رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد؛

عملیات پیشگیرانه پدافند سایبری برای امن‌سازی زیرساخت‌ها در برابر حملات سایبری

سردار جلالی با اشاره به حملات سایبری گسترده و متنوع از سوی دشمنان از تدوین و ابلاغ دستورالعمل عملیات پیشگیرانه پدافند سایبری در راستای بر امن‌سازی اضطراری با تاکید بر رفع آسیب‌پذیری‌های فوری در بخش سایبری زیرساخت‌ها خبر داد.
کد خبر: ۶۰۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴ - 19July 2023

عملیات پیشگیرانه پدافند سایبری برای امن‌سازی زیرساخت‌ها در برابر حملات سایبریبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در شورای پدافند غیرعامل استان سمنان با تشریح تکالیف سازمان پدافند غیرعامل کشور، اظهار داشت: در دفاع یکپارچه از کشور، ایجاد هماهنگی بین بخش نظامی و بخش غیرنظامی از جمله تکالیف ماست. در همین زمینه نظام عملیاتی دفاع غیرنظامی کشور تدوین شد که اجرای آن، هماهنگی و یکپارچگی بخش نظامی و غیرنظامی کشور را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش کشوری از نظام عملیاتی غیرنظامی و نظام رزمایش برخوردار هستیم، تصریح کرد: هدف از این اقدامات ایجاد یک دفاع یکپارچه و هم‌افزا بین بخش نظامی و غیرنظامی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه این سازمان، تلاش‌های خود را در راستای ایجاد هماهنگی در دو قالب عملیاتی و برنامه‌های زیرساختی متمرکز کرده است، افزود: برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی، برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌های کشور تهیه، تصویب و در اواخر سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد. این برنامه، نقشه راه حفاظت و اداره زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم را نشان می‌دهد.

به گفته سردار جلالی به صورت مشخص در پدافند غیرعامل با مفاهیمی، چون تهدیدات انسان‌ساخت، آسیب‌پذیری‌ها، وابستگی متقابل، مخاطرات، پیامد‌ها سر و کار داریم که وظیفه رصد و پایش آن و برنامه ریزی برای برطرف کردن آن‌ها در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه هر فناوری که به کشور وارد می‌شود می‌تواند با خود تهدیداتی را به دنبال داشته باشد، افزود: این امر لزوم به کارگیری مرزبانی فناوری برای رصد تهدیدات مستتر در ذات فناوری را نشان می‌دهد.

سردار جلالی همچنین بر لزوم طراحی پیوست دانشی برای فناوری‌های وارداتی در کشور تاکید و توضیح داد: این وظیفه دانشگاه و جامعه علمی کشور است که با ورود یک فناوری به کشور، پیوستی برای استفاده از مزایای فناوری در کنار توجه به تهدیدات و در امان ماندن از آن‌ها تهیه کنند.

وی با تاکید بر اینکه احصای تهدیدات بالقوه، آسیب پذیری‌ها و نقاط وابستگی متقابل زیرساختی و شناسایی مخاطرات در استان، کاری از جنس پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: این‌ها مواردی است که باید در برنامه جامع پدافند غیرعامل دیده شده و برای برطرف کردن آسیب‌ها و نقاط ضعف اقدام شود.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، چنانچه در تشخیص تهدید و شناسایی آن درست عمل نشود، انجام اقدامات لازم برای مدیریت مخاطرات بسیار دشوار است و طبیعتا هیچ الگوی مقابله موثری در برابر آن نخواهیم داشت.

سردار جلالی با بیان اینکه در طرح جامع پدافند غیرعامل استانی دو دسته برنامه دنبال می‌شود، افزود: دسته اول برنامه‌های عملیاتی است. یعنی ما برای سناریو‌های ممکن الوقوع استان، طرح پاسخ داشته باشیم.

دسته دوم برنامه حفظ تداوم کارکردهاست. اهمیت این دسته از برنامه‌های زمانی خود را نشان می‌دهد که بدانیم برنامه دشمن بر زیرساخت‌هایی که قطع خدماتشان بیشترین تاثیر را بر مردم دارد متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور نسبت به تهیه الگوی برنامه تداوم کارکرد‌های ضروری اقدام کرده است، افزود: براساس این الگو، سامانه‌های دارای ارتباط خدمتی بین مردم و سایر زیرساخت ها، نباید در صورت بروز حملات سایبری با قطع خدمات روبرو شوند و تداوم کارکرد داشته باشند.

سردار جلالی در ادامه به تشریح انواع حملات سایبری در سال گذشته پرداخت و متذکر شد: در همین راستا، دستورالعمل عملیات پیشگیرانه پدافند سایبری تدوین شده است که تمرکز این دستورالعمل بر امن‌سازی اضطراری با تاکید بر آسیب‌پذیری‌های فوری در بخش سایبری زیرساخت‌هاست تا در یک برنامه کوتاه مدت بخش عمده‌ای از آسیب‌پذیری‌های سایبری برطرف شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار