استاد حوزه:

اسلام دینی راهبردی برای تربیت انسان است

حجت‌الاسلام «وکیلی» گفت: دین اسلام در حوزه تربیت کارآمد است و اینگونه نیست که خداوند آن را دینی کامل اعلام کند، اما رهنمودی برای زندگی نداشته باشد.
کد خبر: ۵۹۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵ - 20June 2023

اسلام دینی راهبردی برای تربیت انسان استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، در آستانه هفته مبارزه با مواد مخدر آئین رونمایی از کتاب «درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد» با حضور حجت‌الاسلام «محمدحسن وکیلی» نویسنده اثر، حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از علاقمندان و فعالان فرهنگی در کتابخانه امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام وکیلی نیز در سخنانی بیان داشت: این کتاب پیش فرضی دارد که با بررسی مجموعه منابع دینی، می‌توان به این اطمینان رسید که دین اسلام در حوزه تربیت کارآمد است و اینگونه نیست که خداوند آن را دینی کامل اعلام کند، اما رهنمودی برای زندگی نداشته باشد. در واقع دین اسلام یک منبع راهبردی، عملیاتی و کامل دینی برای انسان است.

وی با بیان اینکه اعتیاد ابعاد مختلفی دارد، ادامه داد: اگر در اعتیاد به درمان قطعی نرسیدیم به واسطه عدم مدیریت آن، نگاه تک‌بعدی و عدم ارائه راهکار مناسب است. طبق آمار در بهترین حالت ضریب موفقیت در مسیر ترک اعتیاد به صورت کامل پنج درصد است که این آمار در مقایسه با هزینه‌های هنگفت ترک آن، بسیار ناچیز است.

وکیلی گفت: محبت‌درمانی و چشاندن لذت و شیرینی زندگی از طریق مسائل عرفانی به افراد از جمله راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با وسوسه‌های شیطانی اعتیاد است.

وی خاطرنشان کرد: در این کتاب تلاش کرده‌ایم از تکنیک‌های عملیاتی استفاده کنیم؛ لذا اگر انسان در این مدار قرار گیرد، پیوندهای اجتماعی بهبود و عزت نفس و کرامت انسانی حفظ می‌شود.

وکیلی مخاطب این کتاب را راهنمایان و مسئولین حوزه اعتیاد دانست و افزود: اگر این کتاب الگوی جامعه قرار بگیرد می‌توانیم امیدوار باشیم که آمار ترک قطعی اعتیاد به ۷۰ درصد برسد. شاید این مسئله را یک ادعا بدانید اما با توجه به مستندات عقلی و نقلی موجود در این اثر می‌گویم که راه‌کارهای آن در گام اول می‌تواند به‌صورت آزمایشی پیاده شود؛ لذا خردمندانه است این نوع الگوها در جامعه اجرا و ارزیابی شوند.

راهبرد دشمن بی‌هویت‌‌سازی نسل جوان است

حجت‌الاسلام سبزیان در این مراسم ضمن تبریک سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه (س)، ابراز داشت: امیدوارم تقارن این آئین با هفته مبارزه با مواد مخدر بتواند کمک شایانی در مسیر تبلیغ، تبیین و ترویج آن به عنوان یک راهکار مناسب در حوزه ترک و درمان اعتیاد کند.

وی با بیان اینکه اعتیاد یک بلای خانمانسوز با مخاطرات فراوان است، افزود: روانشناسان بر این اعتقاد هستند که اعتیاد یک مسابقه برای رسیدن فرد به هلاکت است. وجود مواد مخدر صنعتی نیز این رقابت را نرم و آرام کرده است. مسائلی همچون استرس، اضطراب و وسواس از بین نمی‌روند بلکه می‌بایست با مدیریت صحیح آن را کنترل کرد در حالیکه اعتیاد، مسئله‌ای است که قابل درمان و ریشه‌کنی است.

این مسئول تأکید کرد: نسخه اصلی، قطعی و شفابخش رهائی از اعتیاد، توصیه‌ها و آموزه‌های اسلامی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن معرفی کتاب «درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد»، گفت: اگر متولیان امر در حوزه اعتیاد به این درسنامه توجه کنند، بدون شک شاهد رشد چشمگیر رهایی و آزادی مردم از دام اعتیاد خواهیم بود. این کتاب قابلیت این را دارد که به‌صورت آزمایشی در شهرستان مشهد پیاده‌سازی و در ادامه به عنوان یک الگو در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.

سبزیان خاطرنشان کرد: هر اقدامی نیازمند یک اثر برای پایه‌گذاری حرکت در مسیر موردنظر است و این کتاب می‌تواند این نقش مهم را در حوزه اعتیاد ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه امروزه پیرامون هر خانواده‌ای یک فرد مبتلا به اعتیاد وجود دارد، تصریح کرد: انتظار می‌رود متولیان این حوزه در خصوص تبلیغ، تبیین و ترویج این اثر پیش رو و پیشگام باشند.

این مسئول ادامه داد: اگر بنا داریم بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب جامعه را به رشد و شکوفائی برسانیم باید به ابعاد مختلف جامعه اعم از اعتیاد، جرم و بزه‌کاری نیز توجه داشته باشیم؛ چراکه امروز دشمنان سعی در غفلت و تخریب جوانان با این بلای خانمانسور دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد برکات این رونمائی در حوزه ترک اعتیاد در جامعه باشیم.

کتاب «درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد» بر اساس دروس خارج فقه حجت‌الاسلام «محمدحسن وکیلی» به تدوین «سید شهاب‌الدین دعایی» توسط انتشارات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی شهرستان مشهد در سال ۱۴۰۱ در ۲۵۶ صفحه به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار