دریادار تنگسیری:

به دنبال مناقشه در خلیج فارس نیستیم / تجهیز پهپادهای ندسا به سامانه‌های دید در شب

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به تجربه حضور تفنگداران سپاه در آب‌های آزاد تاکید کرد ما آماده‌ایم در صورت لزوم و امر ولایت، برای انجام ماموریت در فراتر از خلیج فارس وارد عمل شویم.
کد خبر: ۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳ - 10November 2013

به دنبال مناقشه در خلیج فارس نیستیم /  تجهیز پهپادهای ندسا به سامانه‌های دید در شب

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، دریادار علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در خصوص با گروه امنیتی دفاعی، موضوعاتی نظیر توان شناوری و موشکی، تجهیز پهپادهای شناسایی به سامانههای دید در شب، کنترل تردد یگانهای آمریکایی در منطقه، حضور ندسا در آبهای آزاد و ... پرداختند.

به دنبال مناقشه در خلیج فارس نیستیم
 
سردار تنگسیری در ابتدای این گفتگو با اشاره به اهمیت خلیج فارس و رفتار شناسی حضور آمریکاییها در این منطقه اظهار داشت: ما دائما در پیامهایمان در رزمایشها، تمرینات و مصاحبهها گفتهایم که خلیج فارس، خانه ما است و هیچگاه کسی در خانهاش آتش روشن نمیکند، لذا ما هرگز بدنبال ایجاد مناقشه، جنگ و یا بحران در خلیج فارس نیستیم.
 
وی به حضور کشورهای فرامنطقهای در خلیج فارس اشاره کرد و ادامه داد: حضور بیگانگانی که از مایلها آن طرف دنیا به این منطقه آمدهاند، میتواند مخل امنیت باشد و هیچگاه به غیر از کشورهای درون منطقه خلیج فارس، کشورهای دیگری نمیتوانند امنیت را به ارمغان بیاورند.
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی همسایه جنوبی ما انتظار نداشته باشند که حضور کشورهای بیگانه در منطقه خلیج فارس امنیت را به همراه دارد.

بیگانگان برای مزاحمت به خلیج فارس آمدهاند
 
تنگسیری با بیان اینکه ما هیچگاه از حق خودمان کوتاه نمیآییم، گفت: ما اعتقاد داریم که خلیج فارس، متعلق به ما و کشورهای جنوبی خلیج فارس است نه بیگانگان. رفتارشناسی بیگانگان در منطقه و حضور خشن آنها حکایت از این دارد که آنها آمدهاند تا به نوعی مزاحمت ایجاد کنند.
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به خطرات ناشی از حضور آمریکاییها در خلیج فارس خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته شاهد بودیم یک کشتی ژاپنی با یک ناو آمریکایی تصادم کردند. بعد که بررسی کردند مشخص شد این ناو، قوانین بینالمللی را رعایت نکرده و چراغهایی را خاموش کرده است.
 
وی افزود: در مورد دیگری در انتهای همان سال یک قایق تفریحی اماراتی با 4 سرنشین غیرنظامی و با هیبت تمام تفریحی و بدون سلاح مسیر خود را در آبهای امارات طی میکرد که آمریکاییها آن را مورد اصابت قرار دادند و تعدادی از سرنشینان شناور را کشتند و یا زخمی کردند. از این گونه حوادث زیاد سراغ داریم یک بار هم زیردریایی آمریکایی با یک نفتکش تصادم کرد و باعث آلودگی منطقه شد.
 
معضل 20 ساله در پی انفجار زیردریایی و ناوهای اتمی آمریکا
 
دریادار تنگسیری همچنین با اشاره به ویژگی خلیج فارس به عنوان یک دریای بسته اظهار داشت: در این خلیج، حرکت آب، دوار است به طوری که از سمت ایران دور میزند و از جنوب خلیج فارس خارج میشود. بعنوان مثال در زمان جنگ تحمیلی که سکوهای نفتی نوروز ما را زدند، آلودگی حاصل از آن به سمت کویت، امارات و کشورهای عربی رفت.
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: با این تفاسیر اگر اتفاقی بیافتد و مثلا یکی از این زیردریاییها و یا ناوهای اتمی آمریکا منفجر یا غرق شوند و یا اتفاقی برای آن بیفتد، ما 20 سال معضلات زیست محیطی در خلیج فارس خواهیم داشت.
 
هشدار به کشورهای حاشیه خلیج فارس
 
وی تصریح کرد: مردمی که حاشیه خلیج فارس نشستهاند باید متوجه باشند که یک بشکه باروت یا یک بمب اتم در منطقه وجود دارد که اگر اتفاقی برای آن بیفتد، میتواند فاجعهای در خلیج فارس ایجاد کند. مردم عرب منطقه خلیج فارس باید این موضوعات را بدانند.
 
تنگسیری ادامه داد: یک زمانی، در کویت، آمریکاییها وقتی به فروشگاهها میرفتند آنجا را کاملا قُرُق میکردند تا خرید کنند. آنها حتی به چراغ سبز و قرمز و قوانین کویت هم توجه نمیکردند و میگفتند این ما بودیم که شما را نجات دادیم بعد از این همه پولهایی که از آنها گرفتند. آمریکاییها هیچگاه نمیتوانند سلامتی و امنیت را برای ما به ارمغان بیاورند.
 
دولتهای عربی بدانند یهود و نصاری دوست آنها نیستند
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر اینکه ما به این آیه قرآن که میفرماید «لا تتخذوا الیهود و النصارى أولیاء» اعتقاد داریم، گفت: متاسفانه دولتهای عربی به این موضوعات توجه نمیکنند. یهود یعنی همین اسرائیلیها و نصاری هم همان آمریکاییها هستند که قرآن تأکید میکند آنها دوست شما نیستند. دولتهای عربی به این موضوع توجه نمیکنند و در عوض ما که یک کشور مسلمان هستیم را دشمن خود میدانند.
 
وی اظهار داشت: ما باید فرهنگسازی کنیم و با زبان رسانه اعلام کنیم که حضور آمریکاییها در منطقه چه پیامدهایی دارد. مردم بحرین، کویت و عراق این موضوع را درک و لمس کردهاند که آمریکاییها برای آنها آزادی به ارمغان نخواهند آورد.
 
گسترش شناورهای سپاه در تمام سواحل خلیج فارس و عمان
 
تنگسیری در بخش دیگری از گفتگو با فارس، با بیان اینکه لازمه یک جنگ سیال، سرعت، کوچکی جثه و چابکی تجهیزات و انبوه بودن آنهاست، گفت: ما در نیروی دریایی این گزینهها را مد نظر قرار دادهایم و به تجهیزات ساخت درون کشورمان معتقد هستیم.
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: ما در ندسا قادریم تمام مرزنشینان را بسیج و پایشان را به دریا باز کنیم و تجهیزاتی برای آوردن همه مردم برای دفاع از امنیتشان در دریا وجود دارد.
 
وی افزود: لذا هم آموزش شناورهای ما ساده است و هم تجهیزات آن بومی است، از طرفی هم تعداد زیادی از آن وجود دارد و همچنین در تمام سواحل2200 کیلومتری خلیج فارس و دریای عمان میتوانیم آنها را گسترش دهیم.
 
توان بسیج تمام مرزنشینان؛ طرح «نیروی دریایی در سایه»
 
تنگسیری اظهار داشت: تمامی مردم مرزنشین در کمترین زمان میتوانند آموزش ببینند و عملیاتی شوند و این همان بحث «نیروی دریایی در سایه» است. این یعنی ما در تمامی محلها حضور داریم و در هیچ جا نیستیم، این هنر نیروی دریایی سپاه با اعتقاد به مردم و رزمندههای بسیجی است.
 
در ساخت شناور و موشک حد یقف نداریم
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین با اشاره به توان موشکی ندسا گفت: ما امروز هم شناور و هم موشک را میسازیم و روز به روز بر روی بُردهای آن کار میکنیم و پیشرفت میکنیم و حد یقف هم نداریم.
 
تنگسیری خاطرنشان کرد: اینکه بتوانیم از روی شناور در حال حرکت موشک را شلیک کنیم یک ویژگی موشکی است و باید موشک قابلیت آن را داشته باشد. مثلا برخی از تانکها در حرکت میتوانند شلیک کنند ولی برخی از تانکها باید حتما بایستند و شلیک کنند.
 
توان شلیک موشک از روی شناور با سرعت 92کیلومتر بر ساعت
 
وی افزود: اینکه شناور با سرعت 50 نات (معادل 92.6 کیلومتر بر ساعت) حرکت کند و موشک به آن اصابت نکند و هواپیمای دشمن هم نتواند آن را بزند و در عین حال بتواند موشک خود را شلیک کند، یک قابلیت بزرگ است که نیروی دریایی سپاه آن را دارد و همه موشکهایی که شلیک کردهایم هم به هدف خورده است.
 
5 پایه نیروی دریایی سپاه / پایه ششم: زیردریاییها
 
تنگسیری با اشاره به برنامه ریزی ندسا برای استفاده از زیردریاییها در آینده اظهار داشت: توان نیروی دریایی سپاه هم اکنون بر 5 پایه اصلی بنا شده، پایه شناوری و پایه موشکی که دشمن از این 2 پایه بسیار هراس دارد و همچنین پایه تفنگداری و تکاوری، پایه هوادریا و پایه پهپاد. انشاءالله پایه ششم نیز در آینده به آن اضافه خواهد شد.
 
حضور سپاه در آبهای آزاد / استقرار تفنگداران در 32 شناور ایرانی
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه اگر نیاز باشد و ولایت دستور دهند، فراتر از خلیج فارس هم وارد عمل میشویم، گفت: ما فرمان حضرت آقا مبنی بر اینکه نیروی دریایی باید یک نیروی راهبردی باشد را فرا گرفتهایم و این یعنی فکر ما هم باید راهبردی باشد.
 
وی با اشاره به حضور نیروی دریایی سپاه در آبهای آزاد، تصریح کرد: بسیجیان و تفنگداران ما در بیش از 32 کشتی که به آبهای بینالمللی میروند، مستقر هستند.
 
سپاه شروع کننده مبارزه با دزدان دریایی در خلیج عدن بود
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: سپاه شروع کننده مبارزه با دزدان دریایی در خلیج عدن بود و  170 روز در آن جا حضور داشت و سپس کار را به نیروی دریایی ارتش واگذار کردیم.
 
تنگسیری به اهمیت وحدت و هماهنگی میان سپاه و ارتش پرداخت و تاکید کرد: ما در مورد وحدت نیروی دریایی ارتش و سپاه اعتقاد داریم که بایستی ید واحده باشیم و اگر یکی شویم، پیروزیم.
 
"خلیج فارس" یک موشک منحصربفرد دریایی است
 
وی با اشاره به موشک ویژه نیروی دریایی سپاه برای مقابله با تهدیدات دریایی اظهار داشت: موشکهای دریایی بالستیک نیستند بلکه موشکهای کروزپروازند و موشک بالستیک «خلیج فارس» یک نمونه موشک منحصربفرد است.
 
تنگسیری تصریح کرد: موشکهای کروز در واقع موشکهایی هستند که با ارتفاع کمی پرواز میکنند و شناسایی آنها در رادار مشکل است. اما موشک خلیج فارس یک موشک منحصر بفردی است که بصورت بالستیک از ساحل شلیک میشود و در دریا هدف را منهدم میکند.
 
رصد شبانهروزی فیزیکی و غیرفیزیکی ناوهای آمریکایی
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع رصد ناوگان دریایی آمریکا و کشورهای فرامنطقهای اشاره و خاطرنشان کرد: ما در محدوده خودمان از این شناورها فیلمبرداری میکنیم و موردی هم نبوده که آنها بخواهند برخوردی کنند.
 
وی افزود: ما شب و روز آنها را هم فیزیکی و هم غیرفیزیکی رصد میکنیم. آنها از زمانی که به منطقه ورود پیدا میکنند تا زمانی که خارج میشوند تحت رصد و اشراف اطلاعاتی ما هستند.
 
تجهیز پهپادهای ندسا به سامانههای دید در شب
 
تنگسیری با بیان اینکه پهپادهای نیروی دریایی سپاه به تجهیزات دید در شب مجهز هستند، اظهار داشت: ما مدلهای مختلف پهپاد را در اختیار داریم که برخی از آنها از روی مدلهای غنیمتی تولید و برخی را نیز خودمان طراحی و ساختهایم.
 
ترک محل ناوهای آمریکایی با حضور شناورهای سپاه
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ناوهای آمریکایی که تعدادشان هم قابل توجه است، هیچکدام در آبهای سرزمینی ما حضور ندارند. آنها حتی در آبهای تحت نظارت ما هم نیستند بلکه در آبهای کشورهای جنوبی خلیج فارس تردد میکنند.
 
وی تاکید کرد: در یک جا این آبها خط منصف است و این ناوها میآیند در خط منصف، آن طرف میایستند و از شناورهای غیرنظامی ایرانی سؤال میکنند اما وقتی که ما به آنجا میرویم، محل را ترک میکنند.
 
تشکیل منطقه "نازعات" برای دفاع از جزایر 4 گانه
 
تنگسیری در پایان این گفتگو درخصوص ایجاد منطقه دریایی نازعات سپاه در خلیج فارس نیز تصریح کرد: برای حفاظت از جزایر 4 گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک، بوموسی و سیری) منطقه نازعات نیروی دریایی سپاه را ایجاد کردیم. این جزایر برای ماست و دارای اهمیت بسیار بالایی است.
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار