یادداشت/

صبر و صداقت

امام رضا علیه‌السلام از صبر و صداقت به‌عنوان ناجی و راهگشای زندگی انسان که منقش بر روی انگشتر حضرت موسی علیه‌السلام بوده، سخن می‌گوید که عمل به آن زیست دنیای انسان را متفاوت کرده به طوری که نظر رحمت حق را جلب و ثمره آن را در دنیا و مزرعه آخرت می‌بیند.
کد خبر: ۶۰۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳ - 12August 2023

صبر و صداقتگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «جواد رستمی» کارشناس مذهبی؛ نقش انگشتر موسی علیه‌السلام دو جمله بود که آن‌ها را از تورات گرفته بود: شکیبا باش تا مزد بگیری، راستگو باش تا بِرَهی (عیون أخبار الرضا (ع)، ج ۲، ص ۵۵)

امام رضا علیه‌السلام از دو صفت ناجی و راهگشای زندگی بر روی انگشتر حضرت موسی علیه‌السلام سخن می‌گوید که عمل به آن زیست دنیای انسان را متفاوت کرده به طوری که نظر رحمت حق را جلب و ثمره آن را در دنیا و مزرعه آخرت می‌بیند.

صبوری صفت پیامبران، اولیای خدا و ابرار و نیکان است که در برابر سختی‌ها در زندگی صبوری کرده و چون خدا را ناظر بر اعمال خود می‌دیدند این صبر و تحمل قدری آستان‌تر می‌شد.

در معارف دینی صبر بر مصائب و بلایا، صبر بر عبادات و انجام آن، صبر برگناه و ترک آن و مواردی دیگر نام برده شده که هر کدام درجه‌ای به بندگی انسان افزوده و مقام او را در منظر حق ارتقاء می‌دهد.

سفارش دوم انگشتر که صداقت و راستگویی است انسان را از گناه کبیره دروغ رهانیده و زمینه نفاق و دورویی را از بین برده و شخصیت او را در اجتماع به حسن رفتار و کمال تعریف می‌کند.

حتی اگر فکر کنیم جایی با دروغ از مشکلی رها می‌شویم و به مقصد می‌رسیم اشتباه است و از آنجا که عمر دروغ کوتاه است برملا شدن آن آسیب زیادی به انسان و شخصیت او می‌زند بنابراین برخورد با صداقت و راستگویی هرچند سخت است و از سوی دیگر تصور ایجاد مشکل، ما را به سمت دروغ سوق می‌دهد اما در نهایت یک رنگی و صداقت حتی در جایی که وظیفه‌ای را به گردن داشته و انجام نداده‌ایم از جایگاه و شخصیت ما در نظر اجتماع چیزی نمی‌کاهد و به نوعی آن نقص را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها