شاعر و عضو هیأت رئیسه مجمع شاعران اهل بیت؛

تبیین معارف قرآن، مهمترین واکنش هنرمندان به اهانت به قرآن

جانفدا با بیان اینکه ما باید با زبان هنر و ادبیات یک پاسخ در خور به دنیا بدهیم، گفت: همین که بتوانیم در آثارمان قرآن را جا بدهیم و اهانت به قرآن را محکوم کنیم خودش نشان دهنده این است که جامعه هنری و شاعران و نویسندگان ما نسبت به وقایع حساسند و نسبت به اهانت‌ها خاموش نمی‌نشینند، این خیلی مهم است.
کد خبر: ۶۰۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱ - 24July 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هتاکی به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد آنهم به بهانه آزادی بیان، موجی از خشم را در جهان اسلام برانگیخته است. این اقدام شنیع، موج شدید محکومیت از سوی مسلمانان در سراسر جهان را به دنبال داشته است و در این میان بسیاری از هنرمندان و شاعران کشورمان هم با خلق آثار هنری این اقدام را محکوم کردند. به همین بهانه به گفت و گو با «هادی جانفدا» شاعر و عضو هیأت رییسه مجمع شاعران اهل بیت پرداخته‌ایم.

هادی جانفدا در گفت‌وگویی با بیان اینکه پشت‌پرده این اقدام شنیع، انگیزه‌های مختلفی می‌تواند پنهان باشد که مهم‌ترین آن استیصال است، ادامه داد: وقتی نمی‌توانند با نور مقابله کنند از سر استیصال قرآن را آتش می‌زنند.

وی گفت: چون در ایام محرم هستیم بد نیست به واقعه عاشورا اشاره کنیم، شهادت سیدالشهدا و یارانش نشانه استیصال یزید و یزیدیان بود. چون نمی‌دانستند با نور خدا چکار کنند، پیش خودشان گمان کردند که اگر امام حسین علیه السلام را به شهادت برسانند این نور خاموش می‌شود. این خیال خام آن‌ها بود و این نور خاموش که نشد بلکه در طول سال‌ها بیشتر و بیشتر هم شد. این آتش زدن قرآن هم از استیصال آن‌ها است. به گفته خود قرآن، چون در مقابل کلام خدا خلع سلاح هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند ‌ایستادگی کند، لشکر جهل به این کارها روی می‌آورد و با جهل خودش فکر می‌کند که می‌تواند با سوزاندن قرآن این نور را از بین ببرد. اما خدای سبحان درسوره صف می‌فرماید: یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ.( می‌خواهند نور خدا را با (دم) دهانهاشان خاموش سازند و خداوند کامل کننده‌ نور خود است؛ هر چند کافران را ناخوش آید.)

حساسیت جامعه هنری
شاعر مجموعه شعرهای «با لهجۀ خدا و صدای خودت» و «کفشداری یازده» ادامه می‌دهد: ما باید با زبان هنر و ادبیات یک پاسخ در خور به دنیا بدهیم. یکی اینکه این اقدام موهون را محکوم کنیم تا دنیا بفهمد غیرت دینی در جوامع اسلامی زنده است و مسلمانان نسبت به اهانت به قرآن کریم واکنش نشان می‌دهند. همین که بتوانیم در آثارمان قرآن را جا بدهیم و اهانت به قرآن را محکوم کنیم خودش نشان دهنده این است که جامعه هنری و شاعران و نویسندگان ما نسبت به وقایع حساسند و نسبت به اهانت‌ها خاموش نمی‌نشینند، این خیلی مهم است.

تبیین معارف قرآن
به گفته عضو هیئت‌رئیسه مجمع شاعران اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در مقابل این اقدام شنیع کاری که هنرمندان می‌توانند انجام دهند تبیین معارف قرآن است، این دست اتفاقات دفعه اول و آخرین بار نخواهد بود. اهانت به قرآن و اهل بیت و دشمنی دیرینه با کلام خدا و هدایت و نور ازهمان ابتدای ظهور اسلام و نزول قرآن بوده است و تا همیشه خواهد بود. خیلی خوب است که این حرکت به طور مستقیم از سوی همه اقشار جامعه همچنین هنرمندان و شاعران محکوم شود اما بهترین کار همان تبیین معارف قرآن است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار