تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

«سینمای خانواده» مهم‌ترین گونه سینمایی است

شرف‌الدین با تاکید براینکه سینمای خانواده مهم‌ترین ژانر و گونه سینماست، گفت: انعکاس درست خانواده در سینما نیازمند تعریف علمی مبتنی بر نظریه‌های فقهی و دینی است.
کد خبر: ۵۹۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۶ - 25June 2023

«محمدرضا شرف‌الدین» تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در تشریح سینمای خانواده، ابتدا شناخت ژانر را ضروری دانست و اظهار داشت: در کشورهای غربی مثل فرانسه و یا در سینمای هالیوود که آثار سینمایی متعدد ساخته می‌شود و آنگاه که تاریخچه سینما و ژانرها را بررسی می‌کنیم، ژانرهای غالب سینما سیاسی، جنگ و وحشت است درحالی که ژانرها متناسب با فرهنگ ما در ایران نیست.

وی با بیان اینکه در تفکر فرهنگ ایران، جنگ تحمیلی هشت ساله نیز مقاومت قلمداد می‌شود و سینمای جنگ نداریم بلکه سینمای مقاومت و دفاع مقدس شکل می‌گیرد، افزود: با اینکه شاید در چند ناحیه شباهت‌هایی در سینمای جنگ و مقاومت باشد اما در نهایت مولفه‌های فکری و ایدئولوژیک این دو تفاوت دارند.

این تهیه‌کننده با این مقدمه به سراغ سینمای خانواده رفت و گفت: اگر بخواهیم پیرو سینمای دینی باشیم که همراه با پشتوانه‌ی ایدئولوژی و فرهنگ باشد در این راستا مهم‌ترین ژانری که باید ارائه دهیم که ساختاری اخلاقی و مذهبی برگرفته از وحی و احادیث ائمه اطهار داشته باشد، ژانر یا گونه‌ی خانواده است.

شرف‌الدین ژانر و گونه‌ی خانواده را از مهم‌ترین ساختاری‌های فکری و عقیدتی برای سینمای دینی دانست و تاکید کرد: این گونه و ژانر سینمایی از سینمای مقاومت و دفاع مقدس مهم‌تر است چراکه گونه خانواده از مهم‌ترین ساختارهای فکری و عقیدتی برای سینمای دینی است. اگر بخواهیم براساس اهمیت ژانرها سینما را دسته‌بندی کنیم ابتدا باید از گونه خانواده و سپس سینمای انقلاب یادکرد.

وی زن و مادر را محور سینمای خانواده دانست و افزود: همچنان که پدر چتر خانواده است ولی مرکزیت و تدبیر درون خانواده خانواده با مادر است که بالاترین نقطه‌ی که در احادیث و تعالیم مذهبی به آن اشاره شده را مربوط می‌شود.

این تهیه کننده درخصوص نوع روایت سینما از زن و مادر ایرانی گفت: متاسفانه در سینما شاهد فیلم‌هایی هستیم که موجب تزلزل خانواده خواهند شد و آموزه‌های غلطی را به جامعه منتقل می‌کنند و آسیب‌زا خواهند بود.

شرف‌الدین در پاسخ به اینکه سینما چقدر می‌تواند در اتقاع جایگاه خانواده و زن موثر باشد به این جمله‌ی رهبر انقلاب اشاره کرد که می‌فرمایند «کلید پیشرفت در دست سینماگران است»؛ با این تعریف یک دنیا بحث وجود خواهد داشت که از مباحث اساسی برای سینما است و یکی از آن‌ها خانواده و زن است.وی هم‌فکری و هم‌افزایی سینماگران درخصوص خانواده را مهم دانست و با تاکید براینکه باید در این زمینه تعریف درست و کاملی شکل بگیرد، گفت: کارشناسان جامعه‌شناسی و متخصصین روانشاسی باید در خصوص خانواده مطلوب با همکاری دستگاه‌های متولی که مهم‌ترین آن‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند باشد، باید تعریف مشخصی ارائه دهند تا نقشه ‌راه‌ سینما قرار گیرد.

این تهیه‌کننده با طرح این پرسش که قهرمان خانواده چه کسی است و نقش مادر کجاست، افزود: انعکاس درست خانواده در سینما نیازمند تعریف علمی مبتنی بر نظریه‌های فقهی و دینی است و در این زمینه باید راه‌کارهایی که پشتوانه فلسفی، روانشناسانه و جامعه‌شناسانه و تاریخی داشته باشد مطرح شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار