رونمایی از دو کتاب در «همایش ملی جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان»

همایش «ملی جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان» با رونمایی از دو کتاب «اطلس نقشه‌های جغرافیای آذربایجان» و «نهضت میهن‌پرستان ارسباران» برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵ - 05December 2015

رونمایی از دو کتاب در «همایش ملی جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان»

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، همایش «ملی جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان» از سوی موسسه تاریخ فرهنگ دیار کهن و با همکاری پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دانشگاه تبریز، موسسه مهد آزادی و مراکز علمی پژوهشی دیگر در ساختمان آرشیو ملی برگزار خواهد شد.

در این همایش ملی سخنرانیهایی از سوی محققان و پژوهشگران برجسته و بازماندگان شهدای این وقایع درباره پیامدهای جنگ جهانی دوم در آذربایجان صورت خواهد گرفت و در ادامه از دو جلد کتاب با عناوین «اطلس نقشههای جغرافیای آذربایجان» تألیف هوشنگ انوری (کتابی درباره تاریخ ایران و آذربایجان و در رد علمی ادعاهای دشمنان ایران) و همچنین کتاب «نهضت میهنپرستان ارسباران» نوشته بهزاد محمدخانی از نوادگان شهید رضاقلی محمدخانی، رهبر نهضت میهنپرستان ارسباران رونمایی خواهد شد. در این همایش فیلم مستند «استالین فرقه سی» توزیع خواهد شد. در این فیلم مستند، شکلگیری فرقه دموکرات بررسی شده است.
 
سوم شهریور سال 1320 ایران به اشغال نیروهای نظامی بیگانه در آمد. جنگ جهانی دوم در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران پیامدهایی داشت. رضاشاه از اریکه قدرت به زیر کشیده شد. در دوره چهار ساله قوای ارتش سرخ در مناطق شمالی ایران بسترهای لازم برای شکلگیری بحرانی فراهم آورد که تمامیت ارضی ایران را خدشهدار میکرد.

پیدایش فرقه دموکرات آذربایجان و کردستان از پیامدهای اصلی اشغال نواحی شمالی و شمال غرب ایران بود. شکلگیری بحران آذربایجان نه در تاریخ معاصر ایران بلکه در تحولات جهانی هم اهمیت یافت و نقطه­ای شد که جنگ سرد از آنجا آغاز شود.

همایش ملی «جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان» یکشنبه 15 آذرماه از ساعت 13 و 30 دقیقه تا 17 و 30 دقیقه در پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی برپا خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار