یادداشت/ غلامرضا تدینی‌راد

مرد باید بود

ما وارثان نسلی از شیرمردان و شیرزنانی هستیم که در تاریخ این مرز و بوم و به خصوص حماسه مقدس ۸ سال دفاع جانانه در برابر متجاوزان این آب و خاک تا به امروز، تفکر مردانه و مرام مردانگی و غیرت را معنا کردند و اقتدار و امنیتی به ارمغان آوردند که میراث‌داری آن در هر مقام و رتبه و جایگاهی باشیم، نمادی از مردانگی و تکلیفی است سنگین و بزرگ.
کد خبر: ۶۰۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲ - 17July 2023

مرد باید بودگروه استان‌های دفاع‌پرس- «غلامرضا تدینی‌راد» رئیس مرکز رصد فضای مجازی اطلاع‌رسانی و افکار عمومی پلیس خراسان رضوی، بعضی واژه‌ها و کلمه‌ها، قداست و ارزش و اعتبار ویژه‌ای دارند؛ مثل نور، آسمان، دل، عشق، پدر، مادر، وطن، عفت، حیا، زن، مرد و ... .

گفتیم «مرد» و وسعت و معنای این واژه آن قدر عمیق است که بزرگی یک فرد، چه زن باشد و چه مرد با مرام مردانگی ارزش می‌یابد.

حس و حال مردانگی در تاریخ این سرزمین خوش می‌درخشد و مبارزات و حماسه‌گری مردان و زنانی غیور و سلحشور از افتخارات هر ایرانی آزاده‌ای است.

ادعای مردانگی با واژه «پهلوانی» و «قهرمانی» و «بزرگ‌منشی»، مفهوم یافته و غیرت و عزت مردمان این سرزمین با این عیار قیمت می‌یابد.

دشمن از روح حماسی و غیرتمندانه مردم ما می‌ترسد و برای ضعف و به سستی کشاندن این روحیه، خود را به آب و آتش می‌زند.

واقعیت این است؛ سلطه‌گران از رویارویی نظامی با این مردم واهمه دارند و تیرشان در جنگ‌های ترکیبی نیز به سنگ خورده است، اما همچنان با صرف هزینه‌هایی سنگین، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را تنها راه ضربه زدن به فرهنگ، اصالت، ماهیت ایرانی و ایراد کاستی و هجمه به واژه‌های ارزشی این مردم می‌دانند.

این جنگ پر خطر، روح مردانگی و عزتمندی در نهاد خانواده را نقطه اصلی هدف قرار داده برای همین است که می‌بینیم برخی از مردان، فقط نام مرد بودن یدک می‌کشند و جربزه‌ای در ظاهر و رفتار و گفتارشان آن طور که باید و شاید دیده نمی‌شود. 

اعتیاد فضای مجازی و تسخیر فکر و ذهن افراد غافل و فریب‌خورده تا جایی است که مرد یا زن خانه، فرصتی برای نه باهم بودن بلکه درهم بودن و باهم خندیدین نمی‌یابند. افرادی هم می‌بینیم از آن سوی بام می‌افتند و آن قدر هرز و بی‌مزه می‌خندند که شورش را در می‌آورند.

گروهی دیگر تصورشان این است طناب‌بازی چشم‌بسته می‌تواند از آنان مرد بسازد و برای همین ندانسته و ناآگاهانه گام در مسیرهایی می‌گذارند که به قیمت سلامتی جسم، روح و سرنوشت‌شان تمام می‌شود. جوانان زیادی اینگونه پای بساط رفیق ناباب به حال و روز عذاب‌آور اعتیاد می‌افتند و ... .

زنی که حجاب از سر می‌گیرد خودی نشان بدهد شاید برداشت درست و کاملی از مفهوم حجاب و صلابت این واژه نیافته و شاید در تفکر خود می‌خواهد به کاستی و ضعفی، اینگونه واکنش و حتی اعتراض نشان دهد؛ این رفتار با ویژگی استقامت و استواری بر مسائل و سختی‌ها که زیربنای مفهوم مردانگی است تعارض دارد.

نکته اینکه خیلی از دختران و پسران هنگام ازدواج دنبال شریکی با شرم و حیا برای زندگی‌شان می‌گردند نه آنان که با لباس‌های اجق‌وجق و رنگ و مدل‌های جلف و زننده و قلاده و ... در کوچه و خیابان ظاهر می‌شوند؛ چراکه خانه از پای بست باید ویران نباشد.

جوانی که آلوده مواد مخدر شده و در مخیله‌اش هم خطور نمی‌کرد به آوارگی و کارتن خوابی برسد می‌گوید حرف‌های یک من دو غاز رفیق نارفیق که موادافیونی را نوش‌داروی تقویت جنسی می‌دانست و زنی که برای تناسب اندام و لاغری به مصرف مواد مخدر صنعتی روی می‌آورد؛ مرام مردانگی، عظمت و بزرگ‌منشی که معرف شخصیت والای او باشد؛ ندانسته و نشناخته است.

و امروز ...:

باید بیشتر مراقب باشیم، فضای مجازی و سردرگمی، پریشان حالی و کلافه و بی‌حوصلگی به بچه‌های ما ضرر نرساند و از دنیای اطلاعات و ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، هدفمند و ارزشمند بهره جوییم و کاری نکنیم سنگ روی سنگ بند نشود.

ما وارثان نسلی از شیرمردان و شیرزنانی هستیم که در تاریخ این مرز و بوم و به خصوص حماسه مقدس ۸ سال دفاع جانانه در برابر متجاوزان این آب و خاک تا به امروز، تفکر مردانه و مرام مردانگی و غیرت را معنا کردند و اقتدار و امنیتی به ارمغان آوردند که میراث‌داری آن در هر مقام و رتبه و جایگاهی باشیم، نمادی از مردانگی و تکلیفی است سنگین و بزرگ.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها