معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد؛

روند شکل‌گیری کرسی‌های آزاد اندیشی به سختی پیش می‌رود

دکتر سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: روند شکل‌گیری کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در جامعه دانشگاهی به سختی پیش می‌رود، دلیل آن هم بیشتر وجود معذوریت‌های احساسی و اجتماعی است.
کد خبر: ۶۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰ - 30November 2015

روند شکل‌گیری کرسی‌های آزاد اندیشی به سختی پیش می‌رود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «دکتر سید ضیا هاشمی» معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در نشستی با تقدیر از رویکرد کلان برگزاری مسابقات مناظره، گفت: با توجه به اینکه در دورههای قبل در سطح محدودی برگزار میشد، گسترش این طرح از لحاظ اثر بخشی عمل بسیار موثری است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در ادامه با تقدیر از جهاد دانشگاهی در خصوص ایجاد بسترهای مشارکت دانشجویان گفت: امیدوارم مسئولیت اجرای اینگونه مسابقهها بر عهده جهاد دانشگاهی باقی بماند. همه ارگانها و نهادهای دولتی باید در اجرای هر چه بهتر مسابقات کمک کنند اما با توجه به سابقه مدیریتی جهاد دانشگاهی، این سازمان باید بتواند فارغ از احتیاج و وابستگی به سایر ارگانها مانند گذشته به بهترین نحو مسابقات را برگزار کند.

وی با تبیین اهمیت مناظرهها و اثرگذاری آن در بهبود سطح فرهنگی دانشجوبان افزود: برگزاری مسابقات مناظره نمونه اعلای کرسیهای آزاد اندیشی است. از طرفی مجموعه جهاد در برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی و ترویج فرهنگ آزاد اندیشی همواره پیشگام بوده است. لذا فرهنگ جهاد دانشگاهی و خود این نهاد نمادی از آزاد اندیشی است.

هاشمی با اشاره به بیانات و تاکید رهبر معظم انقلاب در مورد آزاد اندیشی گفت: ایدهآل ما رونق گرفتن جریان آزاد اندیشی در قالب رایج است. لذا گفتوگو، مناظره، آزاداندیشی و جریان یافتن اندیشهها باید به عادت ثانوی تبدیل شود. همچنین وجود انضباط، جدیت و راهبردهای مشارکت جویانه از نکات ارزشمند این مناظرات است. من فکر میکنم در راستای گسترش کرسیهای آزاد اندیشی تا امروز الگویی بهتر از این مسابقات، در کشور نداشتیم.

وی افزود: روند شکلگیری کرسیهای آزاد اندیشی و نظریهپردازی در جامعه دانشگاهی به سختی پیش میرود. دلیل آن هم بیشتر وجود معذوریتهای احساسی و اجتماعی است، تا موانع قانونی و اداری. به هر حال در جامعه نوعی احساس نگرانی در مورد این مسائل وجود دارد که باعث میشود در این راستا به سختی پیش برویم. این مسابقات کمک میکند الگوها و نمونههای موفقی از کرسیهای آزاد اندیشی به جامعه دانشگاهی معرفی شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: مطمئنا اگر جریان آزاد اندیشی، از مرحلهای بگذرد، مقدماتی را طی کند و دانشگاهیان نتایج مثبت آن را ببینند؛ خیلی زود از آن استقبال خواهند کرد.

هاشمی با اشاره به گسترش کمّی افراد و گروههای مشارکت کننده در مسابقات ملی مناظره گفت: افزایش گروههای مشارکت کننده، جهشی ارزشمند، الهام بخش و امیدوار کننده است، تا کل جریان آزاد اندیشی هم به یک جهشی دست پیدا کند. از این رو همه مسئولان باید در راستای گسترش این طرح با افتخار مشارکت و همکاری کنند.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر همکاری و حمایت وزارت علوم از این طرح ابراز کرد: باید از ظرفیت رسانهای کشور در راستای معرفی هر چه بیشتر این مسابقات استفاده کرد. اگر امکان پخش زنده این مسابقات فراهم شود، عمل بسیار ارزشمندی خواهد بود.

خاطر نشان میشود، مرحله کشوری مسابقات ملی مناظره از ۲۸تا ۳۰آذر با شرکت دوازده تیم از استانهای مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، زنجان، قزوین و ایلام در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار