یادداشت/ سردار کاکاوند

حجاب متانتی است که فرد انتخاب می‌کند

حیا و حجاب قصه مبهمی نبوده و به زنان و دختران وقار می‌بخشد؛ حجاب متانتی است که فرد انتخاب می‌کند.
کد خبر: ۵۹۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ - 25June 2023

حجاب متانتی است که فرد انتخاب می‌کندگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار ایرج کاکاوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر؛ حیا و حجاب قصه مبهمی نیست، پوششی است که به زنان و دختران وقار می‌بخشد و پادزهری در مقابل تهاجم فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. عفاف و حجاب را اگرچه زینت بخش انسانیت (زن و مرد) می‌دانند، اما حجاب زیبا و متناسب زنان و دختران علاوه بر اینکه حریم پاکی هاست و به آن‌ها وقار می‌بخشد، صفای ظاهر و باطن را نیز دو چندان می‌کند.

حجاب کامل و پوشش مناسب داشتن در کلام اهل معرفت و تدین، پناهگاه و محافظ زن بوده، او را از لذت‌های حرام دور نگه می‌دارد و هرچه این پوشش کامل‌تر باشد، به خصوص در قالب چادر درصد امنیت و حفاظت زنان بالاتر می‌رود؛ به بیان واضح تر، حجاب متانتی است که فرد انتخاب می‌کند، اما جامعه عطر امنیتش را احساس می‌کند.

آنجا که امام علی علیه السلام فرموده است: ((مجاهدی که در راه خدا به شهادت رسیده باشد، پاداشش بیشتر از کسی نیست که بتواند گناه کند و پاکدامنی ورزد)) به جایگاه و ارزش والای حجاب و پاکدامنی زنان  و مردان اشاره دارد.

برخی نیز از حجاب به عنوان خیمه عفاف و زحمت آن به حق بیمه‌ای تعبیر می‌کنند که زن برای تامین سلامت خود می‌پردازد؛ زیرا معتقدند حجاب، مانع جریان یافتن هوای نفس و نگاه‌های آلوده و فساد آمیز به حریم پاک زنان می‌شود.

و، اما از حجاب و پوشش در سوره‌های مختلف قرآن به عنوان عامل نزدیک به تقوا و پاکی و یک نوع حِصن (خاکریز) امن هم برای زنان و دختران و هم پسران و مردان یاد شده است. قرآن کریم تمایل به پوشیده بودن را از امور فطری و درونی انسان می‌داند که از آغاز خلقت آدم و حوا در نهاد انسان به ودیعه گذاشته شده است.

خداوند در قرآن کریم به پیامبر اسلام (ص) خطاب می‌کند که به مردان و زنان با ایمان فرمان دهد تا برای پاسداشت پاکی‌ها و فضایل و رسیدن به کمال، نگاه‌های خویش را از نامحرم فروکاهند و با پرهیز از هرگونه رفتار تحریک آمیز، سلامت جامعه را پاس بدارند.

در حقیقت حجاب و عفت مکمل هم دیگر و در اصل منع و امتناع مشترکند. به این معنا که بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تاثیر متقابل است و هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه باطنی و درونی عفت، تاثیر بیشتری دارد و هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد، باعث ظاهری بهتر در مواجهه با نامحرمان می‌شود، در غیر این صورت اثر چندانی نخواهد داشت و ضمانتی نیز برایش نخواهد بود.

بد حجابی و آسیب‌های اجتماعی

آسیب اجتماعی به نوعی عمل فردی یا جمعی گفته می‌شود که اگر در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد جمعی به صورت رسمی یا غیر رسمی مورد رعایت قرار نگیرد با منع قانونی یا قبح اخلاقی جامعه روبه رو می‌گردد.

بنا به این تعریف، چون حجاب اسلامی در چار چوب اخلاق دینی قرار می‌گیرد، عدم رعایت آن نوعی آسیب اجتماعی تلقی می‌گیرد.

فواید حجاب

حجاب و پوشش در ابعاد مختلف دارای آثار و فوایدی است که بعضی از مهم‌ترین فواید آن عبارتند از:

الف) در بعد فردی: ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه از جمله فواید حجاب در بعد فردی است. فقدان حجاب و آزادی معاشرت‌های بی بند و بار زن و مرد، هیجان‌ها و التهاب جنسی را افزایش می‌دهد.

ب) در بعد خانوادگی: رعایت حجاب در بعد خانوادگی باعث پیوند عمیق و اتصال قوی‌تر زن و شوهر و در نتیجه استحکام بیش‌تر کانون خانواده می‌شود و برعکس فقدان حجاب سبب انهدام نهاد خانواده است.

ج) در بعد اجتماعی: یکی از فواید مهم حجاب در بعد اجتماعی، حفظ و استیفای نیروی کار در سطح جامعه است. در مقابل بی حجابی و بدحجابی باعث کشاندن لذت‌های جنسی از محیط و کادر خانواده به اجتماع و در نهایت تضعیف نیروی کار افراد جامعه می‌شود.

د) در بعد اقتصادی: استفاده از حجاب و پوشش به ویژه در شکل چادر مشکی، به دلیل سادگی و ایجاد یکدستی در پوشش بانوان در خارج از منزل، می‌تواند از بعد اقتصادی نیز تاثیر مثبت در کاهش تقاضا‌های مد پرستی بانوان داشته باشد.

نتیجه گیری

از آنچه تاکنون گفته شد با توجه به مفاسد و زیان‌های فراوانی که عدم توجه به مسئله حجاب دارد، روشن می‌شود که پی ریزی جامعه‌ای صالح و سالم و به دور از هر گونه آلودگی و انحرافی تنها در صورتی ممکن است که تمامی احکام نورانی قرآن و از جمله قانون حجاب و پوشش اسلامی اجرا گردد. در غیر این صورت، هر گونه تلاشی برای اصلاح جامعه و سامان دادن به وضعیت عمومی، آب در هاون کوبیدن است. مگر نه این که اسلام بی حجابی و بد حجابی را موجب فتنه و فساد می‌داند و در مقابل، رعایت حجاب  را منشا پاکی و طهارت دل‌ها؟ بر این اساس به حق معتقدیم که ساختن جامعه‌ای صالح بدون ریشه کن کردن پدیده بی حجابی و بدحجابی هرگز ممکن نیست و حکومت اسلامی که آرمان والای ایجاد جامعه صالح و مدینه فاضله اسلامی را سرلوحه کار و وجهه همت خویش قرار داده بایستی فرهنگ حجاب و پوشیدگی را نشر دهد و حجاب اسلامی را در قلمرو خویش الزامی کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار