رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد؛

ضرورت بازنگری در حوزه الزامات امنیتی شبکه‌های سایبری

سردار سرتیپ جلالی گفت: در همه دستگاه‌ها به‌ویژه زیرساخت‌های حیاتی خدمت‌رسان، نیازمند بازنگری در حوزه الزامات امنیتی شبکه‌های سایبری که به مردم خدمت می‌کنند، هستیم.
کد خبر: ۵۹۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ - 19June 2023

سردار جلالی در کمیته پدافند غیرعامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در جلسه کمیته پدافند غیرعامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حضور وزیر و اعضای شورای معاونین این وزارتخانه، روسای سازمان‌های تابعه و معاون امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، اظهار داشت: اهتمام، اقدامات و رویکرد دولت سیزدهم نسبت به دولت گذشته در موضوع پدافند غیرعامل قابل توجه است.

سردار جلالی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه چندبُعدی است که حیطه مسئولیتی وسیعی در اختیار دارد به طوری که فعالیت‌های آن در ابعاد مختلف به موضوع پدافند غیرعامل ارتباط دارد به‌ویژه در حوزه‌های فعالیتی زیرساختی توجه به الزامات پدافند غیرعامل ضروری است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه توضیح داد: در بحث امنیت و پدافند غیرعامل سه لایه ایمنی، امنیت و دفاع تعریف می‌شود که مسئولیت لایه دفاع در حوزه کشوری بر عهده سازمان پدافند غیرعامل کشور و مسئولیت لایه‌های امنیت بر عهده دستگاه‌های امنیتی و در لایه ایمنی علاوه بر وظایف خود دستگاه، بر عهده وزارت کار است که بتواند آن را تولی‌گری، رصد و پایش، کنترل و هدایت کند.

وی افزود: نارسایی در لایه‌های ایمنی عمدتاً باعث وقوع حوادث و اتفاقات در حوزه‌های صنعتی، زیستی و بیولوژیک شده که برای جلوگیری از چنین حوادثی در وزارت کار، نیازمند بازنگری مبنایی در ملاحظات ایمنی بر اساس وظایف قانونی سازمان پدافند غیرعامل و وزارت کار هستیم که منجر به تقویت حوزه‌های HSE شود.

حمله به زیرساخت‌های حیاتی در دستورکار دشمنان
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به حملات گسترده سایبری زیرساختی در یک سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در این مدت شاهد حملات گسترده DDOS به زیرساخت‌های خدمات‌رسان با هدف قطع دسترسی شهروندان به خدمات بودیم که وزارت ارتباطات با حجم عمده‌ای از این حملات مقابله مؤثری انجام داد.

سردار جلالی با بیان اینکه زیرساختی حیاتی محسوب می‌شود که بیشترین ارتباطات را با مردم داشته باشد، تصریح کرد: از همین رو حمله به چنین زیرساخت‌هایی بیشتر در دستور کار دشمنان است که نمونه‌های آن را در حمله به سامانه مدیریت سوخت و شهرداری تهران شاهد بودیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه از این منظر، سامانه‌های خدمات‌رسان وزارت تعاون، کار، رفاه اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: از همین رو تأمین امنیت و تداوم کارکرد این سامانه نیز اهمیتی دوچندان دارد.

وی با بیان اینکه بخشی مهمی از پدافند سایبری به ملاحظات امنیتی برای جلوگیری از نفوذ برمی‌گردد، تصریح کرد: توجه به دسترسی‌ها و استقرار یک نظام کارآمد مبتنی بر احراز صلاحیت دسترسی به سیستم‌های سایبری، بسیار ضروری است. این اقدامات، راه نفوذ و «آسیب از درون» را مسدود خواهد کرد.

به گفته سردار جلالی، تجربه نشان می‌دهد که در همه دستگاه‌ها به‌ویژه زیرساخت‌های حیاتی خدمت‌رسان، نیازمند بازنگری در حوزه الزامات امنیتی شبکه‌های سایبری که به مردم خدمت می‌کنند، هستیم.

لزوم توجه به ایمنی و استقرار نظام عملیاتی پدافند شیمیایی
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه با توجه به گستردگی فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخشی از زیرمجموعه‌های این دستگاه، در بخش صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی فعال هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه این وزارتخانه، خود متولی مباحث مربوط به ایمنی است، باید برای استقرار نظام عملیاتی پدافند شیمیایی و ملاحظات آن در زیرساخت‌های صنعت شیمیایی و پتروشیمیایی، زیرمجموعه خود اهتمام بیشتری داشته و برای آن سازوکار و برنامه پیش بینی شود.

وی با اشاره به اهمیت حوزه حمل و نقل به‌ویژه حوزه حمل و نقل دریایی و کشتیرانی بر لزوم احصا و پیاده‌سازی ایمنی در حوزه حمل و نقل دریایی، متناسب با نیاز‌ها و تهدیدات متصور این صنعت در کشور تأکید کرد.

تقدم بهداشت بر درمان در مقابله با اپیدمی‌ها
سردار جلالی با اشاره به نقش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظام سلامت، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که بحث بهداشت‌محوری در مقابله با اپیدمی‌ها را در این وزارتخانه به‌عنوان کارفرمای سلامت نهادینه شود. در دولت گذشته شاهد اتخاذ راهبرد درمان‌محور در نظام سلامت بودیم که حاصل آن وضعیت بعضاً آشفته در مواجهه به کرونا بودیم.

وی با اشاره به لزوم آمادگی در برابر تهدیدات زیستی مانند کرونا، تصریح کرد: نظام عملیاتی پدافند زیستی کشور به ما کمک خواهد کرد در برابر مخاطرات و تهدیدات زیستی آماده باشیم. این امر ارتقای آمادگی دستگاه‌های بهداشتی و درمانی را برای رصد و مقابله با تهدیدات زیستی می‌طلبد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: با توجه به اینکه سهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نظام سلامت از جمله مراکز درمانی، تولید دارو و تجهیزات پزشکی بسیار حائز اهمیت است، باید با بکارگیری تجربیات و اقدامات انجام شده در برابر حوادث و رخداد‌های زیستی از جمله کرونا، از ظرفیت‌های این وزارتخانه برای کسب آمادگی برای مقابله با تهدیدات زیستی به بهترین شیوه استفاده شود.

لزوم استقرار ساختار پدافند غیرعامل در سطوح مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سردار جلالی با تأکید بر لزوم استقرار ساختار پدافند غیرعامل در سازمان‌های زیرمجموعه و سطوح مختلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: امید است که بتوانیم براساس فرآیند در نظر گرفته شده، شاهد یک برنامه عملیاتی اجرایی برای بخش‌های مختلف وزارت کار در حوزه‌های پدافند غیرعامل با تاکید بر حوزه‌های سایبری، شیمیایی، زیستی و سلامت و در ادامه انجام رزمایش‌های لازم برای احصای آسیب‌پذیری‌ها و کسب آمادگی به‌ویژه در زیرساخت‌ها، مقابل تهدیدات باشیم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار