در گفت‌‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس مطرح شد؛

رئیس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی: شرایط حکمرانی برای استانداران مهیا نیست/ چهارمین همایش ملی حکمرانی با حضور تمامی استانداران برگزار می‌شود

«بختیاری» با اشاره به برگزاری چهارمین همایش ملی حکمرانی در روزهای آتی گفت: مقالات علمی که توسط صاحب‌نظران در این همایش‌ها ارائه می‌شود، دربردارنده موضوعات و راهکار‌هایی برای افزایش کارآمدی در بخش‌های مختلف کشور است.
کد خبر: ۶۰۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۴ - 05July 2023

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی در امتداد همایش سال گذشته خود که با موضوع «مردم و تحول حکمرانی: چالش‌ها و راهبردها» برگزار شد، یکی از راهبرد‌های مهم تحول در حکمرانی را تمرکززدایی ساختاری و واگذاری امور به مردم می‌داند؛ لذا در همین راستا، امسال این موضوع به‌عنوان «حکمرانی استانی: چالش‌ها و الزامات» در قالب همایش ملی و بین‌المللی به بحث گذاشته می‌شود تا زوایای گوناگون آن مانند عدالت جغرافیایی، آمایش سرزمین، الزامات حقوقی، سیاسی و امنیتی مورد واکاوی قرار گیرد.

بر این اساس، نزد دکتر «حسن بختیاری» رئیس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی رفتیم تا درباره فعالیت‌های این مدرسه و نیز چهارمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی حکمرانی متعالی گفت‌‌وگویی داشته باشیم.

دفاع‌پرس: درباره نسبت همایش ملی حکمرانی با مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی توضیحی می‌فرمایید؟

مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی از سال ۱۳۹۷ با تدبیر و اذن فرمانده معظم کل قوا فعالیت خود را در ذیل دانشگاه عالی دفاع ملی با هدف افزایش کارآمدی نظام حکمرانی کشور آغاز کرد؛ بنابراین حوزه کار و محور فعالیت‌های این مدرسه کمک به افزایش کارآمدی دستگاه‌های مختلف کشور است.

بر این اساس، دو دسته از فعالیت‌ها را در مدرسه عالی حکمرانی دنبال می‌کنیم که بخشی از آن فعالیت‌های آموزشی و بخش دیگر فعالیت‌های پژوهشی است و در این راستا، وظیفه تولید دانش و علم در رابطه با حکمرانی را برعهده داریم.

شرایط حکمرانی در استان‌ها برای استانداران مهیا نیست/ چهارمین همایش ملی حکمرانی با حضور تمامی استانداران برگزار می‌شود

برای این منظور بخشی از فعالیت‌ها، تحقیقاتی است که بر آخرین تولیدات علمی دنیا در حوزه حکمرانی متمرکز و تولید محتوا برای حکمرانی در کشور تصریح دارد تا بتوانیم از این موارد برای غنی‌سازی آموزش‌ها استفاده کنیم.

بخش دیگری از فعالیت‌ها مبتنی بر اقداماتی است که به‌صورت برگزاری همایش‌های محدود در قالب معین و یا همایش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. در برگزاری همایش‌ها به دنبال این هستیم که بستری فراهم کنیم تا صاحبنظران دغدغه‌مند در حوزه مطالعات حکمرانی بتوانند نتایج تحقیقات خود را عرضه کنند، در جریان آخرین یافته‌ها و دستاورد‌های پژوهشی داخلی و خارجی قرار گیرند و به نوعی اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند؛ همچنین از طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی که در حوزه حکمرانی در سطح کشور صورت می‌گیرد، مطلع شویم.

برای کسانی که به‌عنوان فعالان حوزه حکمرانی در سطح دانشگاه‌ها فعالیت دارند و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی که در دانشگاه‌ها موضوعات رساله‌ها و پایان‌نامه‌های آن‌ها در موضوع حکمرانی است، اجتماع سالیانه‌ای برگزار می‌شود.

همچنین از سوی دیگر بخشی از مخاطبان همایش حکمرانی، حکمرانان کشور هستند؛ بدین جهت در همایش ۲۶ تیر حضور تمامی استانداران کشور، جمعی از فرمانداران، شهرداران و اعضای شورا‌های شهر را خواهیم داشت و به‌صورت کلی مسئولان و مدیرانی که در حوزه تحقق سیاست‌های کلان نظام و پیاده‌سازی آن‌ها ایفای نقش می‌کنند، شرکت می‌کنند.

دفاع‌پرس: چرا این مدرسه و همایش در ذیل دانشگاه عالی دفاع ملی قرار گرفته است؟

دانشگاه عالی دفاع ملی از گذشته همانند دانشگاه‌های دفاع ملی دیگر کشورها، یکی از وظایفش آموزش و افزایش توانمندی حکمرانان بخش کشوری است؛ لذا بر اساس تدابیری که اتخاذ شده، این بخش از مسئولیت‌هایی که دانشگاه عالی دفاع ملی برعهده داشته به مدرسه حکمرانی عالی شهید بهشتی منتقل شده است؛ البته این مدرسه اگرچه وابسته به دانشگاه عالی دفاع ملی است، ولی موضوع کار آن کاملاً از فعالیت‌هایی که در دانشگاه دفاع ملی صورت می‌گیرد، متفاوت است.

به عبارت دیگر، تمام حوزه مأموریت و مسئولیت این مدرسه مرتبط با بخش‌های غیر از نیرو‌های مسلح است؛ به همین دلیل این مدرسه متولی برگزاری همایش مورد اشاره است و به دلیل امکاناتی که برای برگزاری چنین همایشی به نسبت سایر مراکز در این دانشگاه فراهم‌تر است، از امکانات دانشگاه ملی برای برگزاری همایش ملی حکمرانی استفاده کنیم.

شرایط حکمرانی در استان‌ها برای استانداران مهیا نیست/ چهارمین همایش ملی حکمرانی با حضور تمامی استانداران برگزار می‌شود

یکی از تأکیدات فرمانده معظم کل قوا بر این موضوع بوده که همایش‌هایی که برگزاری آن‌ها ضروری است، با حداقل هزینه‌ها برگزار شوند؛ بنابراین با برگزاری این همایش در محل دانشگاه عالی دفاع ملی صرفه‌جویی‌های بسیاری انجام می‌دهیم.

دفاع‌پرس: همایشی که در تاریخ یادشده برگزار خواهد شد، چندمین همایش است؟

این چهارمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی خواهد بود؛ برگزاری این همایش سالیانه در تقویم فعالیتی این مدرسه همواره قرار دارد؛ لذا تاکنون سه همایش ملی و یک همایش بین‌المللی را برگزار کرده است.

در همایش قبلی علاوه بر اینکه شرکت‌کنندگان داخلی، صاحب‌نظرانی هم از سایر کشور‌ها که در حوزه حکمرانی تعاملات علمی با این مدرسه داشتند، شرکت کردند و در همایش پیش رو هم این صاحب‌نظران حضور خواهند داشت؛ اگرچه یکی از سیاست‌های ما در دعوت از صاحب‌نظران خارجی، حضور چنین افرادی با کمترین هزینه‌های ممکن است؛ به همین دلیل تلاش بر این بوده تا حضور چنین افرادی به‌صورت وبیناری باشد.

دفاع‌پرس: با توجه به اینکه به دنبال برگزاری همایش چهارم هستید، بفرمایید که برگزاری سه دوره قبلی چه نتایجی را در پی داشت؟

همایش‌ها با این اصل برگزار می‌شوند که دستاورد‌هایی برای بخش‌های مختلف کشور داشته باشند؛ بنابراین برگزاری صرف همایش هیچ‌گاه هدف نیست، بلکه مقالات علمی که توسط صاحب‌نظران در این همایش‌ها ارائه می‌شود دربردارنده موضوعات و راهکار‌هایی برای افزایش کارآمدی در بخش‌های مختلف کشور است.

در این همایش موضوع محوری تعیین‌شده، «حکمرانی استانی» است؛ لذا یافته‌های این همایش باید به نحوی باشد که به حکمرانان محلی کمک کند تا بتوانند در توسعه و پیشرفت بیشتر استان‌ها موفق باشند؛ زیرا استاندار عالی‌ترین سطح مقام اجرایی در استان محسوب می‌شود؛ پس برای اینکه بتواند این نقش را به درستی ایفا کند، نیازمند سازوکار‌ها و راه‌کار‌هایی است که بتواند استان را به سمت توسعه و پیشرفت بیشتر سوق دهد.

شرایط حکمرانی در استان‌ها برای استانداران مهیا نیست/ چهارمین همایش ملی حکمرانی با حضور تمامی استانداران برگزار می‌شود

یکی از دستاورد‌های ما در حوزه مطالعات حکمرانی این معنا بوده که شرایط برای تحقق تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «استانداران در هر استانی نقش رئیس دولت در آن استان را ایفا می‌کنند» مهیا نیست؛ بنابراین با قرار دادن این موضوع در قالب یک همایش درصدد هستیم که هم به تبیینی درست از حکمرانی استانی بپردازیم و هم چالش‌ها و موانعی را که بر سر راه حکمرانی استانی وجود دارد، مورد بحث و مطالعه قرار دهیم تا در پایان همایش هم بتوانیم دانش استانداران و مسئولان استانی را افزایش دهیم و هم موانعی را که پیش رو دارند، توسط اصحاب دانشگاه و حوزه با ارائه راه حل‌ها و پیشنهادات رفع کنیم.

البته بعد از برگزاری همایش، فراتحلیلی هم از مجموعه مقالاتی که ارسال شده، خواهیم داشت تا بتوانیم آن را در اختیار استانداران و مسئولان محلی قرار دهیم.

دفاع‌پرس: همایش یک‌روزه برگزار می‌شود؟

بله؛ همایش از صبح دوشنبه ۲۶ تیر آغاز می‌شود و در ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه همان روز به پایان خواهد رسید.

دفاع‌پرس: برای برگزاری همایش مورد اشاره چه بخش‌ها و کارگروه‌هایی را پیش بینی کردید؟

با توجه به اهداف و محور‌های همایش، پنج نشست فرعی در روز همایش پیش‌بینی شده است که علاوه بر برنامه‌هایی که در سالن اصلی خواهد بود، نشست‌هایی با حضور استانداران، صاحب‌نظران و ارائه‌کنندگان مقالات علمی پیش‌بینی شده است که در این نشست‌ها، پنج محور اصلی همایش با عناوین پیشرفت منطقه‌ای و حکمرانی استانی، تمرکززدایی و حکمرانی استانی، عدالت جغرافیایی، آمایش سرزمینی و حکمرانی استانی، ابعاد حقوقی حکمرانی استانی و ساختار‌های حکمرانی استانی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

صاحب‌نظرانی که با مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ارتباط نداشتند، اما جزو فعالان حکمرانی محسوب می‌شوند، مانند کسانی که کتاب یا مقالاتی را در موضوع حکمرانی نوشته باشند یا طرح‌ها و رساله‌های مقطع دکترای آن‌ها در حوزه حکمرانی باشد، در صورت تمایل می‌توانند برای شرکت در این همایش با مدرسه یا دبیرخانه همایش ارتباط برقرار کنند تا مقدمات حضور آن‌ها فراهم شود.

شرایط حکمرانی در استان‌ها برای استانداران مهیا نیست/ چهارمین همایش ملی حکمرانی با حضور تمامی استانداران برگزار می‌شود

دفاع‌پرس: برای این همایش چه تعداد مقاله دریافت کردید؟

تاکنون مقالاتی که برای داوری ارسال شده ۲۰۰ مقاله است؛ البته تعدادی از مقالات به دلیل اینکه در قالب موضوعات تعیین‌شده نبوده، مورد پذیرش قرار نگرفتند.

دفاع‌پرس: مدعوین چه تعداد هستند؟

ظرفیت پذیرش برای این همایش ۵۰۰ نفر است که برای حضور این افراد دعوتنامه‌هایی ارسال خواهد شد؛ البته خواهش ما این است که فقط کسانی به محل همایش مراجعه کنند که دعوتنامه داشته باشند.

دفاع‌پرس: درخصوص برگزاری همایش با چه تعداد صاحب‌نظر خارجی در ارتباط هستید؟

اجازه بدهید در این رابطه چون ارتباط‌ها غیررسمی است و شامل مجموعه‌های غیر دولتی و علمی مانند دانشگاه‌ها می‌شود، آماری ارائه نکنیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار