مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

محرم‌شهر مختص همه اقشار جامعه است/ هیچ‌کس نمی‌تواند با امام حسین (ع) دربیفتد

زیبایی‌نژاد در مورد محرم‌شهر گفت: ما خواستیم کار‌هایی انجام دهیم که با ابزار هنر و ابزار جدید، بتوانیم اقشار مختلف و اقشار بیشتری را دعوت کنیم و مخاطب بیشتری داشته باشیم. ما محلی را انتخاب کردیم که تجمع یک‌سری اتفاقات باشد تا همه بیایند و در آن شرکت کنند.
کد خبر: ۶۱۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۴ - 24August 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محرم‌شهر از ۲۰ محرم آغاز شده است و تا هشتم ماه صفر ادامه دارد. «مصطفی زیبایی‌نژاد» مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اظهار داشت: برخی کارها، کار‌های محله‌محور هستند، برخی کارها، کار‌های منطقه محور هستند و یک سری کارها، الگو و بزرگ هستند. ما از یکی، دو ماه قبل در رویکرد مدیریت شهری، دو سه مدل کار را طراحی کردیم.

وی افزود: برای مثال در عید نوروز امسال برای برنامه‌های شاد که زمان عید نوروز نیاز مردم هست و همچنین اینکه ماه رمضان است، برنامه معنوی است. از آنجا که رمضان و نوروز با هم تلفیق شده‌اند، ما با خود فکر کردیم که، چون هم ماه رمضان است و عید نوروز و این ایام مردم تعطیل هستند و هوا خوب است و اغلب مردم شب‌ها بیدارند و در پارک‌ها و خیابان‌ها حضور دارند، برنامه‌ای را طراحی کنیم که برای مردم کاری انجام داده باشیم.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: در این سه مدل، ۲۲ پارک محلی را مشخص کردیم، هشت پهنه در تهران را به‌عنوان برنامه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مشخص کردیم که آن‌ها عبارتند از پارک‌های ملت، بوستان پلیس (سمت شمال شرق)، بوستان آزادگان (سمت جنوب شرق)، لاله (سمت مرکز)، بوستان ولایت (سمت جنوب غرب)، بوستان آزادی (سمت غرب)، بوستان نهج‌البلاغه (سمت شمال غرب) و یکی هم برنامه خاص و الگو در پارک ملت در سمت شمال برگزار شد که مجموعه خودمان آنجا مستقر شد و آن برنامه را مدیریت کرد.

محرم‌شهر مختص همه اقشار جامعه است/ هیچ‌کس نمی‌تواند با امام حسین (ع) دربیفتد

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران افزود: برنامه‌ریزی ما اینگونه است که در محله‌ها باید یک‌سری اتفاقات بیفتند و در مناطق هم یک اتفاق بیفتند و یک‌سری اتفاقات هم، به‌عنوان اتفاقات خاص رسانه‌ای هستند که الگو بوده و برای موارد دیگر الگو می‌شوند.

وی در مورد برنامه الگو گفت: هدف برنامه الگو این است که هم برای خود مناطق الگوسازی می‌شود اینگونه که خودشان شبیه آن برنامه الگو را در سطح خودشان انجام می‌دهند و هم در کشور الگو می‌شود.

زیبایی‌نژاد در مورد برنامه ولادت امام رضا (ع) چنین توضیح داد: برای مثال؛ در ولادت امام رضا (ع) نیز ما ۹ منطقه را مشخص کردیم. ۹ شب در دهه کرامت در مناطق برنامه بود و برنامه مرکزی آن، یک شب در میدان خراسان به نام «اجتماع امام رضایی‌ها (ع)» برگزار شد.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: این‌ها برنامه‌های مناسبتی هستند. در کار‌های دیگر از جمله هویت شهری و هویت‌هایی که کار می‌کنیم هم همینطور است. در محله و منطقه یک‌سری کار دارد انجام می‌شود، برای مثال در مورد مناطق، ما مناطق را نام‌گذاری کردیم؛ برای مثال، منطقه ۸، منطقه ثامن است، منطقه ۱۷، منطقه «دارالشهدا» است. هرکدام از مناطق نام‌گذاری شده‌اند.

محرم‌شهر مختص همه اقشار جامعه است/ هیچ‌کس نمی‌تواند با امام حسین (ع) دربیفتد

وی در مورد تقویت هیئات گفت: در ایام محرم هم ما یک‌سری کار‌ها و هیئت‌ها داشتیم. یکی از کار‌هایی که ما در دهه اول محرم انجام دادیم، این بود که هیئات را تقویت کردیم و به آن‌ها کمک کردیم. وظیفه ما نسبت به هیئات همین است. هیئت‌های بزرگ، محلی و منطقه‌ای نیز به همین ترتیب هستند.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: جدای از این کارها، ما هیئات نوجوان را راه‌اندازی، توسعه و فعال کردیم. هیئاتی راه افتادند، هیئت‌هایی وجود داشتند و ما آن‌ها را شناسایی و تقویت کردیم و برخی هیئت‌ها را راه انداختیم، از این قبیل کار‌ها بودند. اینطور نیست که ما فقط هیئت راه بیاندازیم؛ بلکه برخی هیئت‌ها را هم باید پشتیبانی کنیم و توسعه بدهیم.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران افزود: ما دو کار انجام دادیم که کار محوری محرم ما در شهرداری شد. یکی از آن‌ها خیمةالحسین (ع) در میدان هفت تیر بود که نیرو‌های سازمان زیباسازی آن را آماده و برپا کردند و در آن هیئت برگزار کردند.

وی در مورد محرم‌شهر گفت: برنامه دیگری که از آن خاص‌تر بود، برنامه «محرم‌شهر» بود که در میدان آزادی برگزار شد. این ایده از یکی، دو ماه قبل (بعد از برنامه «بهار ایران» که در نوروز داشتیم و برگزار شد) در ذهنمان بود که برای محرم یک کار خاص انجام دهیم که اقشار مختلف در آن شرکت کنند.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: ما می‌توانستیم هیئتِ صِرف برگزار کنیم؛ حتی یک ایده این بود که تکیه بزنیم، اما خواستیم کار‌هایی انجام دهیم که با ابزار هنر و ابزار جدید، بتوانیم اقشار مختلف و اقشار بیشتری را دعوت کنیم و مخاطب بیشتری داشته باشیم؛ لذا در ذهنمان این بود که محلی را انتخاب کنیم که تجمع یک‌سری اتفاقات باشد تا همه بیایند و در آن شرکت کنند. داشتیم این برنامه را طراحی می‌کردیم که به ایده این کشتی (سفینةالنجاة) هم رسیدیم. ایده این کشتی در سال گذشته در شیراز عملی شده بود، اما در ابعاد کوچکتر. این کشتی، بخشی از این محرم‌شهر است که البته بخش جذابی هم هست.

محرم‌شهر مختص همه اقشار جامعه است/ هیچ‌کس نمی‌تواند با امام حسین (ع) دربیفتد

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران افزود: برنامه‌ریزی ما در مورد برنامه «محرم‌شهر»، این بود که بتوانیم ۱۰-۱۵ شب در سطح تهران برنامه‌ای بگیریم که این برنامه مختص همه اقشار باشد؛ نه فقط بچه‌مذهبی‌ها و هیئتی‌ها.
وی در تشریح برنامه‌های این محرم‌شهر گفت: محرم‌شهر شامل یک «کشتی سفینةالنجاة» است و پیش از مغرب هیئت نوجوانان روی عرشه آن هیئت برگزار و سینه‌زنی می‌کنند. همچنین گروه‌های هنری و گروه‌های دمام‌زن می‌آیند. این محرم‌شهر چای‌خانه هم دارد.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: ما محرم‌شهر را به‌صورت خیمه‌ای برگزار کردیم. خیمه شهید سلیمانی که چای‌خانه شهید سلیمانی است و خادمیاران امام رضا (ع) در آن چای و دمنوش ایرانی و شربت پخش می‌کنند. روبه‌روی آن، خیمه ابومهدی المهندس است که در آن قهوه و چای عراقی می‌دهند و خیمه‌های پذیرایی هستند که گروه‌های مردمی در آن شرکت می‌کنند و ما به آن‌ها کمک می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در مورد نمایشگاه ملزومات اربعین گفت: کنار آن، نمایشگاه ملزومات اربعین را زدیم که نیازمندی‌های پیاده‌روی اربعین را عرضه کنیم، کنار آن حسینیه کودک زدیم؛ چون محور تمام کار‌های ما، خانواده است. اگر طراحی می‌کنیم، کل خانواده را می‌بینیم. دهکده‌های بهار ایران که در نوروز انجام دادیم، هم همینطور بود. برای کودک در «حسینیه کودک» برنامه‌ریزی شده است، برای نوجوانان هم برنامه‌ریزی‌هایی شده است، خانواده خرید می‌کند و بعد از اذان مغرب هم سوگواری امام حسین (ع) برگزار می‌شود و هر روز یکی از سخنرانان و مداحان معروف را دعوت می‌کنیم. کنار آن گروه سرود، تئاتر و نقاله‌خوانی است که جذاب بوده و مردم آن را دوست دارند و پخش زنده تلویزیونی هم هست.

وی در مورد هماهنگی برای صدور گذرنامه در محرم‌شهر اظهار داشت: یک ایده هم به ذهنمان رسید که اگر بتوانیم با پلیس گذرنامه هماهنگ کنیم که در اینجا گذرنامه صادر کند که مردم که صبح گرفتارند و نمی‌توانند کار‌های گذرنامه خود را انجام دهند، در اینجا کار‌های گذرنامه خود را انجام دهند.

محرم‌شهر مختص همه اقشار جامعه است/ هیچ‌کس نمی‌تواند با امام حسین (ع) دربیفتد

زیبایی‌نژاد افزود: هماهنگی‌هایی با سردار رادان انجام شد، وی دستور داد و با رئیس پلیس گذرنامه هماهنگی شد و آن‌ها آمدند و آنجا مستقر شدند. از آنجایی که کسی از آن مطلع نبود، روز اول خبری نبود، سردار ذوالقدری اینجا آمد و مصاحبه کرد و ما آن را در تمام رسانه‌ها پخش کردیم، از فردای آن روز دیدیم که صف طولانی تشکیل شده است و مجبور شدیم که خیمه آن‌ها را عوض کنیم.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: آن‌ها هم تعداد افسرانشان را بیشتر کردند و کمک و حمایت کردند. روزانه حدود ۲ هزار- سه هزار نفر فقط برای گذرنامه می‌آیند. کار‌های گذرنامه اینجا انجام می‌دهند و دو روز بعد آن را تحویل می‌گیرند. حتی تمدید گذرنامه هم در اینجا انجام می‌شود.

ما تصمیم گرفتیم که نیاز‌های مردم را در اینجا فراهم کنیم. دو عکاس برای عکس‌های گذرنامه گذاشتیم. کار دیگری که انجام می‌شود، وکالت‌نامه محضری برای بانوان و زیر ۱۸ ساله‌ها است که قیّم در همینجا امضا می‌کند و اثر انگشت می‌زند و کار مردم همینجا به‌سرعت راه می‌افتد و دیگر قرار نیست کلی هزینه کنند.

وی در مورد آیین بدرقه زوار اربعین گفت: ما هر سال آیینی را برگزار می‌کنیم که از سال قبل شروع شده است که آن، آیین بدرقه زوار اربعین بود که سال قبل آن را در مصلی برگزار کردیم، اما امسال زیرساخت در اینجا آماده است.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: آیین بدرقه زوار اربعین هم با تمام مجموعه‌هایی که با هم در ارتباط هستیم از جمله مجموعه‌های خاتم‌الاوصیا (ص)، قرب، صدا و سیما، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و تمام مجموعه‌های اثرگذار فرهنگی انجام می‌شود. قرار است این بدرقه روز جمعه، سوم شهریور در همین میدان آزادی بعد از نماز برگزار می‌شود.

محرم‌شهر مختص همه اقشار جامعه است/ هیچ‌کس نمی‌تواند با امام حسین (ع) دربیفتد

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: این اجتماع، یک اجتماعی است که اربعینی‌ها یعنی کسی که دوست دارد؛ چه اربعین بخواهد برود و چه کسی که جا می‌ماند و نمی‌رود، در آن شرکت می‌کنند. یک فضای دل‌نشین است و تمام کسانی که عاشق اربعین هستند، در این اجتماع شرکت می‌کنند که این اجتماع بیشتر با رویکرد نوجوان است؛ چون کار‌های ما در امسال روی محور نوجوانان بوده است. ویژه‌تر دانش‌آموزان.

وی در توضیح اینکه چرا نام این سوگواره را محرم‌شهرگذاشته‌اند، گفت: در ذهنمان این بود که یک شهر کوچکی از فعالیت‌های محرمی راه بیاندازیم که این شهر جای جذابی دارد که کشتی دارد و جایی از آن مراسم برگزار می‌شود و جایی از آن، نمایشگاه برقرار است و جایی هم بخش پذیرایی دارد. بخشی از آن هم بخش اجتماعی آن است و به همین خاطر می‌گویم یک شهر کامل است.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: ما اعتقاد داریم که ما امام حسینی‌ها، فقط نذری نمی‌دهیم یا آنکه فقط سینه نمی‌زنیم؛ بلکه اهل راه انداختن کار مردم هم هستیم. یک دیوار آرزو‌ها در آن بالا شکل گرفته است. روز عید غدیر، افراد سازمان اجتماعی ما جلسه‌ای را برای بچه‌های کار ترتیب داده بودند و آن‌ها آرزو‌های خود را روی آن نوشته بودند که آن‌ها را روی این دیوار چاپ کرده‌اند و تجمیع آن را هم نوشته‌اند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران اظهار داشت: در اینجا بچه‌ها نذورات مردم را جمع می‌کنند، ممکن است یک نفر خود، آرزو را برآورده کند و یک نفر هم می‌گوید من مبلغی را می‌دهم و شما تجمیعی آن را خرج کنید.

وی در تبیین مثال از فعالیت‌های اجتماعی که جمعیت امام رضایی‌ها در محرم‌شهر انجام داده است، افزود: جمعیت امام رضایی‌ها در اینجا غرفه برای نذر آب سیستان و آزادسازی هشت زندانی گرفته است و کار‌های اجتماعی از این قبیل انجام شده است یا هلال احمر آمده و اعلام کرده است که هرکه دارو‌های اضافه در خانه‌اش دارد اینجا بیاورد، آن‌ها اینجا غربالگری می‌شوند، دارو‌های سالم برای زوار اربعین می‌روند.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: یک سری کار‌های اجتماعی از این قبیل هم ما در اینجا عملی می‌کنیم که انواع مختلفی از مجموعه فعالیت‌هایمان باشد و شهرک کوچک محرمی باشد. ما اینجا را به این علت محرم‌شهر گذاشتیم که سال‌های بعد هم بتوانیم آن را ادامه دهیم.

محرم‌شهر مختص همه اقشار جامعه است/ هیچ‌کس نمی‌تواند با امام حسین (ع) دربیفتد

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران افزود: کلاه‌خود برنامه «از سرگذشت» که به نام «کلاهخود حضرت عباس (ع)» در اینجا نصب شد، دکور برنامه از سرگذشت بود که در شبکه نسیم پخش شد. این برنامه، برنامه مشارکتی ما بود و آن را به اینجا آوردیم. قرار است این کلاهخود بعداً جایی در شهر قرار بگیرد که، چون جنس آن، متفاوت است، زمان دارد؛ برای مثال محرم و صفر.

وی در مورد برنامه جاماندگان اربعین گفت: از آنجایی که موکب‌داران درگیر اربعین می‌شوند، بعد از هشت صفر که اتمام این برنامه است، ادامه برنامه‌ها، جاماندگان اربعین در تهران است که از میدان امام حسین (ع) آغاز می‌شود و تا شهر ری، حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه دارد و سازمان فرهنگی هنری ما مسئولیت آن را برعهده دارد.

زیبایی‌نژاد در پایان افزود: کسی نمی‌تواند با امام حسین (ع) دربیفتد. ما هم همه واسطه هستیم؛ یعنی حتی اگر ما این کار‌ها را هم نکنیم، کسی نمی‌تواند با امام حسین (ع) دربیفتد. همه کمک‌‎ها واسطه هستند. اصل جریان، خود کشتی است و روایت «إنَّ الحسین مصباح‌الهدی و سفینة النجاة» کشتی امام حسین (ع) سرعت بیشتری از همه دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار