نخست وزیر عراق: یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو از بدهی به ایران پرداخت شد

السودانی خبر داد که طی عمر هفت ماهه دولت کنونی این کشور، یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو از بدهی گازی به ایران پرداخت شده است.
کد خبر: ۶۰۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴ - 01August 2023
نخست وزیر عراق: یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو از بدهی به ایران پرداخت شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه گفت که کار با طرف آمریکایی برای پرداخت بدهی گاز ایران همچنان ادامه دارد.
 
وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «بدهی عراق به ایران بابت گاز وارداتی به ۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو کاهش یافته است».
 
نخست وزیر عراق گفت: «طی عمر هفت ماهه دولت کنونی عراق، یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو از بدهی عراق به ایران بابت گاز وارداتی پرداخت شد».
 
السودانی گفت: «یک هیئت بانک مرکزی عراق و بانک تجارت عراق، به سلطنت عمان سفر کرده تا درباره چارچوب تحویل بدهی ایران به عمان با هماهنگی آمریکا رایزنی کنند».
 
وی در ادامه این مصاحبه تاکید کرد که پس از تکمیل شدن پروژه‌ها، عراق از واردات گاز بی نیاز خواهد شد.
 
چند روز پیش نیز «علی العلاق» رئیس بانک مرکزی عراق خبر داده بود که همکاری بر روی ترتیبات بین عراق، ایران و آمریکا در زمینه پرداخت بدهی‌ها بابت گاز وارداتی از ایران در حال انجام است
 
آمریکا طی ماه‌های اخیر با وجود تعهد عراق به پرداخت مستمر و بدون وقفه بدهی گازی به ایران، با ممانعت از رسیدن پول خرید گاز از ایران به تهران، از کارت تحریم ایران به عنوان سلاحی علیه عراق و مردمش استفاده کرد. امری که موجب شد ایران و عراق هر دو در راستای منافع مردم و کشور خود، گام‌هایی اتخاذ کنند. به گفته وزیر برق عراق، ایران عرضه بیش از نیمی از گاز خود به نیروگاه‌های تولید برق عراق را متوقف کرد، امری که به کاهش عرضه برق در این کشور منجر شد. 
 
بغداد توضیح داد که بدهی‌ها به ایران را به طور کامل پرداخت کرده است، اما مسائل مربوط به بانک تجارت عراق است که تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال وجوه به ایران می‌شود و بهای این مشکل را وزارت برق و شهروندان عراقی می‌پردازند. اما ایران هم در مقابل بدون دریافت عملی این وجوه، ناگزیر شد عرضه گاز مورد نیاز نیروگاه‌های عراق را قطع کند. امری که به چاره‌اندیشی بغداد برای حل این مشکل واداشت. پس از رایزنی‌های بغداد با تهران، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق شامگاه سه‌شنبه (۱۱ جولای) خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار