به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

جلد هجدهم «دائره‌المعارف قرآن کریم» منتشر شد

جلد هجدهم «دائره‌المعارف قرآن کریم» که نخستین و جامع‌ترین دائره المعارف قرآنی در جهان اسلام است، روانه بازار نشر شد.
کد خبر: ۶۰۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷ - 07August 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، جلد هجدهم «دائره‌المعارف قرآن کریم» در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۶۴۸ صفحه تألیف و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

نخستین و جامع‌ترین دائره المعارف قرآنی در جهان اسلام است و یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های قرآنی در حال انجام در سطح کشور است.

بیش از ۲۰ سال است که پروژه دائره‌المعارف قرآن کریم شروع شده و تاکنون ۱۸ جلد از این پروژه منتشر شده است؛ این کار با معیارها، استاندارد‌ها و معیار‌های شناخته‌شده دایره‌المعارفی در کشور، در حال تدوین است که بر اساس حروف الفبا و به زبان فارسی انجام شده است.

جلد ۱۸ این دائره‌المعارف از حرف «ط» شروع شده و تا حرف «ع» ادامه دارد؛ جلد مذکور مشتمل بر ۱۱۱ مدخل است و بخشی از این مداخل که در جلد ۱۸ دائره‌المعارف قرآن کریم استفاده شده، عبارتند از: طوبی، طور، طور سینا، طیبات، طوفان، طیور، ظرف، ظلم، ظنّ، ظهر، عاد، عاریه، عاصم، عافی، عالم، عالم آخرت، عالم غیب، عالم قبر، عام و خاص، عاید، عبادت، عبد، عبرت، عبس، عترت، عتق، عجب، عجز، عجله، عجم، عداوت، عدالت، عدد، عدل الهی، عذاب، عذر.

هدف اصلی این دائره المعارف، ارائه و آسان‌یاب‌کردن اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنی است؛ به گونه‌ای که اهل تحقیق را به مثابه منبعی مادر و ماندگار از منابع فرعی بی‌نیاز کند. در کنار این هدف، غرض عمومی تدوین دایره‌المعارف حاضر این است که مخاطبان دانش‌پژوه در حد مطالعات پایه اسلامی نیز بتوانند از پژوهش‌های استوار و اصیل قرآنی بهره گیرند.

جلد هجدهم «دائره‌المعارف قرآن کریم» منتشر شد

نثر این کتاب به‌صورت دائره‌المعارفی و معیار است و تلاش شده که مقالات ویژگی جامعیت را داشته باشد و مشتمل بر منابع دسته اول و معتبر بوده و در عین حال، مختصر باشد.

دائره‌المعارف قرآن کریم حدود سه هزار موضوع اعم از معارف، مفاهیم و اعلام قرآن را در بردارد و در بخش‌های فلسفه و کلام، عرفان و اخلاق، ادیان، فقه و حقوق، اعلام و تاریخ، معارف، مفاهیم و علوم قرآنی در حال انجام است.

مهم‌ترین ویژگی‌های دائره‌المعارف قرآن کریم عبارتند از: نگاه جامع به هریک از موضوعات و انعکاس همه دیدگاه‌های علمی، استوارى بر پایه نظام الفبایى در چینش مدخل‌ها، استفاده از منابع اصیل و متقن و دست اول، ارائه همه آراء و دیدگاه‌های مهم و مبنایی در موضوعات قرآنی، برخوردارى از نظام ارجاع درون‌مقاله‌اى و برون‌مقاله‌اى، بهره‌ورى از نثر معیاری در مقالات و اثر برگزیده در موارد متعدد در مجامع علمی و پژوهشی.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار