در سودان آتش بس برقرار می‌شود

نیرو‌های شبه نظامی پشتیبانی سریع سودان برای تعطیلات عید قربان آتش بس را پذیرفتتند.
کد خبر: ۵۹۹۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰ - 27June 2023

در سودان آتش بس برقرار می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به ننقل از الجزیره، نیرو‌های شبه نظامی پشتیبانی سریع سودان برای تعطیلات عید قربان آتش بس اعلام کردند که این آتش بس سه روزه از امروز سه‌شنبه اجرایی می‌شود.

شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد، محمد حمدان داقلو (حمیدتی) رئیس نیرو‌های پشتیبانی سریع سودان از آتش بس یک جانبه با ارتش سودان برای تعطیلات عید قربان خبر داد.

شبکه تلویزیونی الحدث روز دوشنبه به نقل از سخنگوی شبه نظامیان واکنش سریع سودان گزارش داد که رایزنی‌های آتش‌بس بین طرف‌های مقابل به بعد از عید قربان موکول شده است.

آتش بس سه روزه قبلی بین ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع چهارشنبه گذشته رسماً به پایان رسید. با این حال، درگیری‌های مسلحانه بین احزاب از روز سه شنبه در پایتخت این کشور از سر گرفته شده بود. طرف‌های درگیری سودان در دو ماه گذشته بیش از ده آتش بس اعلام کردند، اما هیچیک از آن‌ها به طور کامل اجرا نشد.

اوضاع در سودان به دلیل اختلافات بین عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان داقلو (حمیدتی) رئیس نیرو‌های پشتیبانی سریع که معاون وی است، تشدید شد. به گفته وزارت بهداشت سودان، تا کنون بیش از ۳۰۰۰ نفر در این درگیری‌ها کشته و حداقل ۶۰۰۰ زخمی شده‌اند.

روز گذشته نیز درگیری میان ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع سودان در مناطق مختلف این کشور ادامه یافته است.

منابع محلی اعلام کردند که در جنوب ام‌درمان صدای چندین انفجار به گوش رسیده و در غرب خارطوم، پایتخت سودان نیز درگیری‌ها با استفاده از سلاح‌های سنگین تداوم داشته است.

همچنین، ارتش سودان، به وسیله جنگنده‌های خود، مواضع نیرو‌های پشتیبانی سریع این کشور در خارطوم بحری و جنوب ام‌درمان را بمباران کرد.

از سوی دیگر مالک عقار، نایب رئیس شورای حاکمیتی سودان، اعلام کرد که شبه نظامیان موسوم به «خلق شمال» به رهبری عبدالعزیز الحلو چندین موضع ارتش سودان در خور البودی و دیم منصور در جنوب شهر کرمک را مورد حمله قرار دادند.

این منابع از مقابله ارتش سودان با این نظامیان خبر دادند و در عین حال اعلام کردند که گلوله باران برخی مناطق این استان از سوی نظامیان خلق همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که توافقنامه آتش‌بس میان ارتش سودان و نظامیان خلق، تا پیش از وقوع درگیری‌ها میان ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع در سودان در حال اجرا بوده و درگیری‌های دیروز در استان نیل آبی، نخستین درگیری در این استان از شروع نزاع در سودان بوده است.

همچنین ارتش سودان در بیانیه‌ای به تصرف مقر مرکزی نیرو‌های پلیس در جنوب خارطوم اعتراف کرد و این اقدام را خلاف قوانین بین‌المللی دانست.

یک منبع نظامی بلندپایه در ارتش سودان با اشاره به عقب نشینی مدیریت‌شده نیرو‌های موجود در این مقر افزود: بیش از ۲۵۰ تن از عناصر نیرو‌های پشتیبانی سریع در درگیری‌های پیرامون مقر مرکزی پلیس کشته شدند.

احمد عثمان، معاون کمیساریای کمک‌های انسانی سودان، در سخنانی اعلام کرد در نتیجه درگیری‌های سودان، نزدیک به ۲۵ میلیون سودانی به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند، بیش از ۸ میلیون تن در داخل سودان آواره شده‌اند و بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر نیز به کشور‌های همسایه سودان پناه برده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها