مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری:

جایزه حماسی «نهضت داستان نویسی حماسی» ایجاد کرده است

شرفی‌خبوشان، اهدای جایزه داستان حماسی را یک رخداد فرهنگی - آموزشی دانست و گفت: جایزه داستان حماسی توانسته است موثر باشد و موجب ایجاد نهضت نوشتن داستان حماسی شده است.
کد خبر: ۵۹۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹ - 22May 2023

جایزه حماسی «نهضت داستان نویسی حماسی» ایجاد کرده استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری سومین دوره از جایزه داستان حماسی با حضور مجید عسگری رئیس جشنواره و محمدرضا شرفی‌خبوشان دبیر علمی جشنواره در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری صبح امروز برگزار شد.

جایزه ملی داستان حماسی، رویداد ادبی جریان‌سازی است که داستان حماسی را به عنوان یک گونه خاص از داستان که برآمده از تاریخ تمدن، فرهنگ و کنش‌های جمعی مردمی است، در جریان ادبیات داستانی کشور مطرح می‌کند.

عسکری درخصوص کلیت دبیرخانه هنر حماسی گفت: دبیرخانه هنر حماسی و اتفاقی که در چهارم خرداد رخ می‌دهد، چند سالی است که در حوزه هنری استان خراسان رضوی تشکیل شد و هدف اصلی ما این است که هویت ایرانی و اسلامی را در فضای عمومی هنر زنده کنیم. البته آسیب‌شناسی‌هایی داشتیم و به این مسأله رسیدیم که باید روحیه امید و ساحت حماسه بیشتر دیده شود. الآن هم در عرصه تولید آثار هنری در قالب‌های سنتی، سینمایی و ... اتفاقات خوبی رخ داده است.

رونمایی از ۲ اثر در کنار آرامگاه فردوسی

رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی و رئیس جشنواره ادبی داستان حماسی درخصوص اختتامیه این دوره اظهار داشت: در چهارم خرداد‌ماه امسال آئین سالانه هنر حماسی را همانند سال گذشته در کنار آرامگاه فردوسی برگزار می‌کنیم که در کنار اختتامیه، دوره چهارم را نیز آغاز خواهیم کرد. هدف اصلی از این امر زنده نگه‌داشتن این جایزه است، البته در کنار اختتامیه رونمایی از کتاب نظریه ادبیات شیعی با رویکرد حماسی از فرزاد قائمی و اثر سبزوارنامه که پرده نقالی با محوریت آثار مرحوم حمید سبزواری است خواهیم داشت و از کتاب‌های برگزیده دور دوم که به چاپ رسیده است رونمایی می‌کنیم. در سومین دوره به اهدافی که در نظر نداشتیم رسیدیم و امسال نیز بیش‌از ۷۰۰ اثر از تمام استان‌های کشور به دبیرخانه رسید که رشد چشمگیری در تعداد آثار رسیده به دبیرخانه داشتیم.

ایران کشور حماسه‌هاست

محمدرضا شرفی خبوشان دبیر علمی این دوره از جایزه ادبی داستان حماسی درباره اهمیت حماسه گفت: ایران کشور حماسه‌هاست و ظرفیت این که توجه ویژه‌ای به این تاریخ از منظر ادبیات داشته باشیم وجود داشت. اگر این نگاه متعالی در ساختار حماسه نباشد، حماسه به دست فراموشی سپرده می‌شود و اگر به دست فراموشی سپرده شود آن ملت محکوم به فراموشی است. در جایزه ملی داستان حماسی، ما شاهد رونق این حرکت ملی و ادبی هستیم.

نگاهی به حماسه‌های بومی کشورمان

وی در ادامه بیان کرد: با نگاهی آماری به آثار رسیده می‌توانیم افتخار کنیم که این جایزه در کنار جایزه‌های معتبر کشور چون جایزه کتاب سال و جلال آل احمد قرار دارد. ۷۷۶ اثر از نویسندگان حرفه‌ای و کسانی که در حوزه فعالیت می‌کنند به دبیرخانه ارسال شده است که از این بین نزدیک به ۲۰۰ اثر رمان و بیش‌از ۵۰۰ اثر نیز داستان کوتاه است. جایزه ملی داستان حماسی از رخدا‌دهای ترغیب کننده در تولید محتوا به شمار می‌رود و درصد بسیار زیادی از آثار رسیده مربوط به حماسه‌های بومی استان‌های مختلف کشور هستند.

جایزه ادبی داستان حماسی، پویاست!

خبوشان درخصوص پویایی این جایزه ادبی اظهار داشت: همیشه دغدغه اهالی ادب و کتاب این بوده است که یک جایزه ادبی باید جایزه‌ای پویا باشد و ما در رفتاری که در نحوه برگزاری این جایزه داشته‌ایم نشان داده‌ایم که جایزه داستان حماسی جایزه‌ای پویا است.

دبیر علمی این جایزه ادبی با اشاره به طرح‌های رسیده برای نوشتن رمان بیان کرد: بخشی هم با عنوان ارسال طرح داشتیم و کسانی که در سه بخش اصلی این جایزه طرحی داشتند می‌توانستند ارائه دهند و از بین ۶۰ طرح رسیده ۱۷ طرح انتخاب شد تا بعد از اختتامیه این نویسندگان کار خود را زیر نظر بهترین استاتید رمان‌نویسی شروع کنند تا در اختتامیه دوره چهارم از این آثار رونمایی کنیم.

چه زمانی هویت شکل می‌گیرد؟

وی درباره برنامه‌های جنبی از این دوره گفت: برنامه‌های جنبی نیز از اختتامیه دوره دوم آغاز شد و ما ۱۸ نشست تخصصی در سراسر کشور برگزار کردیم که یک رخداد آموزشی، فرهنگی و ادبی بود و زمانی هویت شکل می‌گیرد که به داشته‌های خودمان تکیه کنیم.

در ادامه نیز سعید لشکری درخصوص فعالیت‌های حوزه هنری با محوریت زیست هر استان توضیحاتی را داد.

تیمور آقامحمدی که داوران و دست‌اندرکاران این دوره از جایزه ادبی بود با اشاره به این که گسترده شدن دایره اندیشیدن به حماسه جزء ویژگی‌های جایزه ملی داستان حماسی بود گفت: ما در ۲ بخش مهم به داوری آثار پرداختیم، در بخش مقدماتی سه داور آثار را قضاوت کردند و در مرحله نهایی نیز در هر بخش سه داور آثار را داوری کردند که جلسه نهایی نیز در سوم خرداد‌ماه در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود تا برگزیدگان این دوره انتخاب شوند.

جوایز این دوره در بخش رمان برای اثر برگزیده ۱۰۰ میلیون، اثر دوم ۵۰ میلیون و اثر سوم ۳۰ میلیون تومان است و در بخش داستان کوتاه نیز به پنج اثر برگزیده ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود و جایزه دستار فردوسی نیز به به یکی از هنرمندان خراسانی اهدا می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار