغاز و جانمایی مناسبی هم برایشان در نظر گرفته شد، در ادامه با توجه به سکوها جانمایی‌های مختلفی به آنها پیشنهاد شد که مایل نبودند، در ادامه به واسطه جابجایی یکی از بخش‌های شبستان اصلی فضای مناسبی برایشان تدارک دیده شد.
 
وی افزود:‌ در این زمینه خواهش می‌کنم که از این استثناگرایی که برخی دوستان در این حوزه برای خود قائل‌اند و معتقدند باید در یک فضای آنچنانی حضور داشته باشند کناره‌گیری کنیم و دسترسی مردم را به کتاب دیجیتال فراهم کنیم.

ادامه دارد....

نظر شما
پربیننده ها