سید مهدی شجاعی رجزخوانی‌های روز عاشورا را منتشر کرد

دو کتاب عاشورایی «مردان و رجزهایشان» و «آیین زندگی» آثار سید مهدی شجاعی توسط نشر نیستان روانه بازار شدند.
کد خبر: ۶۰۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ - 25July 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «مردان و رجزهایشان» که چاپ یازدهم آن توسط نشر نیستان وارد بازار کتاب شده است شامل رجزهای شهیدان کربلا در روز عاشوراست که توسط سید مهدی شجاعی جمع آوری و ترجمه شده است. 

در این کتاب علاوه بر متن و ترجمه ی رجزها، توضیحات و شرح حال مختصری هم درباره ی صاحبان رجزها آمده است. در مقدمه ی کتاب که توسط سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا) نوشته شده، بحث رجز از دو منظر لغوی و اصطلاحی به صورت علمی تشریح شده است.

بازنشر یازدهم اثر عاشورایی «مردان و رجزهایشان»

در مقدمه‌ی این کتاب می‌خوانیم: معمولاً رجز خواندن در میدان جنگ، ویژه‌ی خاصّان و بلند رتبگان اجتماع بود و عوام نوعاً از رجزخوانی بی‌نصیب بودند. از افتخارات سپاه امام حسین در کربلا همین بود که از خواص و عوام، هر دو در میدان رزم عاشورا رجزهایی روایت شده است. این از آن روست که همه‌ی آنچه در خواصّ یاران حضرت مایه‌ی افتخار شمرده می‌شد، وابسته‌ی ارزش‌های معنوی و شرافت روح ایشان بود و همه‌ی تقوا مداران ولایت شعار، خواه به اصطلاح از خواص باشند و خواه از عوام، در این بهره مشترکند … اما تاریخ عاشورا روایت نکرده است که امویان یزیدی در ذکر اهداف خود به رجزی توسّل جسته باشند

کتاب دیگری از سید مهدی شجاعی که بازنشر و توسط نشر نیستان به چاپ هجدهم رسیده است «آیین زندگی» نام دارد.

آیین زندگی

آیین زندگی ترجمه و شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه است، وصایای حضرت علی (ع) به امام حسن (ع). نام کتاب تعریف دقیقی است از محتوای ارزنده کتاب که به راستی این وصایا دستورالعمل کاملی است برای زندگی خدایی، چه در دنیا چه برای آخرت. همانطور که نویسنده هم در مقدمه اشاره می‌کند بهترین و بزرگترین پدر عالم به عزیزترین فرزند عالم وصیت می‌کند برای زندگی، چه آیینی بهتر از این وصایا برای سعادت. به واقع کتاب با ترجمه و توضیح دقیق و روانش هندبوکی است که هر روز می‌توان به آن مراجعه کرد و درس گرفت و هر روز هم نو است،‌ تازه برای امروز ما.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار