درخواست حزب‌الله برای گفت‌وگو درباره رئیس جمهور

همزمان با درخواست حزب‌الله لبنان برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط احزاب این کشور درباره انتخاب رئیس جمهور، رئیس پارلمان لبنان حمایت خود را از رهبر جریان المرده برای تصاحب این سمت اعلام کرد.
کد خبر: ۵۹۴۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹ - 07June 2023

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره درخواست این جنبش برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط احزاب این کشور درباره انتخاب رئیس جمهور اظهار داشت: بیایید همه بدون هیچ پیش‌شرطی سر یک میز بنشینیم تا درباره همه گزینه‌های گفت‌وگو کنیم و به نتیجه برسیم.

شیخ قاسم گفت: هیچ طرفی به تنهایی قادر به پیروزی و به چالش کشیدن طرف‌های دیگر نیست و نمی‌تواند به این شیوه نامزدش برای ریاست جمهوری را تحمیل کند.

نعیم قاسم همچنین تاکید کرد: از گفت‌وگو نترسید؛ چرا که در نهایت این شما هستید که انتخاب خواهید کرد و متقاعد خواهید شد و ما نیز انتخاب می‌کنیم و متقاعد می‌شویم. امروز هر طرفی می‌تواند مانع پیروزی طرف مقابل و گزینه چالشی شود و کسی نمی‌تواند نامزد چالشی را به دیگری تحمیل کند اما توافق می‌تواند منجر به نتیجه شود.

در همین راستا، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز گفت: ما و متحدان‌مان به «سلیمان فرنجیه» رهبر جریان «المرده» برای بر عهده گرفتن سمت ریاست جمهوری رای خواهیم داد.

وی افزود: کسی از ما نگفته است که رای باطله و سفید می‌دهد. ما قبل از انتخاب فرنجیه به عنوان نامزد رای سفید دادیم.

بری تاکید کرد: اگر دعوت من به گفت‌وگو را می‌پذیرفتند که دو مرتبه فراخوان دادم، به اینجایی که اکنون هستیم، نمی‌رسیدیم.

درحالی که حزب‌الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، جناح مقابل «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست معرفی کرده است؛ هرچند تردید جدی درباره توانایی این جناح برای تامین رای لازم برای ازعور در مجلس جهت پیروزی وجود دارد.

تداوم خلأ در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم جدیدی کرده است که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

پارلمان لبنان به رغم برگزاری یازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته است، جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید را تعیین کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار