حج تمتع ۱۴۰۲؛

بازگشت ۱۴۲۹۰ زائر ایرانی به کشور/ انعکاس نواقص و مشکلات به عربستان

در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در مکه اعلام شد که تاکنون با ۶۰ پرواز در مجموع ۱۴۲۹۰ نفر از حجاج ایرانی به میهن اسلامی بازگشتند.
کد خبر: ۶۰۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸ - 07July 2023

بازگشت ۱۴۲۹۰ زائر ایرانی به کشور/ انعکاس نواقص و مشکلات به عربستانبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در مکه اعلام شد که تاکنون با ۶۰ پرواز در مجموع ۱۴ هزار و ۲۹۰ نفر از حجاج ایرانی به میهن اسلامی بازگشتند.

در این نشست که به ریاست سرپرست حجاج ایرانی تشکیل شد رئیس ستاد عملیات مکه افزود: ۴۵ کاروان با ۳۳ پرواز به تعداد هفت هزار و ۶۰۰ نفر از فرودگاه مدینه و ۲۷ پرواز به ظرفیت شش هزار و ۶۹۰ نفر از فرودگاه جده به کشور منتقل شدند.

غلامرضا رضایی افزود: هم اکنون ۷۰ کاروان به تعداد ۹ هزار و ۸۰۰ نفر درجوار حرم نبوی و ائمه بقیع و حدود ۶۲ هزار زائر در جوار بیت الله الحرام در مکه حضور دارند که به تدریج از این شهر خارج می‌شوند.

وی در ادامه به تشکیل ۱۲ گروه آسیب شناسی برای احصاء مشکلات و نواقص حج امسال اشاره کرد و گفت: نسبت به انعکاس کمبودها و مشکلات به طرف عربستانی اقدام شده است.

درادامه این جلسه، ناصرحویزاوی مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان نیز با ارائه گزارشی از دریافت بخشی از مطالبات حج سال گذشته از شرکت متوفی حجاج ایران خبر داد و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد که این حق زائر است و باید پیگیری شود تا تمام مطالبات دریافت گردد و زمینه بازگرداندن آن به زائر نیز فراهم شود.

سرپرست حجاج ایرانی پس از استماع این گزارش‌ها تاکید کرد نشست مشترک دست اندرکاران سازمان حج و زیارت و بعثه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص برگزار و موارد به صورت مشخص به کشور میزبان منتقل شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب همچنین تاکید کرد هتلی که مورد گلایه زائران است در صورتی که بازسازی نشود و به وضع ایده آل نرسد از چرخه اجاره حذف شود.

دکتر سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت نیز از خدماتی که در مکه و مدینه به زائران ارائه می‌شود گزارش داد و گفت: تاکنون ۵۲ جراحی برای زائران ایرانی در بیمارستان‌های عربستان انجام شده که بیشتر موارد مربوط به شکستگی بوده است که همچنان نیز ادامه دارد و می‌طلبد مدیران و روحانیون کاروان‌ها دراین خصوص اطلاع رسانی لازم را به زائران منتقل نمایند.

وی به زائران بویژه حاجیان کهنسال توصیه کرد که برای حفظ سلامتی خود از اعمالی که به خستگی بیش از حد منجر می‌شود، بپرهیزند.

محسن رزاقی نماینده شرکت ایران ایر نیز در ادامه این جلسه از پایان انتقال دو هزار و ۹۳۷ زائر یزدی و چهار هزار و ۳۹۳ زائر اهل ساری تا بامداد روز جمعه به کشور خبر داد و گفت: هزار و ۳۶۶ زائر زنجانی نیز به میهن باز می‌گردند.

وی به شروع پروازهای اصفهان و تهران اشاره کرد و گفت: تاکنون سه هزار و ۶۰ زائر اصفهانی و سه هزار و ۴ زائر تهرانی نیز به کشور بازگشتند.

نماینده شرکت ایران ایر تاریخ آخرین پرواز از فرودگاه‌های مدینه و جده را دوم و یکم مرداد عنوان کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار