معاون سازمان انرژی اتمی ایران:

سازمان انرژی اتمی ایران توانسته‌ در حوزه امنیت غذایی نقش داشته باشد

«شیرمردی» گفت: امنیت غذایی یکی از نخستین چالش‌های پیش روی جوامع است که سازمان انرژی اتمی ایران در نظر دارد نقش خود را در این زمینه ارتقا دهد. یکی از مصداق‌ها در این زمینه، ساخت دستگاهی است که با آفت‌زدایی می‌تواند محصولات کشاورزی را در مدت زمان بیشتری سالم نگه دارد.
کد خبر: ۶۱۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹ - 29August 2023

توانسته‌ایم در حوزه امنیت غذایی نقش داشته باشیمبه گزارش دفاع‌پرس از آذربایجان‌ شرقی، «سیدپژمان شیرمردی» معاون سازمان انرژی اتمی ایران، امروز در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه پرتودهی خودحفاظ گامای دو جداره با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز، در بناب اظهار داشت: امروز شاهد رونمایی از نخستین دستگاه بزرگ خود حفاظ پرتودهی محصولات کشاورزی بودیم که قابلیت پرتودهی روزانه ۱۰۰ تن محصول را دارد و مجهز به چشمه‌های گسیلنده پرتو گاما کبالت ۶۰ می‌شود.

وی گفت: این دستگاه در راستای حل چالش‌های چهارگانه مدنظر سازمان انرژی اتمی ایران ساخته شد، زیرا در سازمان، این چالش‌ها از اولویت بالایی برخوردار است.

شیرمردی تصریح کرد: چالش‌های بعدی در حوزه سلامت، محیط زیست و انرژی است. در این زمینه نیز اقدامات فراوانی را در سازمان انرژی اتمی ایران انجام داده‌ایم تا بتوانیم نقش بسزایی را در آینده کشور داشته باشیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با بیان اینکه سامانه ساخته شده یک نمونه منحصر به فرد در دنیا به شمار می‌آید، گفت: این سامانه از آن جهت منحصر به فرد است که طراحی ویژه‌ای دارد و مستندات علمی در مورد ساخت چنین دستگاهی با این میزان تولید و طراحی در دنیا وجود ندارد.

 وی بیان کرد: این دستگاه همان‌طور که گفته شد توانایی پرتودهی تا ۱۰۰ تن محصول را در روز دارد که یکی از قابلیت‌های مهم این دستگاه محسوب می‌شود و بابت طراحی و ساخت آن به همکاران خود افتخار می‌کنیم. زیرا توانسته‌ایم در حوزه امنیت غذایی نقش داشته باشیم و این اتفاق بسیار خوشحال کننده است.

وی درباره مدت زمان مورد نیاز برای تولید انبوه این دستگاه و مناطق نصب و بهره‌برداری از آن‌ها توضیح داد: تمامی تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در سازمان انرژی اتمی ایران با رویکرد «محصول محوری» است تا بتوانیم نیازهای کشور را تامین کنیم. در این زمینه ۱۲ نقطه دارای ظرفیت بالای کشاورزی در کشور شناسایی شده که قرار است به جز این دستگاه با تجهیزات پرتودهی مختلف نیز از این مناطق پشتیبانی شود و همچنین برنامه‌ریزی شده که تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم دستگاه‌ها را در ۱۲ نقطه کشور نصب کنیم تا مردم عزیزمان از این ظرفیت خوب بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار