معاون حقوقی قوه قضائیه:

نیازمند تدوین کد اخلاقی برای وکلا هستیم

پورسید گفت: نیازمند تدوین یک کد اخلاقی هستیم تا افرادی که در قوه قضائیه و در کانون وکلا فعالیت می‌کنند بیشتر مورد نظارت قرار گیرند، این کد در بسیاری از کشور‌ها اجرایی شده و امیدواریم در ایران هم اجراشود.
کد خبر: ۵۹۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ - 11June 2023

نیازمند تدوین کد اخلاقی برای وکلا هستیمبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «بهزاد پورسید» معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه در دیدار با اعضای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اظهار داشت: نوع نگاه قوه قضائیه به مرکز وکلا این است که مرکز وکلا متولد شده بعد از انقلاب است و به جمهوری اسلامی تعلق دارد، بنابراین اهمیت خاصی برای ما دارد.

پورسید درباره اهمیت مرکز وکلا عنوان کرد: مرکز وکلا از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این مرکز عدالت پروری را در عدلیه و تحقق عدالت محقق می‌کند؛ بنابراین خدماتی که این مرکز به مردم می‌دهد باید وسعت پیدا کند و کمکی برای حال مردم باشد.

معاون حقوقی قوه قضائیه در خصوص اشتباهات وکلا در ترویج عدالت بیان کرد: یکی از چالش‌های ما در حوزه قضائی نفس عمل وکالت است. عده‌ای از وکلا در برخی از مواقع اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که شایسته جمهوری اسلامی نیست. در تمام جهان در زمینه مشاغل وکالت و پزشکی اخلاق حرفه‌ای بسیار مهم است. اما در حال حاضر در کشور در حوزه وکالت شاهد بی‌اخلاقی هستیم.

وی در خصوص برنامه‌های مرکز وکلا توضیح داد: زحماتی که تا کنون مرکز وکلا کشیده درخور تقدیر است، اما ما نیازمند تدوین یک کد اخلاقی هستیم تا افرادی که در قوه قضائیه و در کانون وکلا فعالیت می‌کنند بیشتر مورد نظارت قرار گیرند. البته این کد در بسیاری از کشور‌ها اجرایی شده و ان‌شاءالله در ایران هم اجرا خواهد شد. کانون مرکز وکلا با توانمندی بسیاری که دارد می‌تواند این ظرفیت را داشته باشد.

پورسید شفافیت را نیاز مرکز وکلا و عدالت در کشور دانست و گفت: یکی از بحث‌های جدی که ما در مرکز وکلا نیازمند آن هستیم بحث‌های مربوط به شفافیت است. اطلاعات مالی و صنفی مرکز وکلا باید شفاف سازی شود. زمانی که هدف گذاری بلند مدت کانون وکلا مشخص شود، منجر به ارتقای اخلاق حرفه‌ای شده و نظارت پذیری به کانون راحت خواهد شد.

وی در خصوص ماده ۱۸۷ اظهار کرد: قانون و ماده ۱۸۷، آیین نامه اجرایی و دستورالعمل‌های آن باید بازنگری شوند، زیرا تا به امروز اتفاقات بسیاری در کشور رخ داده و نیازمند یک بازنگری در قانون هستیم.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه در خصوص شغل وکالت بیان کرد: شغل وکالت بر جان و مال و حیثیت مردم تأثیر گذار است و این شغل را با هیچ شغل دیگری نمی‌توان مقایسه کرد. در یک سال آینده که این مجلس همچنان فعال است، می‌توان زمینه سازی کرد تا این اصلاحات قانون صورت گیرد. اگر اطلاعات درست به نمایندگان بدهیم شانس این را داریم که در همین مجلس اصلاحات را انجام دهیم.

وی در خصوص فعالیت‌های آموزشی مرکز وکلا گفت: کانون وکلا فعالیت‌های آموزشی بسیار خوبی انجام می‌دهد.

وی به محور‌های آموزش اشاره و تصریح کرد: خانواده در کشور اخلاق محور و نه قانون محور است. شاید شروط ضمن عقدی که در نکاح نامه‌ها مطرح شد نیاز به مطالعه دارد که آیا موفق بوده است یا خیر؛ بنابراین خیلی خوب است که مرکز وکلا بر روی آموزش‌های عمومی کار کند.

پور سید در خصوص حقوق عامه تصریح کرد: در بحث حقوق عامه بیشتر از وضعیت فعلی می‌توان کار انجام داد. ما در حال حاضر با مسائلی مانند آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی رو به رو هستیم که نهاد‌های وکلا براساس ظرفیت‌های سمن ها، بسیار خوب می‌توانند در این رابطه کار انجام دهند و کمک حال مردم باشد و برای حفظ حقوق مردم تلاش قدمی بردارند.

وی درباره اهمیت آموزش در زمینه وکالت توضیح داد: در رابطه با آزمون‌های وکالت هم بحث عدالت و هم بحث تخصص بسیار مهم است. باید مراقبت کنیم که سطح وکالت پایین نیاید و حقوق مردم را بتوانیم حفظ کنیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار