جغرافیای حماسه (۴۰)؛

حرم مطهر رضوی؛ وعدگاه عاشقان حسینی

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۷۳، برابر با عاشورای ۱۴۱۵ هجری قمری، درحالی‌که رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر رضوی از جمعیت عزاداران حسینی موج می‌زد، بمبی که در یک ساک دستی جاسازی ‌شده و به وسیله‌ «مهدی نحوی» یکی از اعضای سازمان منافقین در محلی واقع در بالاسر حضرت قرار گرفته بود، منفجر شد که در جریان این حادثه ۳۰۰ نفر مجروح و ۲۷ نفر به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۶۰۲۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ - 09July 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹.۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزار و ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

با توجه به نقش محوری شهر مشهد به‌عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی، توسط «محمدحسین حکیم‌نژاد» تهیه شده است.

حرم رضوی در سوگ عزاداران حسینی

ساعت ۱۴:۲۶روز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۷۳، برابر با عاشورای ۱۴۱۵ هجری قمری، درحالی‌که رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر رضوی از جمعیت عزاداران حسینی موج می‌زد، صدای انفجار مهیبی فضا را پر کرد و همه‌جا را به لرزه در‌آورد و دود غلیظ و بوی خون در فضای حرم پخش شد.

در جریان این حادثه بمبی که در یک ساک دستی جاسازی ‌شده و به وسیله‌ «مهدی نحوی» یکی از اعضای سازمان منافقین در محلی واقع در بالاسر حضرت قرار گرفته بود، منفجر شد.

شدت انفجار آنقدر شدید بود که اعضای بدن تعدادی از زائران جدا شده و به اطراف پراکنده شده بود. قطعات جداشده از بدن زائران به‌همراه خون، سطح دیوارهای حرم مطهر را پوشانده و بوی خون و سوختگی و دود، فضای حرم را در پر کرده بود.

خدام آستان قدس رضوی که در صحن‌های مختلف مشغول خدمت بودند با این انفجار برای کمک به مردم و نجات مجروحان به داخل حرم شتافته، مجروحان حادثه را به صحن‌های آزادی و انقلاب اسلامی منتقل کردند.

پیکرهای شهیدان و مجروحان با وسایل نقلیه‌ی شخصی و آمبولانس‌هایی که به دو صحن انقلاب اسلامی و آزادی وارد شده بودند، به بیمارستان‌ها انتقال داده شدند. در این حادثه ۳۰۰ نفر مجروح شده که عده‌ای از آنان اعضای بدن خود، بخصوص دست ‌و پایشان را از دست داده و ۲۷ نفر به شهادت رسیدند.

پیکر مطهر و به خون خفته شهدای مشهدی پس از طواف مرقد مطهر هشتمین پیشوای شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بر اساس موافقت تولیت آستان قدس رضوی به صورت رایگان در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر به خاک سپرده شد و شهدای زائر نیز به شهرستان‌های مربوط انتقال یافتند و پیکر عالم مصطفی، زائر پاکستانی هم به کشورش انتقال خواهد یافت.

 که از این تعداد پیکر ۱۰ شهید در بهشت ثامن (ع) واقع در صحن جمهوری اسلامی به خاک سپرده شدند و اعضای بدن شهدای این حادثه که قابل تفکیک و شناسایی نبود به صورت تجمیعی در قطعه شهدای گمنام بهشت رضا به خاک سپرده شد.

روز بعد از حادثه، بنا به امر حجت‌الاسلام والمسلمین «واعظ طبسی» تولیت فقید آستان قدس رضوی، حرم مطهر حضرت رضا علیه‌السلام، در کوتاه‌ترین زمان، تطهیر و به روی زائران، بازگشایی شد.

حرم مطهر رضوی؛ وعدگاه عاشقان حسینی

حرم مطهر رضوی؛ وعدگاه عاشقان حسینی

حرم مطهر رضوی؛ وعدگاه عاشقان حسینی

حرم مطهر رضوی؛ وعدگاه عاشقان حسینی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار