یادداشت/ اکبر صفرزاده

چیستی و چگونگی مرگ به روایت فیلم «دیگران»

در برخی از فیلم‌های هالیوود که با موضوع مرگ ساخته شده‌اند می‌بینیم که روح متوجه جنایت و جنایتکار می‌شود و پس از فهم این موضوع آن قدر به رفت و آمد و مزاحمت ادامه می‌دهد، تا قاتل را رسوا کند.
کد خبر: ۶۰۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۳ - 24July 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده؛ فیلم سینمایی «دیگران» به کارگردانی آلخاندرو آمنابار محصول سال ۲۰۰۱ درباره زنی است که به همراه دو فرزندش در خانه‌ای بزرگ زندگی می‌کنند. آن‌ها به تدریج متوجه می‌شوند که مدت‌ها پیش مرده‌اند و آن چیزی که در این خانه بزرگ در حال زندگی کردن و تردد است روح آن‌ها است.

بخش مهمی از داستان فیلم بر اساس اتفاقات واقعی و ثبت شده در گوشه و کنار دنیا به نگارش درآمده و تصویری شده است. در طول صد سال گذشته روزنامه نگاران وقایع پیچیده و غیرقابل فهمی از خانه‌هایی را گزارش دادند که در این خانه‌ها، پنجره‌ها و در‌ها خود به خود باز و بسته می‌شدند و یا پرده‌ها خود به خود کنار می‌رفتند و یا لباس‌ها بدون دلیل جابجا می‌شدند و یا برخی از وسایل خانه مثال گاز یا تلویزیون خود به خود روشن و خاموش می‌شدند.

پس از درج این گزارش‌ها در روزنامه‌های پر تیراژ دنیا، به تدریج پای روانشناسان، فالگیرها، جن گیر‌ها و پدران مقدس و کسانی که مدعی بودند می‌توانند با ارواح ارتباط برقرار کنند به این مباحث و اتفاقات باز شد.

تقریبا تمامی آن‌ها به این نتیجه رسیدند که این حوادث و تردد ارواح و مزاحمت‌هایی که ارواح ایجاد می‌کنند در پی جنایتی دردناک یا مرگی غیرمعمول بوده که در آن خانه و یا آن منطقه روی داده است.

آلخاندرو آمنابار در فیلم «دیگران» این تئوری را مطرح می‌کند که حضور ارواح در برخی خانه‌ها کاملا غیرعمدی است. ارواح در آن خانه می‌چرخند، چون هنوز متوجه این نکته نشده‌اند که مرده‌اند و باید این دنیا را ترک کنند. در فیلم «دیگران» مادر و فرزندان اصلا و ابدا یادشان نمی‌آید که گلوله خورده و مرده‌اند بنابراین طبق روال گذشته به زندگی در آن خانه ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارش‌های مندرج شده در رسانه‌های مختلف دنیا تقریبا تمامی خانه‌هایی که ارواح در آن‌ها تردد داشته‌اند یک ویژگی ثابت داشته‌اند؛ در تمامی این خانه‌هایی که جنایت در آن صورت گرفته یا فردی فوت کرده برای مقتول مراسم خاکسپاری انجام نشده است.

تاکنون بر این تصور بودیم که مراسم خاکسپاری و ختم برای تسکین غم بازماندگان متوفی است، اما فیلم دیگران به ما می‌گوید که این مراسم بیشتر از انکه برای بازماندگان مفید باشد برای مرده مفید است و به او می‌فهماند که کارش در این دنیا تمام است و باید این دنیا را ترک کند.

فیلم «دیگران» به کارگردانی آلخاندرو آمنابار معتقد است در برخی مواردی که جنایت اتفاق می‌افتد و برای مقتول مراسم سوگواری و کفن و دفن انجام نمی‌شود روح متوجه مرگ جسم خود نمی‌شود و در همان مکان به رفت و آمد ادامه می‌دهد. در برخی دیگر از فیلم‌های هالیوود که با این موضوع ساخته شده‌اند می‌بینیم که روح متوجه جنایت و جنایتکار می‌شود و پس از فهم این موضوع آن قدر به رفت و آمد و مزاحمت ادامه می‌دهد تا قاتل را رسوا کند.

برخلاف تصور بسیاری از ما که مرگ را توام با درد و زجر فراوان می‌دانیم فیلم «دیگران» معتقد است که این پدیده چنان سهل و آسان صورت می‌گیرد که حتی در بسیاری از موارد روح متوجه جدا شدن از جسم خود نمی‌شود و باید به زور مراسم دفن و سوگواری و ختم به او فهماند که جسمش از حرکت باز ایستاده و ماموریتش در این دنیا تمام شده و باید این دنیا را ترک کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار