دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

کودتای ۲۸ مرداد زخمی به قدمت هفتاد سال بر پیکر ایران

کودتای ۲۸ مردادماه در سال ۱۳۳۲ دستان غرب به خصوص آمریکا و بریتانیا را برای نفوذ و انجام دخالت‌های فراوان در امور داخلی ایران باز کرد.
کد خبر: ۶۱۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ - 19August 2023

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: امروز ۲۸ مردادماه، سالروز کودتای ۲۸ مردادماه در سال ۱۳۳۲ است. کودتایی که از یک طرف دستان غرب به خصوص آمریکا و بریتانیا را برای نفوذ و انجام دخالت‌های فراوان در امور داخلی ایران باز کرد و از طرف دیگر موجب شد تا چهره آمریکا و بریتانیا برای همیشه در داخل و در میان مردم کشورمان تخریب شود. زیرا این کودتا موجب شد تا دولت ملی دکتر مصدق سرنگون شود و شاهد بازگشت دوران استبداد و دیکتاتوری پهلوی در کشور باشیم.

بریتانیا و آمریکا پشت صحنه کودتای ۲۸ مرداد

اگر بخواهیم علل و عوامل شکل‌گیری زمینه‌های اتفاق افتادن کودتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ را مورد بررسی و کنکاش قرار بدهیم، نخست باید به موفقیت دولت دکتر مصدق در ملی کردن صنعت نفت در کشورمان اشاره کنیم. اقدام بسیار بزرگی که «محمد مصدق» با حمایت دولت و مردم کشور انجام داد و به موجب آن دستان استعمارگر و غارتگر دولت وقت بریتانیا از منابع انرژی ایران برای همیشه کوتاه شد.

البته دولت وقت بریتانیا در برابر این اقدام وطن پرستانه و میهن پرستانه دکتر مصدق ساکت نماند و در مسیر مقابله با او برآمد به صورتی که پس از کش و قوس‌های فراوان و تهدیدات متعددی که علیه او و دولت مصدق انجام داد، در نهایت سرنگونی دولت دکتر مصدق را تنها راه چاره برای بازگشت دوباره به ایران و تصاحب مجدد منابع نفت و گاز کشورمان دید. در حقیقت جرقه‌های اولیه آغاز کار بر روی پروژه کودتای ۲۸ مرداد در ایران از این لحظه بود که زده شد.

بریتانیا و آمریکا پشت صحنه کودتای ۲۸ مرداد

بر این اساس شاهد بودیم که توافقات اولیه جهت انجام کودتای نظامی علیه دولت دکتر مصدق در بریتانیا انجام شد و دولتمردان این کشور تصمیم نهایی خود را برای انجام کودتا گرفتند. اما در این میان مسئله اصلی و مهم این بود که این کشور به تنهایی قادر نبود تا با سازماندهی و انجام کودتای در ایران دولت «محمد مصدق» را سرنگون کند و به همین دلیل دست کمک به سوی آمریکا دراز کرد تا بلکه بتواند با همکاری این کشور کودتای موردنظر خود را در ایران انجام بدهد.

اما نکته بسیار جالب و البته تامل برانگیز در این میان مسئله سوءاستفاده بریتانیا و فریب آمریکا به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی از خطر گسترش کومونیسم در داخل ایران و بالطبع در میان دولتمردان وقت بود. در حقیقت دولت بریتانیا با توجه به اینکه دولت آمریکا در نزاع با «شوروی» بود و خصومت بالا و فروانی را با «مسکو» بر سر کومونیسم و تلاش این کشور برای صدور این مکتب فکری در سطح جهان داشت از این وضعیت در جهت همراه کردن آمریکا برای انجام کودتا در ایران استفاده کرد.

بریتانیا و آمریکا پشت صحنه کودتای ۲۸ مرداد

در نهایت نیز پس انجام موفقت‌آمیز کودتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ شاهد بودیم که با سرنگونی دولت قانونی دکتر مصدق حکومت پهلوی به ایران بازگشت و این‌بار برای تلافی این موضوع که توسط دولت مصدق و جبهه ملی از قدرت کنار گذاشته شده بود بازگشتی دیکتاتورگونه و صدالبته خشن و مردم ستیزانه‌ای را داشت و با درپیش گرفتن این روش و شیوه مملکت‌داری برای حدود ۳۵ سال کشور را اسیر دیکتاتوری بی‌رحمانه خود کرد.

در پایان باید گفت کودتای ۲۸ مردادماه در سال ۱۳۳۲ دستان غرب به خصوص آمریکا و بریتانیا را برای نفوذ و انجام دخالت‌های فراوان در امور داخلی ایران باز کرد و از طرف دیگر موجب شد تا چهره آمریکا و بریتانیا برای همیشه در داخل و در میان مردم کشورمان تخریب شود و مردم ایران از این دو کشور به عنوان کشور‌های استعمارگر و زورگو که به دنبال سلطه بر منابع کشور‌ها هستند یاد کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار