حجت‌الاسلام رفیعی:

هیئت‌های مذهبی نوآوری داشته باشند/ پرسش و پاسخ برای سخنرانی ضروری است

یک کارشناس مذهبی با تاکید براینکه هیئت‌های مذهبی نوآوری داشته باشند، گفت: پرسش و پاسخ برای سخنرانی ضروری است.
کد خبر: ۶۰۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴ - 16July 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست صمیمی حجت‌الاسلام «سید مهدی خاموشی» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) با جامعه نخبگان وعاظ، سخنرانان، ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) در محل امامزاده صالح (ع) تجریش برگزار شد.

حجت‌اسلام ناصر رفیعی، کارشناس مذهبی در این مراسم که به‌صورت ویدئو کنفرانس از قم در ارتباطی زنده سخن می‌گفت، اظهار داشت: هدف از برنامه‌های محرم باید تربیت باشد لذا در این مسیر هرساله متناسب با شرایط باید نوآوری در جلسات محرم وجود داشته باشد؛ نوآوری در ارائه مطالب و سبک‌های مداحی و نحوه برگزاری جلسه لازم است.

وی با تاکید براینکه هر هیئت علاوه بر هیئت امنا باید هیئت عملی داشته باشد، ادامه داد: کار هیئت‌های علمی می‌تواند بررسی نیازهای روز و ارائه پیشنهاد برای نوآوری است تا پرهیز از یک‌نواختی صورت صورت گیرد؛ شخصاً پیشنهاد می‌کنم هر منبری بخشی از منبر خود در ایام محرم را به پرسش و پاسخ قرار دهد؛ این موضوع باعث ارتباط با مخاطب و همچنین هدف‌مند شدن مطالب خواهد شد. 

کارشناس مذهبی تصریح کرد: بعضاً دیده می‌شود یک سخنران جلسات زیادی را سخنرانی می‌کند اما برای مخاطب کاربردی نیست و ابداً نیاز او نبوده است؛ لذا درک شرایط و شناخت مخاطب در این مسیر اهمیت دارد که با ارتباط با مخاطب این امر محقق خواهد شد. 

علم‌الهدی: روضه‌خوانی ضعیف شده است

در ادامه، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد که به‌صورت زنده با این جلسه ارتباط برقرار کرده بود، با بیان اینکه موسس عزاداری ماه محرم حضرت امام رضا (ع) بوده‌اند، گفت: محرم فرصتی است که در اختیار انسان قرار می‌گیرد و نباید به‌راحتی آن را از دست داد. حضرت امام رضا(ع) می‌فرمایند: همه عشق‌ها را به‌طرف ما بکشانید؛ ایشان به دوست‌دارنشان تاکید دارند که شما باید طوری نوکری کنید که مردم تنها متوجه ما باشند و دلدادگایشان به‌سمت ما اهل بیت(ع) باشد.

وی بی‌توجهی به مسئله‌ی روضه‌خوانی در منبر جوانان روحانی را مورد اشاره قرار داد و افزود: محرم ماه بیان مصائب اهل بیت(ع) است؛ در مصائب برای محرم یک ضرورت است که باید همه عزیزان به آن توجه کنند. لذا مسئله‌ی روضه یک اصل بود که توجه قلبی مردم به اهل(ع) بیت را نشان می‌داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار