المشاط به هیأت عمانی: کاسه صبر ما در آستانه لبریز شدن است

رئیس شورای عالی سیاسی یمن که میزبان یک هیأت از عمان بود، هشدار داد که با وجود محاصره و فشار‌های اقتصادی، ملت یمن هم به ستوه خواهد آمد و وارد عمل خواهد شد.
کد خبر: ۶۱۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷ - 20August 2023

المشاط به هیأت عمانی: کاسه صبر ما در آستانه لبریز شدن استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روز پنجشنبه (۲۶ مرداد) هیأتی از عُمان که میانجیگری مذاکرات صنعاء و ریاض را برای حل بحران یمن و پایان دادن به تجاوز نظامی ائتلاف سعودی-آمریکایی به این کشور را بر عهده دارد، به صنعاء سفر کرد و شنبه به مسقط بازگشت.

خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گزارش داد، این هیأت امروز یکشنبه به دیدار مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن رفت. در این دیدار، المشاط با اشاره به کارشکنی‌های ائتلاف سعودی-اماراتی، از تلاش‌های عمان برای تحقق صلح در یمن قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه امیدوار است این تلاش‌ها به نتایج ملموسی ختم شود که به سود ملت یمن باشد و از مشکلات آنان بکاهد، گفت: با وجود ادامه تجاوز، محاصره و تبدیل مسائل انسان‌دوستانه مانند بازگشایی فرودگاه صنعا و برداشتن محدودیت‌های اعمالی بر بندر الحدیده به دستاویزی برای مذاکراه، ادامه وضعیت کنونی برای ملت یمن میسر نیست.

این مقام یمنی همچنین گفت: صنعا حامی صلح عادلانه‌ای که حقوق ملت یمن را تضمین کند. کشور‌های متجاوز هم باید جدیت خود را در صلح ثابت کنند و این مسئله از طریق اقدامات عملی در راستای اجابت مطالبات ملت یمن به ویژه مسائل انسانی امکان‌پذیر است.

المشاط در پایان هشدار داد: صبر ملت ما در آستانه لبریز شدن است. اگر دشمن در‌ها را به روی صلح ببندد، این ملت کاملا حق دارد که از خود دفاع کند. دشمن زمان ندارد که بخواهد از مطالبات انسانی ملت یمن شانه خالی کند؛ زیرا ادامه فریبکاری و خرید زمان توسط دشمن، نتایجی در بر خواهد داشت که خوشایند آن نخواهد بود.

هیأت میانجیگر عمان پنجشنبه و چند روز پس از هشدار شدیداللحن سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر معنوی انقلاب یمن به کشور‌های متجاوز وارد صنعاء شد. عبدالملک بشدت هشدار داد که وقت‌کشی و فریب باید تمام و حق مردم یمن یا با مذاکره یا به زور باید داده شود.

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در مطلبی که در شبکه اجتمای «ایکس» (توییتر سابق) منتشر کرد گفت، هدف سفر هیأت عمانی به صنعاء، «عبور از وقفه و گره‌ای بود که در پرونده امور انسانی فوری و دارای اولویت» بود. «به میانجیگر عمانی فرصت داده شد تا آب‌های راکد را به حرکت در آورد تا از گره پیش آمده در پرونده امور انسانی... عبور شود؛ از جمله این گره‌ها، پرداخت حقوق [کارکنان دولت]و آزادی اسرا و بازگشایی فرودگاه و بندر و رفع محاصره به شکل کلی و توقف تجاوز و خروج نیرو‌های خارجی و بازسازی و جبران خسارت و تحقق صلح عادلانه است».

محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره کننده یمنی نیز در توییتی نوشت، «اگر روند مذاکرات، با اجرای بند‌های مربوط به امور انسانی آغاز نشود، نمی‌توان به نیت مثبت طرف آخر پی برد. باید این امر با بهبود بخشیدن به وضعیت فرودگاه، بندر‌ها و برداشتن بسیاری از موانع آغاز شود، زیرا محاصره هنوز در همه سطوح برقرار است».

یک منبع مطلع در صنعاء گفته بود که هیأت عمان بعد از توافق با صنعاء در خصوص پرونده‌های انسانی و اقتصادی، به مسقط بازگشته است. این هیأت با صنعاء درباره تعیین مقاصد جدیدی برای پرواز‌ها از فرودگاه صنعاء و افزایش تعداد سفر‌ها از این فرودگاه و بازگشایی برخی مسیر‌های زمینی در استان‌های الجوف، مأرب و الضالع توافق حاصل شد.

به ادعای این منبع، در خصوص پرداخت حقوق‌ها و تمدید مدت آتش‌بس بحث مفصلی انجام شده و در خصوص تعز توافقی حاصل نشده است. این منبع همچنین گفته، صنعاء بر خلاف مواضع قبلی، از خود نرمش نشان داده است؛ لذا صنعاء برای لغو ممنوعیت از صادرات مشتقات نفتی در مقابل تسهیلاتی که برای بندر الحدیده (در غرب یمن) و فرودگاه صنعاء و موضوع حقوق‌ها ارائه می‌شود، اعلام آمادگی کرده است.

در خصوص تداوم آتش‌بس، صنعاء به شرط مذاکره در این خصوص با «ائتلاف عربی» (ائتلاف متجاوز به یمن) اعلام آمادگی کرده و در خصوص پرونده اسرا و بازداشتی‌ها بزودی گشایشی رخ خواهد داد چرا که مذاکراتش از سر گرفته شده است. این منبع گفت، مذاکرات هیأت عمان و سران در صنعاء را ایران نیز پیگیری کرده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار