صنعا: مقدمات مذاکرات با ریاض فراهم شده است

عضو هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن خبر داد که در حال حاضر، مقدمات برای برگزاری مذاکرات آتی با ائتلاف سعودی-اماراتی و دولت معین عبدالملک در حال فراهم شدن است.
کد خبر: ۶۱۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲ - 20August 2023
صنعا: مقدمات مذاکرات با ریاض فراهم شده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالملک العجری» عضو هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن شامگاه امروز یکشنبه خبر داد که یک هیأت از این کشور به همراه هیأت عمان، وارد مسقط شده‌اند.
 
پایگاه خبری الخبر الیمنی به نقل از العجری گزارش داد، در حال حاضر، مقدمات برای برگزاری مذاکرات آتی با ائتلاف سعودی-اماراتی و دولت معین عبدالملک (وابسته به ریاض) در حال فراهم شدن است و این دور از مذاکرات در پایان بخشیدن به مشکلات مردم یمن، «سرنوشت‌ساز» خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه ادامه بحران در مسائل انسانی، نوع دیگری از جنگ ائتلاف علیه ملت یمن است، تصریح کرد: این اقدام، ادامه جنگی است که بسیار کشنده‌تر است.
 
روز پنجشنبه (۲۶ مرداد) یک هیأت از عمان که میانجیگری مذاکرات صنعاء و ریاض را برای حل بحران یمن و پایان دادن به تجاوز نظامی ائتلاف سعودی-آمریکایی به این کشور را بر عهده دارد، به صنعاء سفر کرد و شنبه به مسقط بازگشت. 
 
 این هیأت امروز یکشنبه به دیدار مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن رفت. در این دیدار، المشاط با اشاره به کارشکنی‌های ائتلاف سعودی-اماراتی، از تلاش‌های عمان برای تحقق صلح در یمن قدردانی کرد.
 
وی با بیان اینکه امیدوار است این تلاش‌ها به نتایج ملموسی ختم شود که به سود ملت یمن باشد و از مشکلات آنان بکاهد، گفت: با وجود ادامه تجاوز، محاصره و تبدیل مسائل انسان‌دوستانه مانند بازگشایی فرودگاه صنعا و برداشتن محدودیت‌های اعمالی بر بندر الحدیده به دستاویزی برای مذاکراه، ادامه وضعیت کنونی برای ملت یمن میسر نیست.
 
 سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر معنوی انقلاب یمن به کشور‌های متجاوز هشدار داده بود و پس از این هشدار، هیأت میانجی عمان به صنعا سفر کرد. عبدالملک بشدت هشدار داد که وقت‌کشی و فریب باید تمام و حق مردم یمن یا با مذاکره یا به زور باید داده شود.
 
«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله هم خبر داد، هدف سفر هیأت عمانی به صنعاء، «عبور از وقفه و گره‌ای بود که در پرونده امور انسانی فوری و دارای اولویت» بود. «به میانجیگر عمانی فرصت داده شد تا آب‌های راکد را به حرکت در آورد تا از گره پیش آمده در پرونده امور انسانی... عبور شود؛ از جمله این گره‌ها، پرداخت حقوق [کارکنان دولت]و آزادی اسرا و بازگشایی فرودگاه و بندر و رفع محاصره به شکل کلی و توقف تجاوز و خروج نیرو‌های خارجی و بازسازی و جبران خسارت و تحقق صلح عادلانه است». 
 
محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره کننده یمنی نیز در توییتی نوشت، «اگر روند مذاکرات، با اجرای بند‌های مربوط به امور انسانی آغاز نشود، نمی‌توان به نیت مثبت طرف آخر پی برد. باید این امر با بهبود بخشیدن به وضعیت فرودگاه، بندر‌ها و برداشتن بسیاری از موانع آغاز شود، زیرا محاصره هنوز در همه سطوح برقرار است». 
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار