تولیت آستان قدس رضوی:

عتبات عالیات مراکز فضیلت و تربیت هستند

حجت‌الاسلام «مروی» با بیان اینکه اعتاب مقدسه فعالیت فرهنگی را باید سرلوحه کار خود قرار دهند، گفت: عتبات عالیات مراکز نور، فضیلت و تربیت هستند که علی‎رغم همه ترفندهای دشمن ظرفیت حفظ جامعه و جوانان را دارند.
کد خبر: ۵۹۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶ - 03June 2023

عتبات عالیات مراکز فضیلت و تربیت هستندبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در دیدار جمعی از مهمانان اعتاب مقدس کشورهای عراق و سوریه که به منظور شرکت در مراسم سالروز میلاد امام رضا (ع) به مشهد مقدس مشرف شده‌اند، به ارتباط نزدیکی که میان عتبات عالیات ایجاد شده اشاره کرد و اظهارداشت: ارتباطی که امروز میان اعتاب مقدسه وجود دارد، در طول تاریخ بی‌نظیر بوده و سبب ایجاد فرصتی بسیار مغتنم و بی‌مانند برای همکاری، هم‌افزایی و انتقال تجربیات میان این آستان‌های شریف شده است.

وی ارتباط میان اعتاب مقدس را امری بسیار مبارک و فرخنده دانست و یادآور شد: صرف نظر از فراهم آمدن بستر همکاری و انتقال تجربیات، نفس برگزاری جلسات انس و الفت میان شیعیان مبارک بوده و توصیه ائمه اطهار (ع) و اولیای دین است.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه تمام زیرساخت‌ها و امکانات فراهم شده در اعتاب مقدسه برای تحقق اهداف فرهنگی و تربیتی این اماکن متبرکه است، افزود: در احادیث شریف معصومین در خصوص ثواب زیارت «عارفاً بحقه» تأکید شده؛ اما چه کسی باید «معرفت به حق امام» را به زائرانی که با عشق و علاقه، سختی راه را تحمل و به این بارگاه‌های نورانی مشرف شده‌اند، منتقل کند؟

مروی گفت: یکی از وظایف مدیران اعتاب مقدسه ایجاد و گسترش فضا و امکانات زیارتی است تا زائران با هر تعداد جمعیت بتوانند به سهولت به زیارت مشرف شوند، اما وظیفه مهم و اصلی دیگر فراهم آوردن بستر تحقق زیارت «عارفاً بحقه» برای زائران است.

وی ادامه داد: ما در اعتاب مقدسه مرقدداری نمی‌کنیم، در این اماکن شریف امام حی، حاضر و زنده‌ای که می‎بیند و می‌شنود و پاسخ می‌دهد، حضور دارد و مردم تنها برای کسب ثواب به عتبات عالیات مشرف نمی‌شوند، بلکه به محضر ولی خدا می‌آیند تا از این وجودهای مقدس و حیات‌بخش درس زندگی، سعادت، عبودیت و بندگی بگیرند، همانگونه که در زمان حیات ظاهری امامان معصوم مردم از محضر این حضرات درس سعادت دنیوی و اخروی می‌گرفتند.

تولیت آستان قدس رضوی یکی دیگر از وظایف اعتاب مقدسه را انتقال فرهنگ و معارف اهل‌بیت (ع) به جامعه دانست و ابراز داشت: اگر از ظرفیت بی‎بدیل، بی‌نظیر و بسیار بابرکت اعتاب مقدسه به درستی استفاده شود، آنگاه یک ناهنجاری اخلاقی و رفتاری در جامعه نباید رخ دهد.

مروی در ادامه با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره که در خصوص ائمه اطهار (ع) آمده، گفت: کلام ائمه اطهار (ع) به جامعه نور منتقل می‌کند و ظلمات را از بین می‌برد؛ گناه، ناهنجاری و بدرفتاری‌ها ظلمت است و اگر نور باشد جایی برای ظلمت نیست.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری مناسب از معارف اهل‌بیت (ع) می‌توان بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را برطرف کرد؛ گفت: حقیقتا نعمتی بزرگتر و با فضیلت‌تر از عتبات عالیاتی که اکنون در اختیار ماست، نداریم و قطعا در روز قیامت از ما در خصوص چگونگی بهره‌برداری از این نعمت‌های بزرگ خدادادی و ظرفیت‌های عظیم هدایت و تربیت نفوس سؤال خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اعتاب مقدسه فعالیت فرهنگی را باید سرلوحه کار خود قرار دهند، عنوان داشت: ناهنجاری‎های اجتماعی نتیجه تلاش‎های دشمنان برای گرفتن هویت دینی و ملی جوانان ماست تا افتخارشان به این باشد که آرایش سر و صورت و لباسشان مشابه غربی‌هاست و این امر تنها به آرایش ظاهری منحصر نخواهد شد؛ دشمن در پس این تغییر ظاهر، تغییر اعتقادات فکری، دینی و مذهبی جوانان ما را دنبال می‌کند.

مروی ابراز داشت: عتبات عالیات مراکز نور، فضیلت و تربیت هستند که علی‎رغم همه ترفندهای دشمن ظرفیت حفظ جامعه و جوانان را دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها