دبیرکل نهاد در نشست رونمایی از کتاب «خودآموز حساب سیاق»:

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است

رمضانی با بیان اینکه راه‌حل هر مسئله در حوزه فرهنگ ترسیم می‌شود، گفت: یکی از معضلات امروز کشور بحث مصرف انرژی از جمله برق، آب و سوخت است، حتماً راه حل این مسئله در حوزه فرهنگ تعریف می‌شود.
کد خبر: ۶۱۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳ - 16August 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، طی مراسمی با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی و مسئولین استانی و شهرستانی کتاب «خودآموز حساب سیاق» رونمایی شد.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در ادامه سفرهای استانی خود عصر سه شنبه ۲۴ مرداد ماه با حضور در استانداری مرکزی در مراسم رونمایی از کتاب خودآموز حساب سیاق شرکت کرد.

وی در این نشست با اشاره به دیداری که مسئولین مرکز اسناد انقلاب اسلامی با مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ داشتند، اظهار داشت: یکی از نکاتی که ایشان در این دیدار فرمودند و به آن تأکید داشتند این بود که غربی‌ها از هویت خود به سادگی کوتاه نمی‌آیند و این مثال را زدند که انقلاب فرانسه و روسیه را داشتند؛ و صدها و ده‌ها اثر با موضوعات مختلف پیرامون آن انقلاب‌ها تولید کردند و به گونه‌ای فضا را ترسیم کردند که محور گردش حوزه تاریخ، ادبیات و سیاست در این واقعه خودشان خلاصه می‌شود.

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است

وی در ادامه با اشاره به آثاری که برای ما هویت‌ساز هستند، تصریح کرد: در حال حاضر ده‌ها اثر در استان مرکزی و شهرستان‌های مختلف این استان قابلیت هویت‌سازی دارند، ولی به دلیل آنکه به این آثار به درستی پرداخته نشده، موجب شده در اکثر مواقع وجه غالب این استان صنعت آن باشد. نه اینکه بگوییم صنعت مهم نیست، که صنعت لازم و بااهمیت است، اما برای هر حل مسئله در کشور نیاز به نرم‌افزار فرهنگی داریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه راه‌حل هر مسئله در حوزه فرهنگ ترسیم می‌شود، ادامه داد: یکی از معضلات امروز کشور بحث مصرف انرژی از جمله برق، آب و سوخت است، حتماً راه حل این مسئله در حوزه فرهنگ تعریف می‌شود. ما معتقدیم حوزه فرهنگ در کنار سایر حوزه‌ها اثربخش است و باید به موضوع فرهنگ جدی‌تر و عمیق‌تر نگاه کنیم، فرهنگ زینت نیست، بلکه مسئله زیربنایی است.

وی با اشاره به سند ملی ترویج خواندن که کلیات آن در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده است، گفت: نهاد کتابخانه‌ها با راهبری شبکه ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه‌ای، بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی کشور است که این شبکه بزرگ با جدیت بحث خواندن را از طریق سند ملی ترویج خواندن دنبال می‌کند، در این سند توجه به مواد خواندنی یکی از مسائل مهم است که مدنظر قرار گرفته است و مواد خواندنی تنها کتاب نیست.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: امروز با نسل جدید کتابخانه‌های عمومی روبرو هستیم، کتابخانه، امروز تنها جایی برای کتاب خواندن وقرائت‌خانه نیست، در کتابخانه‌ها بیش از ۶۰ نوع خدمت برای ارائه تعریف شده است. یکی از بزرگترین کتابخانه‌های مرکزی کشور مربوط به اراک است که امیدواریم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد. ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هر کاری از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

نظام هویتی همه‌جانبه موجب پیشرفت جامعه می‌شود

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی نیز در این مراسم اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که هر موجودیت زنده انسانی دو شاکله مادی و معنوی دارد که در مورد اشخاص، شاکله معنوی، شخصیت آنهاست و در مورد اجتماع، شاکله معنوی، هویت نامیده می شود.

وی افزود: اگر شاکله مادی یک جامعه آسیب‌دیده باشد، قوی بودن شاکله معنوی آن جامعه را مقتدر می‌کند و می‌تواند کمبودها را جبران کند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: آنچه می‌تواند جامعه را پیشرفت دهد و موجب پیشرفت همه‌جانبه شود، نظام هویتی همه‌جانبه است به همین دلیل معتقدیم در کشور و هر استان و شهرستانی می‌توان مؤلفه‌ها و عناصر شکل‌دهنده آن شهرستان و استان و کشور را شناسایی و تقویت کرد و روابط آنها را با یکدیگر تشخیص داد و هویت را به عنوان یک ابزار و موتور محرک پیشرفت استفاده کرد.

مخلص الائمه بیان کرد: در استان مرکزی نظام هویتی در حال پیگیری است و هیئت‌های اندیشه‌ورز در این حوزه تشکیل شده است. استان مرکزی مملو از مؤلفه‌های هویتی است. از مجموعه دستگاه‌ها انتظار می‌رود که هفته‌های فرهنگی را جدی گرفته و در دستور کار قرار دهند.

فرهنگ زینت نیست، بلکه یک مسئله زیربنایی است

وی با بیان اینکه به ویژگی‌های ممیزه گروه‌های اجتماعی که آن را از دیگر گروه‌ها جدا می‌کند، مؤلفه‌های هویت گفته می‌شود، گفت: استان مرکزی مؤلفه‌های هویتی فراوان و مفاخر در قید حیات دارد که خود را وقف حفظ یک مؤلفه هویتی کرده‌اند.

در سیاق تقلب وجود ندارد

اسداله عبدلی آشتیانی، نویسنده کتاب «خودآموز حساب سیاق» نیز بیان کرد: حدود ۳۰۰ میلیون برگ سیاق در آرشیو اسناد مالی وجود دارد که باید خوانده شوند تا لایه‌های زیرین تاریخ اداری و مالی و تجاری مشخص شود.

وی افزود: سیاق ۹ ویژگی منحصر به فرد حسابداری دارد و این سیاق از راست به چپ نوشته می‌شود و صفر در این سیاق وجود ندارد.

نویسنده این کتاب همچنین ادامه داد: در سیاق به هیچ عنوان تقلب وجود ندارد و امکان جابجایی اعداد نیز جزء محالات است، دفاتری که به صورت سیاق نوشته شده از نظر گرافیکی بسیار زیبا هستند.

عبدلی آشتیانی خاطرنشان کرد: سیاق قلمرو گسترده فرهنگی را نیز شامل می‌شود و ۴ سیاق عربی، هندی، ایرانی و ترکی-عثمانی در حوزه فرهنگی وجود دارد.

گفتنی است، کتاب «خودآموز حساب سیاق» با نویسندگی اسدالله عبدلی آشتیانی و خوشنویسی کاظم محمد زمانی آشتیانی و در یک مقدمه و شانزده درس تهیه تنظیم شده است. در این کتاب تلاش شده تا به آموزش نوشتن و خواندن ارقام محاسبات سیاق دیوانی و تجاری پرداخته شود که شامل ۱۶ درس است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار