رئیس سازمان انرژی اتمی:

کشور تحت پوشش سامانه‌های پرتودهی قرار می‌گیرد

اسلامی گفت: استفاده از سامانه‌های پرتودهی در معیشت مردم، سلامت جامعه، ایجاد اشتغال، تقویت و توسعه صنعت و فناوری بسیار موثر است. استفاده از سامانه‌های پرتودهی کمک می‌کند تا سهم ما در بازارهای هدف؛ پایدار بماند.
کد خبر: ۶۱۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹ - 29August 2023

کشور تحت پوشش سامانه‌های پرتودهی قرار می گیردبه گزارش دفاع‌پرس از آذربایجان‌ شرقی، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی، ظهر امروز در آیین رونمایی از سامانه پرتودهی خودحفاظ گامای دوجداره با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در شهرستان بناب اظهار داشت:  امروز با حضور استاندار محترم آذربایجان شرقی و مسوولان محلی شهرستان بناب از سامانه پرتودهی خودحفاظ گامای دوجداره با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز رونمایی شد،‌ این سامانه آخرین نمونه‌‌ای است که در این فرایند تعریف و برای ساخت آن برنامه‌ریزی شده بود.

وی افزود: ساخت سامانه‌های مولد پرتو بسیار مهم است و همکاران ما در این مدت توانستند نمونه‌های مختلفی از این سامانه را به شکل مهندسی شده، طراحی و تولید کنند که بنده قدردان تلاش این عزیزان هستم و به آنان افتخار می‌کنم.

اسلامی عنوان کرد: در گام نخست در نظر داریم تا با یاری خداوند و تا پایان دولت سیزدهم هر کدام استان‌های کشور را حداقل با یکی از این مراکز تجهیز کنیم. البته در این مسیر امیدواریم شاهد همکارهای‌های مورد انتظار از سوی بخش خصوصی و دستگاه‌های مرتبط برای به ثمر رسیدن این طرح‌ها با سرعت بالاتری باشیم تا بتوانیم برنامه‌های خود را در این بازه زمانی محقق کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: ظرف سه سال کل مناطقی که باید به ظرفیت بهره‌برداری از سامانه‌های پرتودهی برسد را انشاالله پوشش خواهیم داد.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه بیان کرد: موضوع مهم این است که سامانه مورد نظر هم موجب آفت‌زدایی محصولات کشاورزی می‌شود و هم قادر است ظرفیت ماندگاری و نگهداری این محصولات را افزایش ‌دهد و نیز می‌تواند از ضایعات و هدررفت محصولات و مواد غذایی جلوگیری کند.

اسلامی با اشاره به اینکه با استفاده از این سامانه موانع صادرات محصولات کشاروزی نیز از بین می‌رود؛ گفت: استفاده از سامانه‌های پرتودهی در معیشت مردم، سلامت جامعه، ایجاد اشتغال، تقویت و توسعه صنعت و فناوری بسیار موثر است. استفاده از سامانه‌های پرتودهی کمک می‌کند تا سهم ما در بازارهای هدف؛ پایدار بماند.
 
وی تاکید کرد: از سال‌های پیش می‌توانستیم پرتودهی محصولات کشاورزی را انجام دهیم اما متاسفانه به دلایل گوناگون به این مورد توجه واقع نشد. در سال‌های گذشته از یک سامانه برای پرتودهی لپه استفاده می‌شد که پرتودهی یک محصول را پوشش می‌داد و بر اساس اظهارات شخصی که از این سامانه استفاده می‌کند؛ محصولی که به فروشگاه‌ها فرستاده می‌شود تا ماه‌ها بدون هیچ‌گونه آفتی، سالم باقی می‌ماند و برای آن‌ها شکوفایی مالی و اقتصادی ایجاد کرده است.   
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی چنین سامانه‌هایی می‌تواند در کل کشور نصب شود و برای همه محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. به گفته اعضای اتاق بازرگانی به این سامانه‌ها برای پرتودهی خشکبار استان به شدت نیاز است که به یاری خداوند سامانه پرتودهی «خودحفاظ گامای دوجداره با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز» که امروز از آن رونمایی و بهره‌برداری شد؛ در خدمت همه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

آیین رونمایی و بهره‌برداری از سامانه پرتودهی «خودحفاظ گامای دوجداره با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز» با حضور  «محمد اسلامی» معاون رییس‌جمهور و رییس‌ سازمان انرژی اتمی، دکتر «سیدپژمان شیرمردی» معاون سازمان و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای و نیز مسوولان استانی و محلی در مجتمع پرتوفرآیند شمال غرب کشور برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار