حجت‌الاسلام شهاب مرادی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

رونق هیئت‌های کوچکِ کوچه بن‌بست‌ها باشیم/ از این جلسات «شــهید» بیـرون می‌آید

یک مبلغ و فعال فرهنگی گفت: باید از تمام ظرفیت رسانه برای ترویج جلسات امام حسین (ع) استفاده شود؛ خصوصاً مجلس کوچک و روضه‌های خانگی و هیئت‌های محلی و هیئتی که در خیابان اصلی نیست و در کوچه بن‌بست قرار دارد.
کد خبر: ۶۰۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۲ - 22July 2023

ولی منصوریان؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین «شهاب مرادی» مبلغ و فعال فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درباره نحوه و چگونه تبیین مفاهیم عاشورایی توسط وعاظ و سخنرانان، اظهار داشت: درباره این مسئله اولاً باید موضوعات و مسائلی که دغدغه مخاطب است، شناسایی شود. مخاطب در جلسه‌ی که بعد از نماز صبح در یک مسجد برگزار می‌شود یک انتظار، توقع و نیاز دارد؛ و این مسئله در نماز ظهر بخاطر تفاوت مخاطب شاید فرق داشته باشد؛ لذا اقتضا و حال جلسه چیزی دیگری می‌طلبد.

او ادامه داد: وعاظ و سخنرانان باید اولاً ببینند، مخاطب چه چیزی نیاز دارد و دغدغه چیست؛ متناسب با همان، مباحث آماده شود. یعنی لزوماً این نیست که در منبر همه نیازمند شناخت فلسفه قیام حضرت سیدالشهدا (ع) باشند. در خیلی از جمع‌ها سخن از اخلاق و نکاتی که همه می‌دانند، ضروری‌تر است. شاید در ظاهر همه این مسائل را می‌دانند، درست است؛ اما ما نیاز به یادآوری داریم. مثل رعایت حقوق همسایه، مهربانی در خانه و مهربانی با فرزند؛ این‌ها چیز‌هایی است که همه از آن مطلع‌اند، اما ما وقتی در خیلی از جمع‌ها سوال می‌کنیم متوجه می‌شویم، این روابط باید ترمیم شوند.

سیدالشهدا (ع) مخاطب جدید دارد
این مبلغ و فعال فرهنگی با تاکید براینکه هرساله در عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) مخاطب جدید وجود دارد، عنوان کرد: این مخاطب جدید و تازه حتماً نیازمند مطالبی است که شاید ما فکر می‌کنیم، تکراری است؛ و موضوعات دیگری که لازم دارد، مربوط به امروز است. بلاخره ما این همه شهید تقدیم کرده‌ایم؛ خانواده‌های شهدا برخی اوقات در جلسات هستند.

رونق هیئت‌های کوچکِ کوچه بن‌بست‌ها باشیم/ از این جلسات شــهید بیـرون می‌آید

حجت‌الاسلام مرادی به‌دیدار خود با مادران شهدا اشاره کرد و گفت: ما در دیدار‌های مختلف شاهدیم مادران شهدا از ما انتظار دارند؛ آن‌ها مطرح می‌کنند در جلسه‌ها سخنرانی می‌شود، اما هیچ حرفی از شهدا زده نمی‌شود. من فرزندم شهید شده است؛ جوان من برای این انقلاب و وطن رفته است و شهید شده است. چرا از آن‌ها و آرمان‌هایشان یادی نشده است و حرف زده نمی‌شود؟! این همان چیزی است که رهبر انقلاب می‌فرمایند: «جهاد تبیین». باید یک چیز‌هایی را برای مخاطب جدید تبیین کرد و توضیح داد.

واعظ حتماً باید گوش شنیدن داشته باشد
او ادامه داد: من فکر می‌کنم در بسیاری از موضوعات اگر مسئله خیلی ساده و راحت و خالی از اصطلاحات و پیچیدگی‌ها و اغماض بیان شود؛ هم افراد می‌فهمند و متوجه می‌شوند و هم‌اینکه می‌پذیرند. نکته‌ی دیگری که به‌نظرم بسیار مهم است؛ اینکه اولاً وظیفه ما در منبر سخنرانی است، اما یک واعظ حتماً باید گوشی برای شنیدن داشته باشد و حتماً باید با مخاطبین قبل یا بعد منبر و یا در جلساتی که طراحی می‌شود، فقط برای شنیدن برگزار شود. جلسات بنده شخصاً در دانشگاه‌ها برای شنیدن است؛ بخش زیادی از جلسه را می‌شنوم.

این مبلغ و فعال فرهنگی ادامه داد: ما اگر نظر مخاطب را ندانیم و حرف او را نشنویم؛ آنگاه شاید ما چیز دیگری را بگوییم و مخاطب چیز دیگری را متوجه شود؛ لذا ما چیزی می‌گوییم و او چیز دیگری دریافت می‌کند. ما چیزی می‌گوییم که حتی او دریافت می‌کند، اما مسئله مورد نیاز او نیست. به نظرم همه این‌ها مسائلی است که باید درباره آن صحبت و حرف زده شود.

هرکسی با آداب و سنن خودش عزاداری می‌کند، درست است/ آسیب‌شناسی در محرم غلط است
حجت‌الاسلام مرادی درباره آسیب‌شناسی عزاداری عنوان کرد: من این موضوع را کاملاً مضر می‌دانم؛ به‌نظرم خیلی بد سلیقگی و از لحاظ رسانه‌ای دور از خردمندی است. فکر می‌کنم وقتی ما در روز عید غدیر یک جشن خیلی بزرگ را در تهران برگزار می‌کنیم و ۱۰ کیلومتر مهمانی داریم؛ آن لحظه‌یی که افراد در مهمانی قرار دارند و جمعیت قابل ملاحظه‎یی درحال لذتند جای نقد و آسیب‌شناسی نیست و این نقد‌ها باید چندماه دیگر مطرح شود؛ لذا دو ماه محرم و صفر اصلاً موضوع آسیب‌شناسی مناسک و آداب و رسم‌ها نباید صورت بگیرد.

رونق هیئت‌های کوچکِ کوچه بن‌بست‌ها باشیم/ از این جلسات شــهید بیـرون می‌آید

این مبلغ و فعال فرهنگی گفت: ما بچه‌های تهران یک نوع عزاداری را دوست داریم؛ اما افرادی در تبریز و لرستان و بوشهر و یزد نوع دیگری را می‌پسندند. معتقدم هرکسی با عاداب و سنن خودش عزاداری می‌کند، درست است. اگر بخواهیم با سلیقه خودمان به این موضوعات بپردازیم، این اهانت به مردم و عزای سیدالشهداست.

او ادامه داد: به‌نظرم دهه‌ی اول محرم، خصوصاً و دو ماهه محرم و صفر زمان مناسبی برای آسیب‌شناسی و این حرف‎ها نیست بلکه باید از تمام ظرفیت رسانه برای ترویج جلسات امام حسین (ع) استفاده شود؛ خصوصاً مجلس کوچک و روضه‌های خانگی و هیئت‌های محلی و هیئتی که در خیابان اصلی نیست و در کوچه بن‌بست قرار دارد. این‌جور روضه‌ها و هیئت‌ها خیلی مهم‌اند و سرمایه‌ی اجتماعی ما را همین‌ها درست کرده‌اند و شهید از همین خانه‌ها بیرون می‌آید و خیلی از ایثار‌ها و رفتار‌ها بخاطر همین اتفاقات است. یک شهید برای دفاع از ناموس جان خودش را فدا می‌کند؛ این آدم کجا تربیت می‌شود؟ چه آموزه‌هایی به او رسیده است؟ خیلی‌هایش مربوط به همین جلسات اهل بیت (ع) و روضه‌خانگی است.

مردادی درباره تاثیر هنر گفت: گاهی یک نقاشی و پرده‌خوانی چنین تاثیراتی دارد. در مقاطعی با تعزیه مخالفت می‌شد؛ خیلی بی‌جا بود و ما دیدیم که تاثیردارد.

اهمیت سریال مختار در نام‌گذاری بچه‌ها به‌اسم «کیان»
این مبلغ و فعال فرهنگی به پخش سریال مختار پرداخت و عنوان کرد: شاید فکر کنیم تکرار زیاد سریال مختار شوخی شده است و مردم با آن طنز درست می‌کنند، اما همین سریال زمانی که پخش می‌شد بسیار مورد توجه مردم بود. ما بعد از این سریال بود که شاهد بودیم اسم کیان چقدر در بین پسر‌های ایرانی زیاد شد. یا توجه مردم به این سریال؛ واقعاً مردم مختارنامه را دوست داشتند و می‌پسندند. اصلاً هنر یک وسیله‌ی موثر برای ترویج فرهنگ عاشورا و سیدالشهداست.

رونق هیئت‌های کوچکِ کوچه بن‌بست‌ها باشیم/ از این جلسات شــهید بیـرون می‌آید

مرادی در توصیه‌ای گفت: حتماً توصیه می‌کنم اگر جلساتی را برای حضور در هیئات و روضه خاصی مدنظر دارید؛ حتماً جلسات دیگری را نیز اضافه کنید. اگر هیئت شما در تکیه است، یک جلسه مسجد اضافه کنید. اگر در مسجد هستید، یک جلسه در امزاده اضافه کنید. دهه اول محرم را طوری تنظیم کنید که حتماً چند جلسه متنوع را سربزنید و از فیض این جلسات بهره‌مند شوید.

از تعطیلی جلسات روضه زنانه بسیار آسیب دیده‌ایم
او درخصوص اهمیت جلسات روضه زنانه گفت: ما از تعطیلی جلسات روضه زنانه بسیار فرهنگ‌مان آسیب دیده است؛ این مسئله را چندین بار در تلویزیون اعلام کرده‌ام.

این مبلغ و فعال فرهنگی درخصوص نوع مداحی‌ها و سبک آن گفت: معرفت‌افزایی کار محتواست؛ سبک و شیوه و روش مداحی کمک می‌کند تا محتوا منتقل شود؛ لذا اصل محتواست که باید به محتوا توجه شود و در این زمینه شعرا باید فکر کنند. افرادی که محتوای خوب تولید می‌کنند باید ماه‌ها جلسه و هم‌فکری کنند تا به‌درستی تشخیص بدهند چه مفهومی را در نوحه و شعر منتقل کنند. اتفاقات خدواند به این عزیزان توفق زیادی داده است و تاثیرگذار بوده‌اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار