استعلامات قضائی به صورت تمام الکترونیک انجام خواهد شد

سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان تهران گفت: استعلامات به صورت تمام الکترونیک و اجرای مسدودی و رفع مسدودی حساب‌ها به صورت برخط انجام خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸ - 27June 2023

استعلامات قضائی به صورت تمام الکترونیک انجام خواهد شدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «سید محمد شفیعی» معاون قضائی رییس کل وسرپرست معاونت فناوری اطلاعات وبرنامه‌ریزی دادگستری استان تهران در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن گرامی‌داشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، اظهار داشت: در راستای تکریم مراجعان و تسهیل امور شهروندان، مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه باهمکاری دادگستری استان تهران ومعاونت راهبردی دستگاه قضایی، برای اولین باردر دادگستری استان تهران اقدام به برگزاری مزایده به صورت الکترونیکی کرد.

شفیعی گفت: نتایج این طرح که در فاز نخست و آزمایشی آن در سه ماه گذشته در دو مجتمع بزرگ تهران، مجتمع شهید بهشتی و شهید صدر اجرا شد، خوب و موفقیت آمیز بوده و این آمادگی وجود دارد که از هفته جاری این اقدام به دیگر مجتمع‌های قضائی تهران تسری یابد.

سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی بااشاره به ویژگی‌های مزایده به صورت تمام الکترونیکی اظهارداشت: این اقدام علاوه بر بالابردن سرعت کار، باعث افزایش شفافیت، افزایش گستره اطلاع‌رسانی، حذف دلالان و جلوگیری ازسوء استفاده‌های احتمالی در امر مزایده می‌شود.

وی افزود: از طرفی علاوه بر الزام به رعایت مواعد قانونی در اجرای مزایدات، فرآیند‌های اداری به نتیجه رسیدن آن نیز زمان بر بوده که با اجرای این طرح این فرآیند نیز کوتاه شده و به یک هفته خواهد رسید تا اشخاص سریع‌تر به اموال مورد تملک دسترسی پیدا کنند.

شفیعی در خصوص استعلامات برخط نیز اظهار داشت: در ادامه استعلامات بر خطی که تاکنون در دادگستری استان تهران مورد استفاده قرار می‌گرفت، در آستانه هفته قوه قضاییه در دادگستری استان تهران، استعلام برخط از همراه اول نیز آغاز شد. این اپراتور صاحب ۵۳ درصد از بازار ارتباطی و اینترنت کشور است و از این رو بیشترین استعلامات صورت گرفته نیز متعلق به آن شرکت می‌باشد.

معاون قضائی رئیس کل تصریح کرد: در چند روز اخیر، بالغ بر چهارهزار فقره استعلام برخط از این شرکت صورت گرفت که با توجه به اینکه استعلامات ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده می‌شوند، ضمن تسریع در روند پرونده‌ها و کاهش اطاله دادرسی، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه و وقت مراجعین صورت می‌گیرد که امیدواریم این دستاورد به زودی به سراسر کشور گسترش یابد.

شفیعی درخصوص دادگاه‌های علنی برخط گفت: درآستانه هفته قوه قضاییه برای نخستین بار در استان تهران دادگاه علنی برخط برگزار شد.

وی گفت: این جلسه که با حضور رئیس و مستشاران شعبه‌ی سوم دادگاه کیفری یک استان و همچنین هیئت منصفه، شکّات، متهمان و وکلای ایشان و با موضوع جرایم مطبوعاتی در مجتمع شهید‌سلیمانی برگزار شد این ویژگی راداشت که افراد علاقه‌مند و مرتبط، درهرکجای کشور بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی از مفاد و محتویات دادگاه استفاده گند.

سرپرست معاونت فناوری اطلاعات در خصوص مزیت این دادگاه گفت: برگزاری دادگاه علنی برخط علاوه بر ایجاد شفافیت بیشتر در فرآیند‌های رسیدگی قضائی باعث می‌شود جامعه‌ی دانشگاهی، کارآموزان وکالت و نیز کارآموزان قضائی با صرف وقت و هزینه بسیار کمتر، ضمن کسب تجربه جدید و آشنایی با نحوه مدافعات و تصمیم گیری‌ها، از محتوای علمی و فنی دادگاه‌ها و فرآیند دادرسی بهره بیشتری ببرند.

شفیعی افزود: یکی ازکار‌های بزرگ و ارزنده دستگاه قضایی، علی‌الخصوص دادگستری استان تهران، اجرای مسدودی و رفع مسدودی حساب افراد به صورت برخط است. پیش از این افراد می‌بایست بصورت فیزیکی وازطریق مراجعه به بانک‌ها این اقدام را انجام می‌دادند که از سال ۱۴۰۰ فاز نخست این طرح از طریق بانک مرکزی آغاز شد و ازتاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲، و در آستانه هفته قوه قضاییه بدون مداخله بانک‌ها، مسدودی و رفع مسدودی به صورت بر خط انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار