یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

جامعه اسلامی ایران؛ پایبند به اعتقادات دینی

این‌روز‌ها برخی افراد چه از روی ناآگاهی و چه از روی عناد و دشمنی، می‌گویند که ملت ایران از دین و اعتقادات خود دست کشیده‌اند! اما نگاهی به استقبال چشم‌گیر ملت ایران خصوصاً جوانان از مراسم‌های مذهبی نظیر اعتکاف، مراسم‌های ماه مبارک رمضان و عزاداری اهل‌بیت (ع) چیز دیگری را ثابت می‌کند.
کد خبر: ۶۰۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۳ - 01August 2023

جامعه اسلامی ایران؛ پایبند به اعتقادات دینیگروه اجتماعی دفاع‌پرس – سید محمدجواد میرخانی؛ ملت مسلمان ایران قرن‌هاست که پای آرمان‌های دینی و اعتقادی خود ایستاده‌اند و همچنان خواهند ایستاد؛ این موضوع دقیقاً عکس ادعا‌هایی است که امروز برخی افراد سعی می‌کنند در رسانه‌ها و یا محافل مختلف مطرح کنند. این‌روز‌ها برخی افراد چه از روی ناآگاهی و چه از روی عناد و دشمنی، می‌گویند که ملت ایران از دین و اعتقادات خود دست کشیده‌اند! اما نگاهی به استقبال چشم‌گیر ملت ایران خصوصاً جوانان از مراسم‌های مذهبی نظیر اعتکاف، مراسم‌های ماه مبارک رمضان و عزاداری اهل‌بیت (ع) چیز دیگری را ثابت می‌کند.

شاید برخی افراد با دیدن ظاهر جامعه که گاهاً دچار نقص‌هایی است، فکر کنند که حرف دشمن صحیح است و مردم از اعتقادات و باور‌های خود دست کشیده‌اند؛ مثلاً برخی فکر می‌کنند که اگر خانمی حجاب کاملی ندارد؛ پس لزوماً باید از دین، اعتقادات و آرمان‌های خود زده شده باشد، یا اگر شخصی به هر نحوی در انجام فرائض دینی خود کوتاهی می‌کند، این کوتاهی ناشی از بی‌دینی او است؛ این درحالی است که با فرارسیدن یک مناسبت مذهبی نظیر ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان (ع)، شاهد حضور همه اقشار جامعه، با هر ظاهر و اختلاف‌نظری در این مراسم‌ها هستیم؛ البته این موضوع منافی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیست و اگر کسی نقصی هم دارد، بایستی از راه درست او را امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کرد؛ اما این‌که بخواهیم فکر کنیم که جامعه به‌طور کلی از دین و اعتقادات خود دست کشیده است، پنداری غلط است.

دشمن سعی کرده است که در یک‌سال گذشته، خصوصاً در فتنه سال ۱۴۰۱، وضعیت جامعه را به‌گونه‌ای نشان دهد که انگار مردم از همه اعتقادات خود دست کشیده‌اند؛ اما حضور چشمگیر ملت ایران در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن و خلق حماسه‌ای بزرگ، نشان داد که این مردم هنوز پای آرمان‌ها و اعتقادات خود ایستاده‌اند. همچنین علاوه‌بر استقبال پرشور مردم از مراسم‌های ملی - مذهبی، شور و اشتیاقی که یکی‌دو سال گذشته در میان نسل‌های جدید برای استقبال از سرود‌هایی نظیر «سلام فرمانده»، «عزیزم حسین» و... ایجاد شده است؛ حکایت از دروغ بودن ادعا‌های دشمن دارد.

از سویی دیگر؛ جامعه اسلامی ما پس از فتنه سال ۱۴۰۱، وضعیتی جدید را تجربه کرد؛ یعنی از آن زمان، افرادی با قانون‌شکنی، در معابر عمومی کشف حجاب کرده‌اند؛ این در حالی است که پس از شکل‌گیری این قانون‌شکنی در جامعه، درصد افرادی که ترجیح داده‌اند به قانون کشور و اعتقادات احترام بگذارند، بسیار بیشتر از کسانی است که دست به بی‌قانونی زده‌اند؛ لذا این موضوع هم نشان از این دارد که مردم مسلمان ایران دست از اعتقادات خود نکشیده‌اند و بی‌دین نشده‌اند؛ هرچند افرادی هم که کشف‌حجاب می‌کنند هم، قانون‌شکنی آن‌ها دلیل بر بی‌دین بودن‌شان نیست؛ بلکه در این میان افراد ناآگاه بسیارند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها