وزیر امور خارجه فرانسه:

هرگونه توافق باکو و ایروان باید شامل تضمین‌های امنیتی برای ارامنه باشد

«کولونا» در حمایت از ارمنستان اظهار داشت که هرگونه توافق ایروان و باکو باید شامل تضمین‌های امنیتی برای ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی باشد.
کد خبر: ۶۰۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹ - 08July 2023

وزیر خارجه فرانسه: هرگونه توافق باکو و ایروان باید شامل تضمین‌های امنیتی برای ارامنه باشدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه در تازه‌ترین اظهار نظر در زمینه تنش بین باکو و ایروان گفت که هرگونه توافق صلح باید شامل تضمین‌های امنیتی قوی برای ارامنه ساکن قره باغ باشد.

خبرگزاری «آرمناپرس» روز شنبه گزارش کرد که «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه در تماس تلفنی با «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی خود گفت که توافق صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید شامل تضمین‌های امنیتی باشد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان تاکنون دو بار بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی باهم جنگیده‌اند. در در سال ۲۰۲۰ جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی از دست رفته را پس گرفت. تلاش‌ها برای رفع تنش و برقراری صلح پایدار باوجود تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته تاکنون ثمری نداشته است.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفتگو با میزوریان اظهار داشت، تنها توافقی که به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد و فرصت را برای ساکنان ارمنی قره‌باغ کوهستانی تضمین می‌کند می‌تواند به صلح عادلانه و پایدار بین دو کشور منجر شود.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزیر امور خارجه فرانسه حمایت کامل فرانسه از مذاکرات در حال انجام بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را تایید کرده است.»

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان پیشتر گفته بود که دولت وی با هیچ ترتیب خاصی برای حقوق ارامنه قره باغ موافقت نخواهد کرد.

در ماه‌های اخیر، جمهوری آذربایجان بار‌ها «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و سایر مقامات این کشور را به همراهی با ارمنستان در مناقشه متهم کرده است.

«نیکول پاشینیان» با رد انتقاد جمهوری آذربایجان و تمجید از فرانسه گفت که امیدوار است کشور‌های بیشتری از پاریس الگو بگیرند.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در سخنرانی اخیر در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در شهر باکو، خواستار خلع سلاح ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی و گشودن مسیر «زنگزور» شد.

در تازه‌ترین درگیری بین این دو کشور همسایه، رسانه‌های ارمنستان اعلام کردند که جمعه شب نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان با شلیک گلوله و خمپاره ۶۰ میلیمتری به مزارع روستای «ماچکالاشن» در قره باغ آتش بس را نقض کردند.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار