رییس فرهنگسرای رسانه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

جشنواره حوا می‌تواند خسارت‌های فرهنگی خانواده را جبران کند

شکیبایی نگاه تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به مفاهیم خانواده و زن را نقاط قوت آن دانست و گفت: این جشنواره می‌تواند خسارت‌ها و عقب‌ماندگی‌های فرهنگی حوزه زنان و خانواده را تا حدی جبران کند.
کد خبر: ۵۹۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷ - 27June 2023

«مهدی شکیبایی» رییس فرهنگسرای رسانه در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا درخصوص جایگاه خانواده و زن در سینمای کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌رس، اظهار داشت: لازمه شناخت جایگاه خانواده و زن در سینمای ایران توجه به چهار دهه اخیر و تقسیم‌بندی آن به دو مقطع است که بخش اول آن از پیروزی انقلاب تا اوایل دهه ۷۰، و بخش دوم مربوط به بعد از دهه ۷۰ تا به امروز است.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: از آنجایی که همه شئونات جامعه ایرانی پس از پیروزی انقلاب تحت‌الشعاع وقوع انقلاب قرار گرفت و پس از آن جنگ تحمیلی را شاهد بودیم لذا سینما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و تمام فیلم‌های سینمایی ما به‌نوعی متاثر از جنگ و انقلاب بوده است و اتفاقاً در این مقطع آثار سینمایی ما در همه حوزه‌ها ازجمله‌ی زن و خانواده با خودش ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس را همراهی می‌کرد.

رییس فرهنگسرای رسانه با تاکید براینکه بعد از دهه ۷۰ با یک نوع به‌هم ریختگی در تصویرگری نقش زن و خانواده سینما روبرو هستیم، افزود: باتوجه به اینکه بعد از دهه ۷۰ جامعه ما متاثر از کنش‌های سیاسی بود، متاسفانه موضوعات دیگری نیز تحت‌ااشعاع موضوعات سیاسی قرار گرفت لذا وقتی سیاست‌مداران در جامعه شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را گفتند، اهالی سینما نیز همراهی کردند و جایگاه خانواده و زن در ذهن تلقیل داده شد.

وی در پاسخ به اینکه سینما چقدر می‌تواند ارتقا دهنده جایگاه خانواده و زن باشد، گفت: هالیوود به‌عنوان مرکز سینمای دنیا یک نمونه واضح از تاثیرگذاری سینما در سراسر جهان است؛ سیاست‌گذاران آمریکایی با استفاده از ظرفیت هالیوود ارزش‌های آمریکایی را در تمام دنیا تکثیر می‌کنند. آن‌ها قبل از هر اقدامی نسخه سینمایی تولید می‌کنند و آن را به افکار عمومی جامعه تحمیل می‌کنند و جامعه جهانی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و در چارچوب پروژه نفوذی که در دنیا برای بسط و سیطره دادن ارزش‌های غربی دنبال می‌کنند، به‌راحتی از سینما بهره می‌برند؛ لذا سینما تاثیرگذارترین رسانه‌ای است که می‌تواند افکار عمومی دنیا را تحت‌تاثیر قرار دهد.

شکیبایی استفاده غرب از زن را ابزاری دانست و عنوان کرد: طی کمتر از نیم قرن یک استحاله‌ی بزرگ در حوزه زن و خانواده در غرب صورت گرفته است و این از تاثیرات رسانه است؛ با وجود تاثیرگذاری سینما چرا ما به عنوان کشوری که فرهنگ مهمی درباره خانواده و زن داریم از آن برای تنویر افکار عمومی و توضیح ارزش‌ها بهره نمی‌بریم؟!

این فعال رسانه‌ای، فرهنگ دینی و اسلامی را مهم‌ترین ویژگی خانواده و زن ایرانی معرفی کرد و ادامه داد: در شریعت ما زن از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است؛ وقتی ما حضرت زهرا (س) را به‌عنوان دختر پیامبر (ص) به‌عنوان الگو در اختیار داریم طبیعتاً دارای دست برتر هستیم. توجه زن ایرانی به امر خانواده از ویژگی‌هایی است که در غرب وجود ندارد و در سینمای غرب و متاسفانه سینمای ما نیز انعکاس مطلوبی نداشته است درحالی که بسیاری از موفقیت‌های ایران هم به دلیل توجه جدی به خانواده است بنابراین سینما از این ظرفیت که کمک کننده بشریت است، غافل مانده است.

رئیس فرهنگسرای رسانه به برگزاری جشنواره فیلم حوا پرداخت و با بیان اینکه عصر کنونی، عصر فعالیت‌های تخصصی است، ادامه داد: بخاطر پیشرفت بشریت در تکنولوژی و فناوری موضوعات آنگاه که تخصصی دنبال می‌شوند، موفق‌آمیزتر هستند. دنیا به‌سمت فعالیت‌های تخصص می‌رود لذا جشنواره فیلم حوا که به زن و خانواده به‌صورت تخصصی می‌پردازد حتماً می‌تواند توجه افکار عمومی را با توان بیشتری به موضوع زن و ارزش‌های خانواده جلب کند لذا این جشنواره می‌تواند خسارت‌ها و عقب‌ماندگی‌های فرهنگی حوزه زن و خانواده را جبران کند.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار