آینده خواندنی است/ دو کتاب شعر کودک و نوجوان مهرک رونمایی شد؛

رحمان‌دوست: ادبیات فارسی مدیون مقاومت فردوسی است

شاعر مطرح کودک و نوجوان با تاکید براینکه ادبیات فارسی مدیون مقاومت فردوسی است، گفت: شعر کودک و نوجوان باید وام‌دار ویژگی شعر زبان فارسی باشد و بچه‌ها را با زبان فارسی آشنا کند.
کد خبر: ۵۸۹۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ - 17May 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستقر در محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ مراسم رونمایی از کتاب شعر نوجوان «عشقم به تو بی‌اختیار است» اثر طیبه شامانی و «من سنگ بودم» آثار منتشر شده انتشارات مهرک با حضور با حضور مصطفی رحماندوست، محمد دهریزی، طیبه شامانی و طاهره شهابی در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

طاهره شهابی با اشاره بر این که همواره دغدغه مخاطب را دارد، اظهار داشت: تلاش دارم موضوعاتی را انتخاب کنم که برای مخاطب مسئله است. در «من سنگ بودم» به موضوعاتی اشاره می‌کنم که از ازل دغدغه کودکان و نوجوانان است. این‌طور نبود که شعرها بداهه باشد و ناگهانی سروده باشم. برای هر شعری زمان گذاشتم. مهم‌ترین تلاش من این است که کاری کنم تا کودک و نوجوان به حواس پنجگانه خود توجه کند.خوب ببیند و خوب بشنود و امید داشته باشد تا بتواند با دغدغه‌هایش کنار بیاید.

در ادامه، طیبه شامانی به کتاب «عشقم به تو بی‌اختیار است» اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد اشعار این کتاب عاشقانه است.منظورمان از عشق لزوما انسانی نیست و می‌تواند نمادین باشد. در گذشته کتاب‌های کودک و نوجوان بیشتر تعلیمی بود و کمتر جرئت می‌شد که به سراغ موضوعات عاشقانه برای کودک و نوجوان بروند.

رحمان‌دوست: ادبیات فارسی مدیون مقاومت فردوسی است

در ادامه این نشست مصطفی رحماندوست با اشاره به روز فردوسی گفت: هرچه امروز در ادبیات داریم مدیون مقاومت فردوسی است. شعر امروز من اگر دنباله تلاش فردوسی نباشد من باخته‌ام. شعر کودک و نوجوان باید وام‌دار ویژگی شعر زبان فارسی باشد و بچه‌ها را با زبان فارسی آشنا کند. من از خوانش این دو کتاب جدید مهرک بسیار خوشحال شدم. چون شاعران آن‌ها، از نسلی هستند که به دو اتفاق متعهدند. اول این که رنج بچه‌های امروز را می‌دانند و از آن می‌گویند و دو این که متعهد به زبان و ادبیات فارسی‌اند.

رحمان‌دوست: ادبیات فارسی مدیون مقاومت فردوسی است

در پایان محمد دهریزی با این که هر اتفاقی که در حوزه کودک و نوجوان بیافتد اتفاق ارزشمندی‌ است، عنوان کرد: مخاطب کودک و نوجوان، مخاطب ویژه‌ای است و همانطور که مواجهه رفتاری با او مهارت می‌خواهد، نوشتن برای ان‌ها نیز سخت است و مهارت می‌خواهد. آثار در چهار گروه دسته بندی می‌شوند. دسته اول کتاب‌هایی هستند که هر موضوعی به چشم آمد درباره‌اش نوشته شد.

وی افزود: این یعنی موضوع مهمی نبوده و نمی‌توان آن‌ها را در دسته آثار ادبی دانست. دسته بعدی این گونه است که موضوعات مهمی‌اند. این دسته می‌تواند جزو آثار ادبی باشد اما گاهی هم نه. برای این که جزو آثار ادبی باشد باید حرف مهمی نیز داشته باشد و آن را کشف کنیم که این دسته سوم است.برای این که یک اثر مهم ماندگار هم باشد باید آن حرف مهم را با زندگی مخاطب گره بزنیم و این دسته چهارم است. در این دو کتاب تازه خالقان اثر تلاش کردند تا حرف مهمی بزنند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌ (ره) تهران و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار