در دیدار با وابستگان نظامی ۳۷ کشور جهان؛

وزیر دفاع: آمادگی ایران برای همکاری نظامی با کشور‌های همسو/ تجهیزات دفاعی ایران نقش تعیین‌کننده‌ای در صحنه‌های نبرد با تروریسم دارد

امیر سرتیپ «آشتیانی» گفت: امروز تسلیحات و تجهیزات دفاعی ایران، نقش تعیین‌کنندگی و اثربخشی خود را در صحنه‌های نبرد و بویژه مبارزه با تروریسم به اثبات رسانده و بسیاری از کشور‌ها با دیدن این واقعیت به دنبال توسعه همکاری دفاعی با جمهوری اسلامی ایران هستند.
کد خبر: ۶۱۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸ - 23August 2023

وزیر دفاعبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، اول شهریورماه) در دیدار وابستگان نظامی خارجی، اظهار داشت: به روح تمامی شهدای عرصه‌های دفاع و امنیت به‌ویژه شهدای صنایع دفاعی در جمهوری اسلامی ایران، سه وزیر شهید و همه سربازان وطن در دیگر کشور‌ها ادای احترام می‌کنم.

امیر آشتیانی افزود: ۳۱ مرداد برابر با ۲۲ آگوست در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز ملی صنعت دفاعی نام‌گذاری شده است. در ابتدا شاید یک سؤال مهم در ذهن مدعوین محترم مطرح شود که چرا در جمهوری اسلامی ایران برای صنایع دفاعی روز ملی تعریف شده است؟ در پاسخ به چنین پرسشی لازم می‌دانم در مورد اهمیت صنایع دفاعی و جایگاه آن در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران نکاتی را بیان نمایم.

وزیر دفاع بیان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف و مأموریت‌های وزارت دفاع در جمهوری اسلامی ایران، تولید قدرت و اقتدار دفاعی از طریق توسعه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنایع دفاعی با تمرکز بر طراحی و تولید نیازمندی‌های تسلیحاتی کشور است. به عبارتی دیگر، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران یک سازمان اقتدارآفرین در عرصه ملی است که تلاش می‌کند از مسیر قابلیت‌سازی و نوآوری‌های دفاعی برای کشور «مزیت راهبردی» خلق کند.

وی ادامه داد: مزیت‌های راهبردی ایجادشده از چنان اهمیتی برخوردارند که در طول چند دهه گذشته ضمن ارتقای قدرت بازدارندگی هدفمند و مؤثر دفاعی، منجر به ایجاد وزنه تعادل ثبات و امنیت در محیط منطقه‌ای و بین المللی شده است.

امیر آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نکته مهم دیگری که در خصوص صنایع نظامی باید به آن اشاره کنم، پویایی، درون‌زایی، اتکای داخلی و همچنین استقلال در صنعت دفاعی است، گفت: چنین ویژگی این امکان را به صنعت دفاعی می‌دهد که کمترین آسیب را از تکانه‌ها، تحریم‌ها و فشار‌های بیرونی دریافت کند.

وزیر دفاع اضافه کرد: همچنین خوداتکایی و عدم وابستگی خارجی در صنعت دفاعی فرصت مناسبی را برای همکاری‌های دو و چندجانبه بین المللی به‌ویژه انتقال فناوری با کشور‌های همکار فراهم خواهد آورد.

وی با اشاره به حوزه‌های مختلف فعالیت این نهاد، بیان کرد: وزارت دفاع طراحی و ساخت انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیرو‌های مسلح در حوزه‌های هوایی، دریایی، زمینی انواع موشک‌های بالستیک و کروز، انواع پهپادها، شناور‌های سطحی و زیرسطحی، تجهیزات سایبری، پدافندی، جنگ الکترونیک و هوشمندسازی مهمات و سلاح و همچنین توجه به هوش مصنوعی و نیز حوزه‌های شناختی و زیستی را با تکیه بر دانش و فناوری‌های بومی بر عهده دارد.

امیر آشتیانی ادامه داد: به موازات مزیت‌ها و ویژگی‌هایی که عرض کردم، راهبری و هدایت‌های فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) نقش مهمی در جهت‌دهی صنعت دفاعی و بکارگیری همزمان آن برای امنیت ملی و همچنین، ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین المللی داشته است.

وزیر دفاع عنوان کرد: بخش مهمی از اتخاذ راهبرد نظامی و تسلیحاتی به حوزه ژئوپلتیک تهدید در محیط منطقه‌ای و بین المللی کشور‌ها بازمی‌گردد و به‌طور قطع، زمانی می‌توان راجع به سیاست‌های تسلیحاتی یک کشور به درستی قضاوت کرد که نظام فکری نخبگان و سیاستگذاران یک کشور از محیط پیرامونی به خوبی درک شود. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، تلاش کرد تا خود را از زیر سلطه استعمار، وابستگی و بلوک‌بندی‌های دوران جنگ سرد رها کرده و مسیر استقلال و عزت خود را در سیاست خارجی طی کند.

وی افزود: این امر برآمده از تجربه تلخ تاریخی ناشی از بدعهدی و خوی استعماری قدرت‌های سلطه‌گر بوده است که به عنوان نمونه این تجربه، می‌توان به تجربه کودتای مشترک ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در سرنگونی دولت ملی مصدق اشاره کرد که در هفتادمین سالگرد آن قرار داریم.

امیر آشتیانی گفت: آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران در فاصله کوتاهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از رژیم عراق، ائتلاف دو بلوک شرق و غرب در حمایت از رژیم صدام برای نخستین بار در طول جنگ سرد، اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی و مالی، تأسیس پایگاه‌های متعدد نظامی و استقرار نیرو در محیط پیرامونی تکرار تهدید روی میز بودن گزینه جنگ علیه ایران و بالاخره تهدیدات ناشی از تروریسم افراط‌گرایی و تجزیه‌طلبی و در نتیجه، استمرار تنوعی از تهدیدات و دشمنی‌ها، شرایط اجتناب‌ناپذیر و حیاتی برای ارتقاء قدرت نظامی در کشور را با هدف دفاع از کیان و هویت ملی فراهم آورده و به همین علت ماهیت دفاع و امنیت در ایران جوهری و اساسی است.

وزیر دفاع اظهار داشت: به جرأت می‌توان گفت که بخش‌های دفاعی در خنثی کردن این تهدیدات و تحقق بازدارندگی همواره جایگاه ممتازی را برعهده داشته‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر تهدیدات مداومی که بیان شد، وزارت دفاع با توجه به تحول در ماهیت جنگ‌های نوین و با هدف پیشگیری از غافلگیری راهبردی، اکتساب قابلیت‌های حیاتی و احراز آمادگی عملیاتی در مواجهه با تهدیدات نوظهور که می‌توان از آن به عنوان آزمایشگاه جنگ‌های نوین یاد کرد را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

امیر آشتیانی افزود: مهم‌ترین اصل در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اصل دفاع بازدارنده است. بر اساس این اصل، جمهوری اسلامی ایران به تمامی اصول انسانی و اخلاقی مورد احترام جهانی پایبند بوده و اقدام نظامی را تنها در مقابل تجاوز، اشغالگری و توسعه‌طلبی مجاز می‌داند. علاوه بر این اصل، آنچه که از تجربه ارزشمند انقلاب اسلامی به دست آمد، توجه و تأکید بر امنیت مردم پایه است که جزء اصول خدشه‌ناپذیر نظریه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.

وزیر دفاع با بیان اینکه مطالعه تحولات امنیتی در نظام بین الملل در دهه‌های اخیر نشانه‌هایی از شکل‌گیری نظم جدید و هندسه قدرت جهانی را فراروی ما قرار می‌دهد، گفت: اگرچه روند‌های حاکم بر نظام جهانی هنوز در مرحله توسعه و تکامل هستند و نمی‌توان در مورد آن‌ها بصورت قطعی قضاوت کرد. با این وجود، بررسی‌های عالمانه و دقیق در مورد «ماهیت»، «چرایی» و «چگونگی» چنین تحولی نیازمند تعاملات و هم‌فکری بیشتر است.

وی ادامه داد: با این وجود لازم است بدانیم که جهت‌گیری‌های دفاعی در سطح جهان بیشتر به کدام مقوله توجه دارند؟ «دفاع برای رقابت و برتری؟» یا «دفاع برای امنیت؟»

امیر آشتیانی افزود: برخی مصادیق چنین تصویری را می‌توان در موضوعاتی، چون افزایش تمایل غرب و ناتو به اجرای سیاست‌های توسعه طلبانه و هژمونیک، توسعه جنگ‌های نیابتی و تروریسم به‌عنوان ابزار سیاست‌های برتری‌جویانه، تخریب بنیان‌های نظام کنترل تسلیحات، افزایش جرایم سایبری، بیوتروریسم، افراط‌گرایی، تجزیه‌طلبی، چالش‌های زیست محیطی، استفاده از ابزار تحریم برای اطاعت‌پذیرسازی کشور‌های مستقل و سایر موضوعات به وضوح مشاهده کرد.

وزیر دفاع در ادامه تأکید کرد: آنچه که در این میان حائز اهمیت و توجه است، هم‌صدایی و هم‌گرایی کشور‌های مستقل و منتقد نظم امنیت ناعادلانه کنونی و حرکت به سمت چند صدایی تکثر و استقرار نظام عادلانه مبتنی بر چندجانبه‌گرایی است و این درس بزرگ تاریخ است که استفاده از ادبیات و رفتار مبتنی بر زور هژمونی و سلطه تداوم نخواهد یافت.

وی اضافه کرد: ضمن آن که اوج‌گیری رقابت‌های استراتژیک امکان و کنشگری فعال برای قدرت‌ها و بازیگران مستقل را نیز فراهم ساخته است.

امیر آشتیانی ضمن تأکید بر چندجانبه‌گرایی در جهان امروز، گفت: در همین رابطه باید به این نکته توجه داشت که بخش مهمی از ریشه بحران‌ها و مناقشات کنونی در جهان به رویکرد مداخله‌جویانه کشور‌های قدرتمند و بی‌اعتنایی به ملاحظات امنیتی سایر کشور‌ها بازمی‌گردد. بطور قطع یکی از راهکار‌های مقابله با نظام تک‌قطبی، تقویت رویکرد‌های چندجانبه‌گرایانه است.

وزیر دفاع افزود: این واقعیت موجب شده که در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، همکاری و عضویت در سازمان‌ها و نهاد‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانند بریکس اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان آمده است، به دلیل آن‌که می‌توانند نقطه تلاقی منافع و امنیت مشترک منطقه‌ای و جهانی باشند، مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به سازمان همکاری شانگهای، تأکید کرد: سازمان همکاری شانگهای از زمان تأسیس با برخورداری از ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی اکنون به یک نهاد تأثیرگذار در روند‌های منطقه‌ای و جهانی و ضامن صلح و ثبات و احترام به حقوق ملت‌ها تبدیل شده است؛ بنابراین باید انتظار داشت که تجربیات و دستاورد‌های گران‌بهای این سازمان در مسیر تقویت سیاست‌های موازنه‌ساز و توسعه چند جانبه‌گرایی مورد استفاده بیشتر قرار گیرد.

امیر آشتیانی خطاب به وابستگان دفاعی و نظامی حاضر، گفت: حضور شما در ایران برای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همینطور متقابلاً برای شما یک فرصت مهم و منحصر به فرد به شمار می‌رود و قطعاً فلسفه تشکیل چنین نشست‌ها و برنامه‌هایی تقویت فهم و درک بیشتر از یکدیگر و مهم‌تر از آن ساخت و ایجاد یک رابطه دو سویه سودمند و توأم با احترام متقابل است.

وزیر دفاع ادامه داد: صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهیدان بزرگی مانند شهید فخری‌زاده و مدد زحمات همکاران من، امروز به سطحی از بلوغ و شکوفائی رسیده که می‌تواند به محل پیوند و نقطه اتصال مناسبات دفاعی فنی و فناورانه با کشور‌های مستقل و همسو قرار گیرد.

وی عنوان کرد: امروز تسلیحات و تجهیزات صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، نقش تعیین‌کنندگی و اثربخشی خود را در صحنه‌های نبرد و بویژه مبارزه با تروریسم به اثبات رسانده و بسیاری از کشور‌ها با دیدن این واقعیت به دنبال توسعه همکاری دفاعی با جمهوری اسلامی ایران هستند.

امیر آشتیانی افزود: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب دیپلماسی دفاعی فعال، آمادگی خود را برای برقراری و توسعه مناسبات دفاعی و راهبردی با همه کشور‌های مستقل و همسو مبتنی بر اصل امنیت، جمعی احترام متقابل و تحکیم صلح و ثبات اعلام می‌کند.

وزیر دفاع تصریح کرد: پیام همیشگی دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران، پیام، صلح، دوستی، ثبات و امنیت برای همه کشور‌های همسایه منطقه و جهان است. به همین دلیل، امروز ما به طور جدی درصدد توسعه دیپلماسی دفاعی دو و چندجانبه و مشارکت فعال در ترتیبات امنیتی منطقه‌ای و بین المللی هستیم.

وی ادامه داد: در همین رابطه باید یادآوری کنم که پیرو پایان محدودیت‌های شورای امنیت در حوزه تسلیحاتی متعارف در سال ۲۰۲۰، در اکتبر سال جاری میلادی نیز، محدودیت‌های تسلیحاتی موشکی ناشی از قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل توافقنامه برجام نیز خاتمه پیدا می‌کند.

امیر آشتیانی گفت: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران که پیش از این به خاطر وضع تحریم‌های غیرعادلانه دچار محدودیت‌هایی در این حوزه‌ها شده بود، بدون هیچ‌گونه محدودیت بین‌المللی می‌تواند در زمینه نظامی و دفاعی با کشور‌های مستقل و همسو همکاری و تعامل داشته باشد.

وزیر دفاع اضافه کرد: در این راستا، معاونت امور بین الملل وزارت دفاع به‌عنوان نهاد متولی دیپلماسی دفاعی در وزارت دفاع آمادگی کامل جهت تعامل و همکاری با شما را داراست.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار