جنگ تبلیغاتی آمریکا از بیم افزایش نفوذ بریکس

خبرگزاری فرانسه در تحلیلی به افزایش جنگ تبلیغاتی آمریکا بعد از گسترش بریکس پرداخته است.
کد خبر: ۶۱۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۴ - 29August 2023

جنگ تبلیغاتی آمریکا از بیم افزایش نفوذ بریکسبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک رسانه غربی نوشته ایالات متحده آمریکا گسترش گروه بریکس را یک زنگ هشدار تلقی می‌کند، اگرچه عده کمی در واشنگتن این مسئله را یک تهدید فوری می‌دانند.

خبرگزاری فرانسه نوشته ایالات متحده آمریکا همزمان با گسترش بریکس، تبلیغات ارتباطی با کشور‌های در حال توسعه را شتاب بخشیده، اگرچه عده کمی در واشنگتن، از جانب این باشگاه تحت حمایت چین تهدید احساس می‌کنند.

گروه بریکس متشکل از برزیل، چین، هند، روسیه و آفریقای جنوبی در نشستی هفته گذشته با اضافه شدن ۶ عضو جدید به این گروه موافقت کردند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین این رویداد را «لحظه‌ای تاریخی» توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، همزمان با نشست سران بریکس در ژوهانسبورگ، دولت «جو بایدن» بر وعده‌های خود برای افزایش حمایت‌های مالی از کشور‌های در حال توسعه از طریق «بانک جهانی» و «صندوق بین‌المللی پول» تأکید کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن وعده داد آمریکا تلاش‌ها برای اصلاح این دو بانک مستقر در واشنگتن را در نشست آتی گروه ۲۰ در دهلی نو افزایش خواهد داد.

طبق آنچه خبرگزاری فرانسه گزارش داده بخش دیگری از جنگ تبلیغاتی آمریکا را تلاش برای پر رنگ کردن خروج روسیه از توافق صادرات غلات برای کشور‌های در حال توسعه تشکیل می‌دهد.

واشنگتن البته در پیام‌های علنی سعی کرده اهمیت گسترش بریکس را کوچک جلوه دهد و گفته که هر کشوری می‌تواند شریکان تجاری خودش را خودش انتخاب کند.

سالیوان چند روز پیش در جمع خبرنگاران گفت: «ما بریکس را سازمانی نمی‌دانیم که در حال توسعه به سمت نوعی رقیب ژئوپولتیک برای ایالات متحده یا طرف‌های دیگر باشد.»

با وجود این، خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان نوشته است که توسعه بریکس دست‌کم نشان‌دهنده تقاضا برای یافتن راه‌هایی جدید برای پرداختن به نیاز‌های برآورده‌نشده در عرصه اقتصادی است.

«سارانگ شویدور»، مدیر برنامه جهان جنوب در اندیشکده کوئینسی گفت که کشور‌های نوظهور «دنبال راه‌های جایگزین» برای نظم تحت رهبری آمریکا هستند نه «راه‌های جانشین.»

خبرگزاری فرانسه نوشته در بیانیه نشست بریکس به فروپاشی رکن حل و فصل اختلاف در سازمان تجارت جهانی بعد از اقدامات دولت دونالد ترامپ اشاره شده است.

بایدن اقدامات در زمینه مسائل آب و هوا در داخل آمریکا را افزایش داده، اما در اثر مخالفت‌های حزب جمهوری‌خواه بعید است ایالات متحده بتواند تا سال ۲۰۲۴ به وعده بایدن برای نزدیک شدن به کمک سالانه ۱۱ میلیارد دلار برای کمک به کشور‌های در حال توسعه که بیشترین آسیب را از مسائل آب و هوا دیده‌اند نزدیک شود.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشته است: «برای واشنگتن، نگران‌کننده‌ترین بخش توسعه بریکس اضافه شدن ایران است: کشوری که عضویت در این ساختار را راهی برای خروج از انزوای تحت رهبری آمریکا مورد تمجید قرار داده است.»

با وجود این، خبرگزاری فرانسه ادعا کرده که همه اعضای بریکس با این دیدگاه موافق نیستند چرا که سه کشور مصر، عربستان سعودی و امارات که آن‌ها هم به تازگی به بریکس ملحق شده‌اند روابط پر فراز و نشیبی با ایران دارند.

علی‌رغم طرح این ادعا از سوی خبرگزاری فرانسه بسیاری از دیگر رسانه‌ها و تحلیلگران جهان، گسترش بریکس را مسیری به سوی دلارزدایی و خروج ایران از انزوا توصیف کرده‌اند.

به عنوان مثال، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در تحلیلی با عنوان «اقتصاد و سیاست: عضویت در بریکس برای ایران به چه معناست»، به بررسی منافع اقتصادی و سیاسی این تحول برای ایران پرداخت.

به نوشته این گزارش، برای ایرانِ تحت تحریم که در ژوئیه ۲۰۲۲ به عضویت کامل سازمان همکاری شانگ‌های درآمد، پیوستن به بریکس از دید کارشناسان نقطه عطف جدید و مهمی تلقی می‌شود. یک کارشناس در همین خصوص به خبرگزاری آناتولی گفت: بریکس در سال‌های اخیر در مقابل بلوک‌های تحت هدایت آمریکا مثل گروه هفت به عنوان یک وزنه تعادل موفق ظاهر شد و برای کشوری مثل ایران که تحت تحریم‌های غرب است، این اعلام (عضویت در بریکس) مثل هوای تازه است. علاوه بر دستاورد‌های اقتصادی که در اینجا تمرکز اصلی است، پیامی سیاسی هم به همراه دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها