مدیرکل صدا و سیما خراسان رضوی:

تفکیک بین «بیان واقعیات» و «امیدآفرینی»، اجتهاد رسانه‌ای می‌طلبد

«نصرپور» دسترسی آزاد به اطلاعات را مطالبه جدی و غبارگرفته خبرنگاران برشمرد و گفت: پرهیز از سیاه‌نمایی محض در عین پرداختن به مشکلات مردم و نیز تفکیک بین «بیان واقعیات» و «امیدآفرینی»، اجتهاد رسانه‌ای می‌طلبد.
کد خبر: ۶۰۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰ - 08August 2023

تفکیک بین «بیان واقعیات» و «امیدآفرینی»، اجتهاد رسانه‌ای می‌طلبد/دسترسی آزاد به اطلاعات، مطالبۀ جدی و غبارگرفته خبرنگاران استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «محسن نصرپور» مدیرکل صدا و سیما استان خراسان رضوی در جمع اصحاب رسانه و مدیران خبرگزاری‌های استان که به دعوت فرمانده سپاه امام رضا (ع) برای عرض تبریک روز خبرنگار در مرکز صدا و سیمای خراسان رضوی حضور پیدا کرده بودند با اشاره به فرازی از فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه اگر زحمات شما خبرنگاران نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود، اظهارداشت: خبرنگار باید، تیزبین، شجاع، صریح، صادق، پژوهشگر، تاریخ‌دان و به‌روز باشد تا بتواند حقیقت را از دروغ جدا کند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید در مقایسه با نسل‌های گذشته، سبک ‌رفتاری و نگاه متفاوتی را برای خود انتخاب کرده و رویکرد و روش‌های موجود را به‌روزرسانی نمایند، ادامه داد: لازمه جنگ نرم و جنگ ترکیبی مجهز کردن خود به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی نوین رسانه‌ای است.

ضرورت اصلاح و بازسازی تصویر مشهد مقدس در افکار عمومی

مدیرکل صدا و سیما استان خراسان رضوی با اشاره به انتظاراتی که از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان می‌رود، تصریح کرد: توجه جدی به وجود مقدس امام رضا (ع) به‌عنوان مهم‌ترین عنصر هویتی کشور و مراقبت جدی از تضعیف و کم‌رنگ شدن عناصر هویتی رضوی در خبرها و گزارش‌هاست.

نصرپور با اشاره به اصلاح و بازسازی تصویر مشهد مقدس در افکار عمومی بومی، ملی و بین‌المللی ناظر به توطئه‌های معاندین در ارائه تصویری مخدوش و منفی از شهر امام رضا (ع)، خاطرنشان کرد: خبرها باید در عین اینکه با واقعیت همراه است اما مردم را ناامید نکند و هدف تنها جذب مخاطب به هر قیمتی نباشد ازاین‌رو رسالت فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران بسیار سنگین است.

این مسئول پرهیز از سیاه‌نمایی محض در عین پرداختن به مشکلات مردم را مدل رسانه‌ای حرفه‌ای در تمام دنیا دانست و تاکید کرد: البته تفکیک بین «بیان واقعیات» و «امیدآفرینی»، اجتهاد رسانه‌ای می‌طلبد که معمولاً کار ساده‌ای نیست و سختی کار خبرنگاری را بیشتر نمایان می‌کند.

مدیرکل صدا و سیما استان خراسان رضوی با تأکید بر اهتمام خبرنگاران استان از تبدیل نشدن مسائل بومی به بحران‌های ملی، گفت: توجه به اولویت‌های کشور ناظر به اسناد بالادستی همچون هویت ملی و اسلامی، محیط‌زیست و مدیریت مصرف منابع، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، کاهش فرزندآوری و سالخوردگی جمعیت، وحدت و انسجام ملی، سرمایه اجتماعی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به برخی از مطالبات خبرنگاران اشاره کرد و گفت: دسترسی آزاد به اطلاعات از مطالبات جدی خبرنگاران است. این اطلاعات از فیلتر رسانه باید عبور کند و به دست مردم برسد لذا در این مسیر باید تسهیل‌گری شود نه خدای‌نکرده مانع‌تراشی در دسترسی به اطلاعات صورت گیرد.

در جمهوری اسلامی ایران، رئیس و مدیر نداریم بلکه مسئول پاسخگو داریم

نصرپور با بیان اینکه لزوم پاسخگویی مسئولان به خبرنگاران باید تبدیل به ضرورتی قانونی شود چون در جمهوری اسلامی ایران، رئیس و مدیر نداریم بلکه مسئول پاسخگو داریم، بیان داشت: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی، گاهی بزرگ‌ترین مانع دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران هستند که این مانع باید رفع شده و تبدیل به همکاری، تعامل و هم‌افزایی شود.

مدیرکل صدا و سیما استان خراسان رضوی یادآورشد: انتظار دیگر خبرنگاران از مسئولانی که در جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند، بالا بردن آستانه تحمل و انتقادپذیری است که متأسفانه شایسته و بایسته نیست و باید از این شعار که شغل خبرنگاری، شغلی سخت و زیان‌آور است عبور کرد و تسهیلاتی ویژه برای معیشت خبرنگاران در نظر گرفت و نباید مطالبات غبارگرفته خبرنگاران، فقط در روز خبرنگار مطرح شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار