معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد؛

اقدامات تقنینی ایران در حمایت از زنان

خزعلی در حاشیه نشست مجمع زنان در تاشکند با تنزیله ناربای آوا، رئیس مجلس سنای ازبکستان دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۶۰۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹ - 08July 2023

اقدامات تقنینی ایران در حمایت از زنانبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «انسیه خزعلی» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تشکر از میزبانی ازبکستان و اقدامات رو به جلوی این کشور در حمایت از زنان و ارتقای جایگاه خانواده ابراز اظهار داشت: همکاری‌های فیمابین در سطح دوجانبه و بین‌المللی و بین نهادهای اجرایی و قانونگذاری بیش از پیش گسترش یابد.

خزعلی افزود: برای سرعت‌بخشی به تصویب قوانین، در دولت، ستاد زن و خانواده تشکیل شده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده همچنین از پیشرفت در روند تصویب لایحه ارتقای امنیت زنان در مجلس و ارائه مشاوره به زوج‌های جوان خبر داد و گفت: تخصیص بیمه زنان تا پایان دوره شیردهی، بیمه درمانی فرزندان تا ۵ سال، پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه ناباروری، افزایش مرخصی زایمان با حقوق از ۶ ماه به ۹ ماه، کاهش ساعت کاری بانوان دارای فرزند زیر شش سال، دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار و الزام همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها به احداث مهدکودک برای فرزندان کارمندان، بخشی از اقدامات تقنینی در حمایت از زنان است.

خزعلی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که برابری جنسیتی صرف تامین کننده منافع زنان نیست و با توجه به مسئولیت بیشتر زنان از جمله مسئولیت فرزندان و خانه، باید حمایت‌های ویژه‌تری از زنان به عمل آید، از این رو تاکید ما بر برقراری عدالت جنسیتی است.

وی با اشاره به انحرافات مفهوم خانواده از سوی کشورهای غربی، از اینکه ازبکستان نیز همچون ایران شکل خانواده طبیعی را به‌ رسمیت شناخته است، ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم یک تقویم مشترک برای همکاری و کارهای عملیاتی بین دو کشور ایجاد شود.

تنزیله ناربای آوا، رئیس مجلس سنای ازبکستان در این دیدار، سفر سال گذشته رئیس‌جمهور کشورمان به سمرقند و سفر اخیر رئیس‌جمهور ازبکستان به تهران را آغاز فصل جدیدی از روابط و همکاری‌های دو کشور توصیف کرد و با ابراز امیدواری نسبت به گسترش بیش از پیش همکاری‌های بین المللی دو کشور، تکمیل عضویت کشورمان در سازمان شانگهای را تبریک گفت.

وی به سفر سال گذشته قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به تاشکند و سفر رئیس‌ مجلس نمایندگان ازبکستان به تهران در چارچوب همکاری‌های بین پارلمانی دو کشور اشاره و تصریح کرد: با توجه به سطح بالای همکاری‌ها، در تمامی انتخابات ازبکستان هیئتی از ایران به عنوان ناظر حضور دارد و انتظار می‌رود در انتخابات پیش رو نیز میزبان نمایندگان ایران باشیم.

رئیس مجلس سنای ازبکستان با اشاره به نشست زنان تاثیرگذار در تهران اظهار کرد: مهمانان ازبکی پیشرفت‌های ایران در حوزه زنان و خانواده را از نزدیک مشاهده کردند و ما مایلیم در حوزه سلامت زنان، توسعه قانونگذاری در حمایت از زنان از جمله حمایت از اشتغال زنان و حضور آن‌ها در جامعه با ایران همکاری داشته باشیم.

ناربای آوا با اشاره به برگزاری نشست آتی نمایندگان زن پارلمان‌های کشورهای اسلامی، ابراز امیدواری کرد: نمایندگان ایران در آن نشست حضور یابند.

وی نیز بر ضرورت اجرای یادداشت تفاهم‌های فیمابین و نظارت مجالس دو کشور بر آن تاکید کرد و گفت: در سال‌های اخیر در ازبکستان ۴۰ قانون برای حمایت از زنان تصویب شده و همه پیش‌نویس‌های قوانین از منظر تامین حقوق زنان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این مسئول ازبکستانی ادامه داد: ما هم خواهان آنیم که عدالت جنسیتی درباره زنان اعمال شود. هم‌اکنون زنان ۳۲ درصد کرسی‌های مجلس را در ازبکستان دارند؛ زنان دارای سه سال مرخصی فرزندآوری هستند که دو سال آن با پرداخت حقوق است و دولت سهم بخش خصوصی را نیز در راستای حمایت از زنان پرداخت می‌کند.

ناربای آوا خاطرنشان کرد: ازبکستان مفتخر است عضو انجمن زنان تاثیرگذار باشد؛ همچنین باشگاه رهبران زن پنج کشور آسیای مرکزی نیز ایجاد شده است که امیدواریم آن باشگاه هم به عنوان یک عضو حقوقی در انجمن زنان تاثیرگذار پذیرفته شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها